30 nov.09

Blog

Hvorfor skal det være så surt?

Kommentarer

5 kommentarer
AfBjarne Dahl
ons, 16/12/2009 - 10:55

Det glæder mig du bløder lidt op i din uvilje mod den analytiske tilgang til litteraturen, Michael . En af ideerne i en læseklubber er jo en åbenhed over for alle tilgange. Alene det at tage del i en diskussion er jo under alle omstændigheder at tage et skridt til siden i forhold til den umiddelbare lystlæsning.

Daniel Pennacs ti bud fra bogen ”glæden ved at læse” ,som Tove fremhæver, har jeg et lidt ambivalent forhold til. Det virker som om budene henvender sig til folk, for hvem læsning i sig selv er en belastning.

Det tredje bud ” retten til ikke at læse en bog færdig”, som Tove også refererer til har også givet mig kvaler, og ikke kun i min ungdom. Jeg har altid tilskrevet det min opdragelse. At man altid skulle spise op ,og var man først begyndt på noget skulle man fuldføre det og lignende hævede pegefingre. Mærkeligt at det kun var når det drejede sig om læsning, jeg fandt det som et problem!
Alt det er jeg kommet ud over i dag. Dels har jeg fået større næse for hvad jeg skal indlade mig på, dels skal jeg ikke læse mange sider af en bog før jeg kan fornemme at lugten ikke er så god. På den anden side virker buddet på mig lidt for bastant.
Der er bøger, hvor det er givende at tage sig sammen for at yde den retfærdighed. Hvor man kan se ,det ikke nødvendigvis er bogen, der er problemet. Tredje bud kan hurtig blive en sovepude. Det burde hedde ” Retten til ikke at læse en bog færdig, som ikke er umagen værd.”

Der er dog bøger hvor mit personlige 3.bud lyder ” Læs altid bogen færdig!” Og det gælder faglitteratur. Her læser jeg rub og stub, om jeg så ikke fatter en bønne af hvad jeg har læst.
Det fører mig så hen til en drøm jeg har.
Nu ved jeg godt at litteratur.dk er et forum for skønlitteratur og at man med litteratur nærmest pr. automatik forbinder det med skønlitteratur. Men litteratur betyder jo egentlig skriftlig fremstilling. Altså at fremstille verden i skriftlig form.

Skønlitteratur og den humanistiske faglitteratur har jo altid været tæt knyttet til hinanden. Eksempelvis benyttede den danske teolog og filosof K.E.Løgstrup henvisninger til skønlitteraturen for at illustrere sine ideer. H.C.Ørsteds ”Ånden i naturen” er i sig selv en æstetisk nydelse at læse. Læste man ”Løgneren” læste man også Tanker i en skorsten.
Ser vi på nutiden så alludere Ida Jessen i sine seneste bøger til nogle teologiske begreber omkring skyld og tilgivelse..

Skønlitteraturen og den humanistiske faglitteratur forholder sig begge åben til, men orienterer sig på forskellig vis i, den samme verden med det samme værktøj nemlig skriftsproget. Derfor ville det da være spændende om man på litteratur.dk løsnede lidt op på sin litterære stramtandethed og overvejede en udvidelse af det litterære univers med oprettelse af læseklubber for humanistiske faglitterære værker .

De danske universitetsforlag har de seneste år spyttet et væld af spændende bøger ud, rettet mod et bredt publikum. Jeg synes deres anstrengelser fortjener at blive udbredt i et folkelig forum som litteratur.dk .Jeg mener det ville være synd hvis det lykkes de elektroniske medier at genne de forskellige litteraturer ( læs: skriftlige måder at forholde sig til verden på.) ud i hver deres hjørne.

AfMichael Linde Larsen
ons, 16/12/2009 - 11:44

Som svar til af Bjarne Dahl

Du rammer lige en i noget vi ofte har talt om på Litteratursiden, Bjarne. det der med skønlitteratur og faglitteratur.
Men lad mig starte med at understrege, at det er ikke fordi vi/bibliotekerne som laver Litteratursiden ikke kan li' faglitteratur. Faktisk finder du også lidt faglitteratur på siden ala biografier, rejsebeskrivelser etc. Så det er ikke fordi vi fornægter al faglitteratur til siden.

Det vil bare være en rigtig stor opgave, hvis vi skulle opgradere siden til også at omhanle faglitteratur med alt hvad det indebærer, - læseklubber, oprettelse af poster i bogbasen, anbefalinger, forfatterprotrætter, artikler, quizzer osv....så det er mere et ressourcespørgsmål.

