11 jun.12

Blog

Kære alle....

Kommentarer

15 kommentarer
AfTina Karina Mortensen
søn, 24/06/2012 - 12:37

En uges ferie og vupti foregår der en masse interessant
Selvom det er lidt sent, vil jeg derfor alligevel tillade mig at tage debatten her op igen.
Jeg har nemlig lige været sammen med ”min” fysiske læsegruppe, hvor flere af medlemmerne også er flittige brugere af Litteratursiden. Jeg spurgte dem om holdningen til anonymitet i debatten på Litteratursiden. De synes, det er rigtig rart at kende hinanden på Litteratursiden, og at det netop er rigtig rart, at indlæggene ikke er anonyme, så man kan se, hvem der skriver hvad, og derigennem lære hinanden at kende.
Hvad de derimod ikke var så glade for var, når et indlæg var rettet mod en anden person i stedet for hele læseklubben, f.eks Kære Tina ….. Så følte de simpelthen, at de ved at læse indlægget, læste andre menneskers private post, da det var et indlæg specielt rettet mod denne ene person og ikke hele gruppen. I stedet foreslog de, at man skrev f.eks Kære alle. Og herefter meget gerne fortsatte med at kommentere andres indlæg og skrev f.eks Tina, jeg synes også ….. / jeg er uenig …. Eller hvad man nu vil skrive. På den måde er indlægget rettet mod alle i gruppen, men alligevel et direkte svar på et andet medlems indlæg.
Altså ingen anonymitet, meget gerne at man lære hinanden at kende, men helst åbne indlæg som er rettet mod alle.
Hilsen Tina

AfAnne-Mette Sohn Jensen
tir, 12/06/2012 - 16:13

Jeg synes, at spørgsmålet om anonymitet må være op til den enkelte, så længe tonen holdes sober. 

Personligt er jeg på ingen måde anonym, jeg har også været med til at arrangere en biograftur for vores bogklub her på siden. Jeg mødtes med tre skønne kvinder, og vi havde en rigtig hyggelig aften med spisning og biograf. Og snakken flød - om alt muligt. Det er ikke sidste gang, jeg deltager i den slags "blind dates" med mine "litteraturvenner" her på siden. Efterfølgende er jeg også blevet facebookvenner med de tre, og jeg kender nu lidt mere til dem. 

Med venlig hilsen, 

Anne-Mette Sohn Jensen

 

AfMichael Linde Larsen
ons, 13/06/2012 - 09:13

Som svar til af Anne-Mette Soh…

Hej Anne-Mette
Ja, det har bare været så godt at se, hvordan I har mødt hinanden i læsegruppen Chicks. Mere af den slags:-)
På BogForum i København har vi også tit haft fornøjelsen at møde læsere fra læseklubberne i det virkelige liv, hvilket altid har været sjovt og hyggeligt.
Kan også huske at Connie engang fik mig kaldt her på biblioteket på Odense Banegård for at sige hej. Det var også overraskende og sjovt. Så hvis I kommer forbi Odense, skal I ikke holde jer tilbage.

Så ja, jeg synes det er godt, når litteraturen kan være med til at bringe folk sammen.

Men det er rigtigt som du skriver at selvfølgelig er det op til den enkelte om man vil være anonym eller ej. Man kan jo altid oprette en profil i et andet navn, hvis man vil det.

AfAnne-Mette Sohn Jensen
tir, 12/06/2012 - 16:17

Anyone? 

AfMichael Linde Larsen
ons, 13/06/2012 - 09:15

Som svar til af Anne-Mette Soh…

Hej Anne-Mette

Når du er logget ind på litteratursiden, skulle der gerne være en "sletknap" ved dine indlæg du kan benytte, hvis du synes. Det er nederst i indlægget.

AfKaj Hansen
tir, 12/06/2012 - 15:17

Ang. debatten på Litteratursiden.

Engang imellem kan det godt virke underligt, hvis debatten bliver alt for intim. Dette gælder for mig især, hvis jeg læser andres debat om noget, som jeg ikke selv er involveret i. Vedr. de debatter, som jeg selv deltager i, så er det således, at jeg efterhånden føler et vist fællesskab med mine meddebattører, så det føles helt naturligt at blive lidt familiær. Normalt er jeg ret reservert, og jeg holder ikke af, hvis helt ukendte mennesker kalder mig for Kaj, og jeg underskriver mig også de fleste steder med Kaj Hansen, men jeg må da indrømme, at jeg efterhånden har et næsten personligt forhold til dem på Litteratursiden, som jeg ofte diskuterer med. Min hustru spørger af og til spøgefuldt, om jeg skal hen og diskutere med mine litteraturvenner.

