Vikinger i krig

2014
)

Vikinger i krig af Kim Hjardar og Vegard Vike

17 dec.14

Monumentalt spændende og medrivende værk om vikingerne og deres færden - fremragende fortalt, pakket med viden og en flot, flot billedside.

Det er et ualmindeligt indbydende værk, de to norske forfattere her har skabt. Hjardar er historiker og står for de egentligt historiske afsnit, Vike er konservator og står for de våbenhistoriske afsnit. Så det er to velfunderede folk, der heldigvis også er gode og begejstrede formidlere af det righoldige stof. Der er en kolossal mængde viden pakket i det store værk, men fremstillingen er alligevel letflydende og medrivende - og elementært spændende mange steder. De vikinger var nogle drabelige karle!

Alene bogens første opslag slår vikingernes format fast. Opslaget er et atlas, der viser vikingernes rejser, og de kom jo faktisk over hele den kendte - og dele af den ukendte - verden i deres tid. Mod nord til Island og Grønland. Mod vest til USA omkring Boston. Mod øst til Det Kaspiske Hav og Bagdad. Mod syd til Marokko. En fantastisk epoke. Værket definerer vikingetiden som årene 750 - 1100: "Det var en af de mest ekspansive og innovative epoker i de nordiske landes historie", som det hedder i det korte forord.

Bogen er disponeret således, at man kan i nogle store kapitler får den kronologiske oversigt og gennemgang af perioden som helhed. Hertil kommer kapitler om vikingernes krigskunst og militære anlæg, om de legendariske skibe og vikingernes foretrukne våben. Her går man så altså i dybden med stoffet. Og i det afsluttende store afsnit, ’Vikingerne angriber!’, får man så de fantastiske beretninger om vikingerne som krigere, som erobrere, som opdagelsesrejsende og som lejesoldater.

Vi følger vikingerne fra den spæde start med vikingetogterne, først etableringen af en bosættelse på øen Portland i 789 og få år senere den legendariske plyndring af klostret på øen Lindisfarne i 793. Det var jo reelle røvertogter. Men vi lærer senere om vikingernes formidable evne til at spionere og skaffe sig oplysninger om de steder, de rykkede frem til. De kendte på forhånd geografien, befolkningsforhold og de politiske forhold, så de ikke agerede i blinde men tværtimod kløgtigt og velforberedt. Det er jo sådanne evner, der for eksempel banede vejen for den nordisk-britiske statsdannelse, der blev skabt som et af periodens højdepunkter, Knud den Stores rige, et veritabelt kejserrige.

Forfatterne øser af moderne historisk viden og af de samtidige kilder, så vi får både det videnskabeligt dokumenterede og øjenvidneberetninger fra de ofte voldsomme og blodige begivenheder. "Vi vil supplere forestillingen om vikingen som fredelig handelsmand, håndværker og eventyrlysten bosætter ved at gå tæt på vikingen som kriger", hedder det i forordet. Og så sandelig bliver billedet af vikingen mere nuanceret - og meget, meget blodigt. Der er genkommende beretninger om blodige slag, om nedhugninger, mishandlinger, krigslist og brudte løfter og en utrolig grådighed. Men samtidig må man imponeres over vikingernes evne til at manøvrere - ikke blot på havene i de fantastiske skibe - men i tiden under skiftende vilkår, hvor de kom hen. Det er jo fuldstændig utroligt, hvad de opnåede og udrettede i deres epoke, og hvor meget de kom til at præge også den verden, vi kender i dag.

Det har læsemæssigt været en utrolig fornøjelse at følge med vikingerne rundt i deres tid og verden - man får så meget at vide og er samtidig så godt underholdt, at man kommer til at leve i dette stof. Men dertil kommer en billedside, der er så flot og informativ, at man også kan hengive sig til billedlæsning undervejs. Værket er flot sat op med tekster, informationsblokke, kort og fotos i en meget indbydende helhed, som register over personer, steder, større slag osv. gør det let at manøvrere rundt i.

Bogen er en bedrift og må blive et stort publikums indgang til den vel mest spektakulære og fascinerende epoke i vore forfædres historie. Imponerende.

Originally published by Torben Wendelboe, Litteratursiden.

Turbine