Forfatter
Charlotte Weitze
Charlotte Weitze skriver på grænsen mellem et hverdagsagtigt og eventyrligt univers. Hun er blevet kaldt eventyrpigen i ny dansk litteratur.
Charlotte Weitze (fra 1974) er en markant stemme i dansk litteratur, kendt for sin unikke evne til at flette det hverdagsnære sammen med det fantastiske og eventyrlige. Med en baggrund som cand.mag. i folkloristik fra Københavns Universitet, trækker Weitze veksler på en dybdegående forståelse for folkefortællinger og den mundtlige fortælletradition. Dette afspejles tydeligt i hendes værker, hvor myter, natur og menneskets indbyrdes forhold med omverdenen udgør kerneelementerne.
Weitze debuterede i 1996 med novellesamlingen Skifting, som hun modtog Bogforums Debutantpris for. Dette værk introducerer læseren til et forunderligt univers, hvor grænserne mellem menneske og natur, det kendte og ukendte, er flydende. Gennem figuren Maria, der rejser til Norge og gennemgår en forvandling, udforsker Weitze temaer om identitet og tilhørsforhold på en måde, der både er rørende og tankevækkende.
I hendes anden novellesamling Bjergtaget (1999), fortsætter Weitze med at udforske det mystiske og eventyrlige. Fortællingerne her er præget af forsvundne mødre og rastløse skæbner, der alle søger efter noget udefinerbart. Dette værk cementerer Weitzes evne til at skabe fortællinger, der balancerer mellem det hverdagslige og det fantastiske, hvor det almindelige liv bliver scenen for det ekstraordinære.
Med romanen Den afskyelige (2016) tager Weitze et skarpt og humoristisk blik på klimaforandringer og menneskets modstand mod forandring. Dette værk viser hendes evne til at tage aktuelle globale udfordringer op og omsætte dem til tankevækkende litteratur, der både underholder og provokerer til refleksion.
Weitzes seneste skønlitterære udgivelse Rosarium (2021) viderefører forfatterens engagement i klima- og naturtematikker, præsenteret gennem en slægtsfortælling, der udforsker menneskets og naturens indbyrdes forbindelser. Bogen, som blev nomineret til DR Romanprisen 2022, blander det magiske med det realistiske, og understreger Weitzes talent for at skabe litterære universer, hvor det videnskabelige og det fantastiske går hånd i hånd.
Efter 'Rosarium' fortsætter Charlotte Weitze sin dybdegående udforskning af klimaproblematikken med Klimaet og kunstneren, en samling af personlige essays, der betragter klimakrisen gennem et kunstnerisk og dybt personligt prisme. Her deler Weitze reflektioner over sin egen rejse som menneske og kunstner i mødet med klimaforandringerne, fra de tidlige 2000'ere og frem til en nutid præget af en stadig mere presserende erkendelse af nødvendigheden af handling.
Ved at flette sin personlige historie sammen med kunstens rolle i klimadebatten, tilbyder Weitze et unikt perspektiv på de følelsesmæssige og eksistentielle dimensioner af klimakrisen. Værket står som et vigtigt bidrag til forståelsen af, hvordan individuel erfaring og kunstnerisk udtryk kan spille en rolle i den kollektive bestræbelse på at adressere og tilpasse sig til klimaforandringerne, og rejser spørgsmål ved, hvorvidt kunsten kan bidrage til at bevare vores menneskelighed i en tid præget af usikkerhed og forandring.
Charlotte Weitze kan sammenlignes med forfattere som Franz Kafka, Edgar Allan Poe og Villy Sørensen for sin gotiske eller realistisk magiske fortællestil. Hendes værker udgør et særegent bidrag til den danske nutidsprosa med deres fantastiske fortællinger om trolde, engle, ufødte børn og andre mytiske væsener.
Gennem sin karriere har Weitze bevist, at hun er en mesterlig fortæller, der kan omdanne det almindelige til det ekstraordinære, og hendes forfatterskab står som et væsentligt bidrag til forståelsen af menneskets plads i naturen og i de større fortællinger, der former vores verden
Charlotte Weitze skriver på grænsen mellem et hverdagsagtigt og eventyrligt univers. Hun er blevet kaldt eventyrpigen i ny dansk litteratur.
