Forfatter
Thøger Jensen
Thøger Jensen er født i 1960 i landsbyen Næsbjerg ved Varde. Han har siden boet utallige steder i provinsen. Stråhatten er desværre gået tabt, han glemte den i et regionaltog på Svendborgbanen efter at have været lokalbedøvet i Stenstrup, hvor han af historiske grunde gik til tandlæge i meget lang tid.
Thøger Jensen er meget omhyggelig med ikke at komme til at skrive for tykke bøger. “De ultimative godnathistorier for dem der plejer at falde i søvn på side 2,” skrev en anmelder om debutnovellerne i 1998. Hans læsere enten griner, græder eller græmmes. Rygtet siger at en rasende skolelærer fra Nr. Åby engang rev en af bøgerne over i henholdsvis 20 og 28 sider.
Sin evne til at luge ud og skære det overflødige væk vedligeholder Thøger Jensen ikke mindst i folks haver. Efter at have tilbragt et par år på Hebriderne har han nu søgt læ i Århus, hvor han bl.a. fører sig frem som autodidakt freelancegartner. Efter sigende er et af Thøger Jensens største ønsker at komme til at eje en Toyota HiAce for lettere at kunne transportere sine haveredskaber, da disse flere gange har været årsag til tumultagtige scener i Århus Sporvejes bybusser.
Forbløffelsen var stor, da en lystsejlende læser i fjor i Aalborg Bugt kom på noget nær kollisionskurs med Thøger Jensen. I silende regn og modvind sad forfatteren sammenbidt og målrettet ved roret på Acton Fris og Johannes Larsens gamle ekspeditionsskib ”Rylen”. Det er stadig usikkert, hvad han egentlig foretog sig ombord på det skib, ud over at styre efter Dokkedal Banke. En sømandsroman? Hårdt presset har han efterfølgende lovet en bibliotekar i Kerteminde, at et eventuelt sådant værk fra hans hånd på ingen måde vil blive for langt, snarere ret kort.
Foto: Kurt Johansen
Oprindelig publiceret ForfatterNet Ringkøbing amt - 26. juni 2001
Thøger Jensen er født i 1960 i landsbyen Næsbjerg ved Varde. Han har siden boet utallige steder i provinsen. Stråhatten er desværre gået tabt, han glemte den i et regionaltog på Svendborgbanen efter at have været lokalbedøvet i Stenstrup, hvor han af historiske grunde gik til tandlæge i meget lang tid.
Thøger Jensen er meget omhyggelig med ikke at komme til at skrive for tykke bøger. “De ultimative godnathistorier for dem der plejer at falde i søvn på side 2,” skrev en anmelder om debutnovellerne i 1998. Hans læsere enten griner, græder eller græmmes. Rygtet siger at en rasende skolelærer fra Nr. Åby engang rev en af bøgerne over i henholdsvis 20 og 28 sider.
Sin evne til at luge ud og skære det overflødige væk vedligeholder Thøger Jensen ikke mindst i folks haver. Efter at have tilbragt et par år på Hebriderne har han nu søgt læ i Århus, hvor han bl.a. fører sig frem som autodidakt freelancegartner. Efter sigende er et af Thøger Jensens største ønsker at komme til at eje en Toyota HiAce for lettere at kunne transportere sine haveredskaber, da disse flere gange har været årsag til tumultagtige scener i Århus Sporvejes bybusser.
Forbløffelsen var stor, da en lystsejlende læser i fjor i Aalborg Bugt kom på noget nær kollisionskurs med Thøger Jensen. I silende regn og modvind sad forfatteren sammenbidt og målrettet ved roret på Acton Fris og Johannes Larsens gamle ekspeditionsskib ”Rylen”. Det er stadig usikkert, hvad han egentlig foretog sig ombord på det skib, ud over at styre efter Dokkedal Banke. En sømandsroman? Hårdt presset har han efterfølgende lovet en bibliotekar i Kerteminde, at et eventuelt sådant værk fra hans hånd på ingen måde vil blive for langt, snarere ret kort.
Foto: Kurt Johansen
Oprindelig publiceret ForfatterNet Ringkøbing amt - 26. juni 2001