Forfatter
Rakel Haslund-Gjerrild
Rakel Haslund-Gjerrild (f. 1988) er aktuel med sin tredje bog Adam i paradis. Med et stilsikkert sprog og lyrisk magi indrammer hun maleren Kristian Zahrtmanns liv i en historisk brydningstid og aktualiserer nedarvede traumer om køn og homoseksualitet. Haslund Gjerrilds exofiktive roman trækker en historisk skikkelse, maleren Kristian Zahrtmann (1843 – 1917), frem fra tiden omkring Det moderne gennembrud og sætter ham ind i denne sansende fiktion. Det er en fryd at bevæge sig langsomt gennem det fortættede sprog, der skildrer maleren gennem maleriets sprudlende farver, kompositioner og et væld af botanisk grønt. Romanen lægger sig i strømmen af den fortsatte og aktuelle debat om menneskers frihed til at bestemme over egen krop og eget køn.
I romanen ’Alle himlens fugle’ (2020) befinder os i et samfund, der er på randen til at kollapse. Bogen udkom d. 12. marts – dagen Danmark lukkede ned pga. corona, og det er oplagt at drage linjer til den dystopi og ensomhed, som Rakel Haslund-Gjerrild skildrer i sin nyeste roman.
I ’Alle himlens fugle’ følger vi en ung pige, der måske er det sidste menneske tilbage i en verden, hvor alt langsomt forsvinder, og verden bryder mere og mere sammen. Hun har, siden hun var et lille barn, lært at begå sig i den apokalyptiske verden, som nu er præget af stor ensomhed, fordi Or nu er væk. Or har opfostret hende og lært hende at navigere i en verden, hvor gaderne er oversvømmet og groet til, og hvor det flyder med hvide ligposer.
Rakel Haslund-Gjerrild har med ’Alle himlens fugle’ skabt en omvendt skabelsesberetning, hvor mennesket og alle dets opfindelser går til grunde – inklusiv sproget. "Farvel" er et fremmed begreb, og mon ikke Or mangler et ’M’ foran. Sproget er uden betydning, men det er ligegyldigt, når der ingen er at snakke med - når ensomheden er det eneste håndgribelige.
Det er ikke første gang, Rakel Haslund-Gjerrild undersøger ensomheden igennem litteratur. Haslund-Gjerrilds debut ’Øer’ skildrer igennem 21 noveller livet i Udkantsdanmark, hvor mange har valgt isolationen frem for fællesskabet. Ligesom i ’Alle himlens fugle’ er der ofte en underspillet uhygge, som i nogle tilfælde bliver særdeles højtråbende ved at ende i et sandt blodbad.
Rakel Haslund-Gjerrild udforsker i sit forfatterskab, hvor langt man kan presse et menneske, og hvad ensomheden kan gøre. Igennem et smukt sprog og dystre omgivelser har Haslund-Gjerrild skrevet intens litteratur, som på en og samme tid skaber og ødelægger håbet for menneskets fremtid.
Foto: Sarah Hartvigsen Juncker
Skrevet af Emma Karlebjerg, universitetspraktikant i efteråret 2020 og opdateret af redaktionen
Rakel Haslund-Gjerrild (f. 1988) er aktuel med sin tredje bog Adam i paradis. Med et stilsikkert sprog og lyrisk magi indrammer hun maleren Kristian Zahrtmanns liv i en historisk brydningstid og aktualiserer nedarvede traumer om køn og homoseksualitet. Haslund Gjerrilds exofiktive roman trækker en historisk skikkelse, maleren Kristian Zahrtmann (1843 – 1917), frem fra tiden omkring Det moderne gennembrud og sætter ham ind i denne sansende fiktion. Det er en fryd at bevæge sig langsomt gennem det fortættede sprog, der skildrer maleren gennem maleriets sprudlende farver, kompositioner og et væld af botanisk grønt. Romanen lægger sig i strømmen af den fortsatte og aktuelle debat om menneskers frihed til at bestemme over egen krop og eget køn.
I romanen ’Alle himlens fugle’ (2020) befinder os i et samfund, der er på randen til at kollapse. Bogen udkom d. 12. marts – dagen Danmark lukkede ned pga. corona, og det er oplagt at drage linjer til den dystopi og ensomhed, som Rakel Haslund-Gjerrild skildrer i sin nyeste roman.
I ’Alle himlens fugle’ følger vi en ung pige, der måske er det sidste menneske tilbage i en verden, hvor alt langsomt forsvinder, og verden bryder mere og mere sammen. Hun har, siden hun var et lille barn, lært at begå sig i den apokalyptiske verden, som nu er præget af stor ensomhed, fordi Or nu er væk. Or har opfostret hende og lært hende at navigere i en verden, hvor gaderne er oversvømmet og groet til, og hvor det flyder med hvide ligposer.
Rakel Haslund-Gjerrild har med ’Alle himlens fugle’ skabt en omvendt skabelsesberetning, hvor mennesket og alle dets opfindelser går til grunde – inklusiv sproget. "Farvel" er et fremmed begreb, og mon ikke Or mangler et ’M’ foran. Sproget er uden betydning, men det er ligegyldigt, når der ingen er at snakke med - når ensomheden er det eneste håndgribelige.
Det er ikke første gang, Rakel Haslund-Gjerrild undersøger ensomheden igennem litteratur. Haslund-Gjerrilds debut ’Øer’ skildrer igennem 21 noveller livet i Udkantsdanmark, hvor mange har valgt isolationen frem for fællesskabet. Ligesom i ’Alle himlens fugle’ er der ofte en underspillet uhygge, som i nogle tilfælde bliver særdeles højtråbende ved at ende i et sandt blodbad.
Rakel Haslund-Gjerrild udforsker i sit forfatterskab, hvor langt man kan presse et menneske, og hvad ensomheden kan gøre. Igennem et smukt sprog og dystre omgivelser har Haslund-Gjerrild skrevet intens litteratur, som på en og samme tid skaber og ødelægger håbet for menneskets fremtid.
Foto: Sarah Hartvigsen Juncker
Skrevet af Emma Karlebjerg, universitetspraktikant i efteråret 2020 og opdateret af redaktionen