Charlotte Weitze (fra 1974) er en markant stemme i dansk litteratur, kendt for sin unikke evne til at flette det hverdagsnære sammen med det fantastiske og eventyrlige. Med en baggrund som cand.mag. i folkloristik fra Københavns Universitet, trækker Weitze veksler på en dybdegående forståelse for folkefortællinger og den mundtlige fortælletradition. Dette afspejles tydeligt i hendes værker, hvor myter, natur og menneskets indbyrdes forhold med omverdenen udgør kerneelementerne.
Weitze debuterede i 1996 med novellesamlingen Skifting, som hun modtog Bogforums Debutantpris for. Dette værk introducerer læseren til et forunderligt univers, hvor grænserne mellem menneske og natur, det kendte og ukendte, er flydende. Gennem figuren Maria, der rejser til Norge og gennemgår en forvandling, udforsker Weitze temaer om identitet og tilhørsforhold på en måde, der både er rørende og tankevækkende.
I hendes anden novellesamling Bjergtaget (1999), fortsætter Weitze med at udforske det mystiske og eventyrlige. Fortællingerne her er præget af forsvundne mødre og rastløse skæbner, der alle søger efter noget udefinerbart. Dette værk cementerer Weitzes evne til at skabe fortællinger, der balancerer mellem det hverdagslige og det fantastiske, hvor det almindelige liv bliver scenen for det ekstraordinære.
Med romanen Den afskyelige (2016) tager Weitze et skarpt og humoristisk blik på klimaforandringer og menneskets modstand mod forandring. Dette værk viser hendes evne til at tage aktuelle globale udfordringer op og omsætte dem til tankevækkende litteratur, der både underholder og provokerer til refleksion.
Weitzes seneste skønlitterære udgivelse Rosarium (2021) viderefører forfatterens engagement i klima- og naturtematikker, præsenteret gennem en slægtsfortælling, der udforsker menneskets og naturens indbyrdes forbindelser. Bogen, som blev nomineret til DR Romanprisen 2022, blander det magiske med det realistiske, og understreger Weitzes talent for at skabe litterære universer, hvor det videnskabelige og det fantastiske går hånd i hånd.
Efter 'Rosarium' fortsætter Charlotte Weitze sin dybdegående udforskning af klimaproblematikken med Klimaet og kunstneren, en samling af personlige essays, der betragter klimakrisen gennem et kunstnerisk og dybt personligt prisme. Her deler Weitze reflektioner over sin egen rejse som menneske og kunstner i mødet med klimaforandringerne, fra de tidlige 2000'ere og frem til en nutid præget af en stadig mere presserende erkendelse af nødvendigheden af handling.
Ved at flette sin personlige historie sammen med kunstens rolle i klimadebatten, tilbyder Weitze et unikt perspektiv på de følelsesmæssige og eksistentielle dimensioner af klimakrisen. Værket står som et vigtigt bidrag til forståelsen af, hvordan individuel erfaring og kunstnerisk udtryk kan spille en rolle i den kollektive bestræbelse på at adressere og tilpasse sig til klimaforandringerne, og rejser spørgsmål ved, hvorvidt kunsten kan bidrage til at bevare vores menneskelighed i en tid præget af usikkerhed og forandring.
Charlotte Weitze kan sammenlignes med forfattere som Franz Kafka, Edgar Allan Poe og Villy Sørensen for sin gotiske eller realistisk magiske fortællestil. Hendes værker udgør et særegent bidrag til den danske nutidsprosa med deres fantastiske fortællinger om trolde, engle, ufødte børn og andre mytiske væsener.
Gennem sin karriere har Weitze bevist, at hun er en mesterlig fortæller, der kan omdanne det almindelige til det ekstraordinære, og hendes forfatterskab står som et væsentligt bidrag til forståelsen af menneskets plads i naturen og i de større fortællinger, der former vores verden