Vesten mod Vesten : fortællinger om det politiske opbrud fra efterkrigstiden til Brexit og Trump

2019
)

Vesten mod Vesten af Rune Lykkeberg

02 aug.19

Oplysende og inspirerende gennemgang af Vestens sejre og nederlag til sig selv med eksempler hentet fra populære film og romaner.

”Hvordan kan det være, at Vesten, der har overvundet alle rivaler og præsteret frihed, lighed, velstand og fremskridt på et niveau, ingen havde regnet for muligt, er ved at tabe til sig selv?” Det er det spørgsmål, som bogen vellykket besvarer ved at sammenholde de traditionelle filosofiske og politiske analyser med det verdensbillede, vi møder i romaner og film, og hvor de fiktive værker er med til at give en forståelse af den tid, vi lever i.

Vesten har haft en fremgangstid fra 1945 til 1975, hvor det blev det mest frie, retfærdige og sikre samfund i verdenshistorien. Det kalder Rune Lykkeberg for Guldalderen. Fra 1975 til 2001 kommer Reaktionen, der bl.a. tydeliggøres med eksempler fra punkens larmende udtryk og fra yuppiekulturen med American Psycho af Bret Easton Ellis.

Efter 2001 begynder Krisen. De bøger, hvis fortællinger bruges her, er bl.a. ungdomsbøgerne Harry Potter af I.J.K. Rowlings, The Hunger Games af Susan Collin og Veronica Roths Divergent-triologi, der alle har samfundets sammenbrud som præmis for fortællingerne. Men Rune Lykkeberg bruger også et stort antal klassikere som f.eks. undergangsfortællingerne Buddenbrooks af Thomas Mann og Verden af i går af Stefan Zweig, hvor dannelsestabet kan sammenlignes med det, vi har nu, og som viser sig ved valget af Donald Trump som USA's præsident. På samme måde kan George Orwells Kammerat Napoleon også kan læses ”som en fortælling om, hvordan ethvert samfund grundlagt på løftet om lighed har en tendens til at udvikle nye former for uligheder”, og dermed også handler om Vesten i dag.

Bogen er skrevet i et imponerende let tilgængeligt sprog, selv om fagligheden er helt i top. Man kan sagtens følge argumentationen, uden at have læst bøgerne eller set filmene, men jeg synes det fremmer forståelsen, når værket er kendt. En sidegevinst er alle de værker, som jeg fik lyst til at opleve eller genopleve med nye synsvinkler. Rune Lykkeberg redegør fint for, hvor groft reduceret historien er i bogen, men jeg takker for selektionen, der gør det muligt at få et overblik, der samtidig er rigeligt nuanceret til at indse kompleksiteten.

Information
46352661
9788775145454