Så alt i alt, så mener jeg, at tonen er, som den skal være. Som jeg tidligere har givet udtryk for, så mener jeg, at Litteratursiden er et debatforum at stor lødighed, både hvad angår tonen og indhold. Så, min kære Michael, I har grund til at være stolte af Litteratursiden.

AfMichael Linde Larsen
ons, 13/06/2012 - 09:25

Som svar til af Kaj Hansen

Kære Kaj (Hansen)

Tak for dine rosende ord om litteratuesiden:-)
Det er noget sjovt noget, det med at være personlig på en netside. For det bliver jo aldrig helt som i virekeligheden. Kropssprog, betoninger og usagte ting bliver ikke fanget i skriftsproget. Måske netop derfor er det vigtigt at holde en god og sober tone for at undgå misforståelser. Det kan bl.a. være ved at skrive i en høflig tone. Så når man f.eks. bruger navne og skriver kære, så er det for mig lige så meget at se et udtryk for nogle høflighedsfraser som gør at kommunikationen glider lettere.

Men det er også udtryk for at vi skriver med hinanden, og ikke kun skriver vores meninger om de læste bøger ud i den blå luft. Og netop der synes jeg det bliver interessant. Når man får muligheden for dialog og at andre forholder sig til de tanker man selv har gjort. Det er det som kan være med til at rykke en læseoplevelse, - at lytte/læse og ikke kun udtrykke sine egne tanker og betragtninger.

* Hørte for et stykke tid siden Søren Ulrik Thomsen i en radioudsendelse, hvor han efterlyste flere høflighedsfraser i det danske sprog. Altså udtryk som "How are you". Fraser som man kan betragte som fraser, men ikke desto mindre fraser som er med til at skabe rammerne for god kommunikation. Så for ham var udtrykket "Ha' en fortsat go' dag" et godt skridt i den retning.

Afgrete jørgensen
ons, 13/06/2012 - 10:19

Som svar til af Michael Linde Larsen

Det er rigtigt at det er vigtigt at holde en sober tone og tænke over hvad man skriver. Du har ret Michael, når du skriver at vi ikke kan se den andens kropssprog og mimik (og smil, kunne man tilføje). Når jeg læser mine egne tidligere skriverier her, kan jeg blive lidt forbavset over, at de ikke helt lyder som jeg ville at de skulle lyde. Altså når jeg læser det "på afstand". Det skrevne kan let mistolkes, når det ikke er forbundet med kropssproget og den hurtige ordveksling. Man kender jo sin egen tone, sit eget drilleri, sin egen mening  med det skrevne, men andre kan måske/selvfølgelig ikke læse det. Så en vis overbærenhed med hinanden er nok nødvendig. Og det er der vist også her på siden.

 

Afgrete jørgensen
tir, 12/06/2012 - 10:48

Jeg har aldrig tænkt over om det var personligt eller ej her på Litteratursiden. Og så har det nok ikke generet mig det mindste. At det kan blive eller lyde personligt, udspringer vel af at man diskuterer menneskelige problemer, når det er bøger der er emnet.

For mig er det helt ok, at jeg ved det ene eller det andet om den der skriver, og det er ok at læse et indlæg der begynder med "KÆRE".

Om man lettere ville skrive, hvis man var anonym? Det ved jeg selvfølgelig ikke, men det vil ikke være inspirerende at SVARE på anonyme indlæg.

I en fysisk læsegruppe er man bestemt ikke anonym, heldigvis, og det er dét, der bærer hele samtalen. Om man kender hinanden (privat) eller ikke kender hinanden,  forhindrer ikke debatten i at udvikle sig og blomstre.

Og har man deltaget et stykke tid, hvad enten det er på nettet eller fysisk, så er det uundgåeligt, at man lærer hinanden at kende. Og det er super.

Så mon ikke jeg vil være imod anonyme indlæg her på Litteratursiden? Jo, det vil jeg.  

AfMichael Linde Larsen
man, 11/06/2012 - 10:12

Hold da op, det går hurtigt med at få kommentarer. Specielt på min profil på facebook, hvor jeg har lavet et link til litteratursiden og blogindlægget.

