Alcatraz mod de onde bibliotekarer : fantasy

2021
)

Alcatraz mod de onde bibliotekarer

13 sep.21

Forestil dig en verden, hvor bibliotekarer er onde og står bag store mængder misinformation. Tempoet er højt, plottet godt og humoren i top i Sandersons forrygende roman.

Alcatraz Smedry (Al) er en 13-årig dreng, hvis liv indtil nu har været tilbragt hos forskellige plejefamilier, fordi han af uvisse årsager ødelægger rigtig meget. Det er som om, at hver gang Al vil gøre noget godt, eksploderer alting i hænderne på ham. Als personlige sagsbehandler Frøken Fletcher er heller ikke særlig begejstret for ham.

På sin 13-års fødselsdag, hvor Al modtager en pose sand fra sine forsvundne forældre, kommer han uforvarende til at brænde sine plejeforældres køkken af. Midt i det hele dukker hans ukendte og temmelig sære bedstefar Leavenworth Smedry op og vil have Al med på en mission. Bedstefaren får forklaret Al, at Frøken Fletcher i virkeligheden er Bibliotekar og del af en sammenslutning af onde Bibliotekarer, hvis mål er at sprede løgne, sådan at folk hele tiden narres af Bibliotekarerne, der sidder inde med den virkelige viden. En viden, der afsløres gennem magi og ved hjælp af ganske særlige briller.

Al finder ud af, at han er i besiddelse af et særligt og højt skattet talent, der simpelthen indbefatter, at han ødelægger alt. Til sammenligning er bedstefarens talent at komme for sent! Deres mission om at generhverve det stjålne sand foregår i selskab med familiens beskytter, Bastille samt Sing, hvis talent er at snuble. Sammen skal de fire ved fælles hjælp både ødelægge et bibliotek og tilbageerobre det enormt vigtige sand.

Brandon Sanderson indleder bogen med at skrive, at hans virkelige navn er Alcatraz Smedry og at denne bog er en selvbiografi. Navnet Brandon Sanderson skal dække over hans sande identitet, der skal beskyttes mod Bibliotekarerne.Jeg er meget begejstret for Brandon Sandersons serier til voksne og steampunkbogen Ritmatikeren, der henvender sig til børn fra ca. 12 år. ’Alcatraz mod de onde Bibliotekarer’ skuffer ingenlunde. Bogen indeholder fine s/h illustrationer og vil være velegnet til børn, der kan lide serien om ’Percy Jackson’. Den eneste lille ting der faldt mig i øjnene, er de ærgerlige korrekturfejl, der har sneget sig ind, men når man har læst bogen og grinet, er alt tilgivet.

Superlux
Stephan Garmark
39433907