Men jeg er helt enig med dig i, at selvfølgelig er faglitteratur lige så berigende at læse som skønlitteratur. Jeg elsker selv at fagbøger om de emner jeg interesser mig for.
Og hvis nogen (måske dig?) har lyst at oprette en læseklub med f.eks. biografier eller et andet emne kan man jo faktisk godt gøre det med den nye litteraturside. Dog skal det nok ske i et samarbejde med Tina eller mig som er redaktørere på læseklubben. For flere af bøgerne skulle sikkert oprettes i bogbasen først.

Forøvrigt tak for dit indlæg, - dejligt du har lyst at være så aktiv på siden:-)

AfTove Fogh
ons, 02/12/2009 - 09:47

Hej Michael
Som uddannet dansklærer er jeg både til det ene og det andet - men en hver ting til sin tid, og mit ærinde her er egentlig bare at indskyde "læserens umistelige rettigheder" til lystlæsning, som er formuleret af Daniel Pennac i bogen "Glæden ved at læse":

1. Retten til IKKE at læse
2. Retten til at springe sider over
3. Retten til ikke at læse en bog færdig
4. Retten til at genlæse
5. Retten til at læse hvad som helst
6. Retten til bovarysme (dvs. en omgående tilfredsstillelse af vore sanser alene)
7. Retten til at læse hvor som helst
8. Retten til at smålæse
9. Retten til at læse højt
10. Retten til at tie stille.

Efter min mening så sandt, som det er skrevet. Måske lidt banalt men alligevel en tanke værd. Da jeg var yngre kunne det f.eks. godt være et must for mig at læse en bog færdig, selv om den kedede mig. Nu bruger jeg rask væk ret nr. 3. Jeg bruger også retten til bovarysme: at indoptage en bog eller et digt med følelse og nydelse uden at skulle analysere, intellektualisere eller have en mening - retten til at tie stille. Ja, i virkeligheden bruger jeg alle rettighederne, som jeg synes er et godt bud på hvordan læseglæden kan blomstre.

AfMichael Linde Larsen
ons, 02/12/2009 - 10:33

Som svar til af Tove

Tak for jeres glimrende kommentarer, Tove og Dorrit. Meget fine læserettigheder, du har fundet frem til, Tove. De minder noget om den "omvendte læsejantelov" vi lavede på Litteratursiden for et par år siden.

Dog føler jeg trang til at bløde lidt op på mine bastante synspunkter fra det første indlæg. For selvfølgelig kan jeg også blive beriget af en analyse. Eller måske jeg hellere skulle skrive, - nogle redskaber til at åbne op for teksten, så man får mere ud af den, og opdager nogle flere facetter i historien. Men samtidigt med at jeg har haft en god læseoplevelse.
Hvis begge ting kan opfyldes, syntes jeg det er perfekt.

Kan ikke lade være med at pege på "Ned til hundene" af Helle Helle. For mig var det ikke den store læseoplevelse, da jeg blev lidt småirreteret på de tre hovedpersoner. Men jeg ved, at mange har fundet stor fornøjelse i at analysere bogen. Men dertil rækker min tålmodighed desværre ikke så langt.

Og så er vi tilbage ved vores allesammens udgangspunkt. Det er et frit land vi lever i, og man bestemmer jo heldigvis fuldstændig selv, hvad man gider læse, hvordan og hvordan. Og hovedsagen er at føle glæden ved litteratur og bøger.

AfDorrit Munk Jørgensen
tir, 01/12/2009 - 17:16

Michael, tak for dit indlæg om læseglæde uden de store analyser. Det gælder i øvrigt også musik, synes jeg. Jeg kendte engang en, der ikke kunne spille et stykke musik, uden det skulle kommenteres og analyseres, hugges op i små bidder osv. - det fik jeg ingen musikoplevelse ud af!

Da jeg læste dit indlæg tænkte jeg straks: "sådan har jeg det også", men jeg må også indrømme, at jeg elsker teorier og metoder (og krimier, systemdigtning, sudokuer og rebuser....mon det hænger sammen??!!) - men det er to forskellige måder at læse på. En bog kan være spændende at analysere samtidig med, at læseoplevelsen er dårlig. Sådan har jeg fx haft det med Ursula LeGuin (nogle af hendes bøger). Herligt er det, når en bog både er skøn at læse samtidig med at en analyse åbner op for endnu mere. Det har jeg fx oplevet med Rosens Navn og og Wasmos Dina-bøger, som jeg hørte Elisabeth Møller Jensen fremlægge en fremragende analyse af. Og det er vel det, der i sidste ende er formålet med analyser?! At åbne litteraturen. Og ikke teorien for teoriens egen skyld.....
Og så var (er) det jo heller ikke alle dansklærere (bibliotekarer) der formåede at formidle læseglæden. Det ved jeg, du gør (jo, lånerne 'sladrer'). Og at man selv har læseglæde er vel en betingelse for formidling af samme.
Bare et par impulsive tanker som tak for dit gode indlæg

Log ind for at skrive kommentarer