2 har skrevet kommentarer (spørger lige om jeg må kopiere dem over), og dermed også givet svaret på ovenstående. Nemlig at det er lettere at skrive og kommenter når man kender hinaden. Plus det er lettere at skrive på facebook som mange kender og bruger, end det nok er med litteratursiden, hvor man først skal logge på. Det skal man selvfølgelig også med facebook, men der er man måske i forvejen.

PS. Glemte helt at nævne at læseklubberne på litteratursiden gennem tiden faktisk har generet møder mellem læsere i det virkelige liv. Teaterture, biografture og møder på litteraturfestivals er det blevet til. Mere af det:-)

Afgrete jørgensen
man, 11/06/2012 - 11:22

Som svar til af Michael Linde Larsen

Dette her kan udvikle sig til en god debat, tror jeg. Men lige nu er jeg forvirret. Du skriver at det går hurtigt med at få kommentarer? Og tilføjer: "specielt på min profil på Facebook."

Jeg har ikke været på facebook, så jeg ved ikke hvad der står der, men jeg kan ikke se nogle kommentarer her? Hvor er de? Er det kun på facebook det foregår? Eller er der kommentarer andre steder?

Faktisk har jeg det lille problem, ikke bare her på Litteratursiden, men også andre steder, at jeg synes det er en smule irriterende, for ikke at sige forvirrende, når en debat foregår to steder, som netop i dette tilfælde, hvor den (måske) foregår både her og på facebook.

Er det bare mig der har et lille problem, eller hvad? Det kunne være ret sjovt at høre andres meninger.

AfMichael Linde Larsen
tir, 12/06/2012 - 08:49

Som svar til af moldt

Hej Moldt - tak for din kommentar, og undskyld det lidt sene svar, men for en gangs skyld har jeg været væk fra en computer i næsten 24 timer:-)

Ja, det kan godt være træls at debatter foregår mere end et sted. Men det tror jeg bliver svært at komme ud over med alle de sociale medier som der findes. Det jeg referede til på facebook, var min egen profil, hvor der hurtigt kom et par kommentarer, - som jeg kopierer over til litteratursiden lige om lidt.

Jeg mente også, at det var et eksempel på, at når jeg har en relation til personer på min facebookside vil de hurtige skrive end hvis ikke jeg havde en relation til dem. Og det samme gælder her på litteratursiden, mener jeg. Der er kortere vej til tasterne, hvis man kender folk på siden lidt, end hvis man ikke gør.

* Er du på facebook, Moldt, kan vi sagtens blive venner der.

Afgrete jørgensen
tir, 12/06/2012 - 10:28

Som svar til af Michael Linde Larsen

Hej Michael

Du har nok ret i at debatter vil foregå både her og der. Når jeg spurgte, er det fordi jeg har hørt andre (ikke fra Litteratursiden) snakke om samme "forvirring". Det kan være forskellige foreninger eller andet, hvor man kan blive i tvivl om, hvor man kan finde oplysninger og debat. Og det er ærgerligt at tro at debatten foregår det ene sted, mens den så i virkeligheden  foregår det andet sted. Nå, måske er det et mindre problem?

Jeg selv har et ret ambivalent forhold til facebook og bilder mig ind at jeg kan undgå at "være på", men er helt klar over at udviklingen taler imod det.  

AfMichael Linde Larsen
tir, 12/06/2012 - 08:53

Som svar til af Michael Linde Larsen

En anden kommentar fra Peter H. Fogtdahl:

Kæreste Herr Linde Larsen. Det er også faldet mig for Brystet, at den litterære Kommunikation i dette Land er alt for vulgær. Hvordan kan et dannet Menneske være Inter-Tekstuel, hvis vi alle kalder hinanden for Bodil og Karl Aage?  Venligst Forfatteren Peter H. Fogtdal, Satirevænget 22, 2400 Kødbyen.

AfMichael Linde Larsen
tir, 12/06/2012 - 08:51

Som svar til af Michael Linde Larsen

En kommentar fra min facebook-profil:

Jeg tror ikke anonymitet er en god ting i den type debatter, hvis læseren bliver i læseklubben lærer hun måske også lige så langsomt de andre bedre at kende. Måske kan der være andre tiltag for at nye medlemmer ikke skal føle sig udenfor, men jeg tvivler på at anonymitet er løsningen.

Log ind for at skrive kommentarer