2021
)

Varieté : Laurits og Valdemar

10 jan.22

Søren Pilmark debuterer med en fortælling fra hjertet. En vidunderlig hyldest til børn og magi med noget Reutersk over sig.

Søren Pilmark skriver med en inderlighed, så man både griner og væmmes. Hans roman er skrevet med en stor kærlighed til fortællekunsten og er i høj grad et gedigent gammeldags stykke håndværk.

Historien handler om Laurits, der er en meget dygtig tryllekunstner på et lille, middelmådigt varietéteater i 1910. Men det er også historien om Valdemar, drengen der en dag træder ind på teateret, og som har et særligt talent for at trylle.

Laurits mister sin mor og alle sine søskende i en brand omkring år 1880, da han er 5 år. Hans far Rasmus rejser til USA for at tjene penge til et bedre liv, og han afleverer forinden Laurits hos sin svoger urmageren Manfred og dennes kone. Rasmus lover at komme tilbage efter Laurits, men skibet forliser, og han drukner. Da Manfred senere dør, sendes Laurits på børnehjem.

Da vi møder Lautits igen, er han blevet voksen og arbejder som tryllekunstner på det lille teater Apollo. Laurits arbejder hårdt på at kunne forlade Apollo for at kunne arbejde hos et større teater, som vil sætte større pris på ham. På teatret arbejder også Madsen, som altid har draget omsorg for Laurits. Nu er der en anden lille dreng, der har brug for hende. Det er drengen Valdemar, som, efter at hans mor Astrid er død, ofte og uden grund bliver pryglet af sin stedfar præsten Martin Dalum. Lige indtil den dag Valdemars handlekraftige tante, Hilma Jørgensen, tager Valdemar med til Apollo, hvor den gode Madsen skjuler ham. Laurits bliver bedt om at passe Valdemar et par dage, og den lille forsagte dreng vækker noget i den ellers temmelig genstridige Laurits, og en stor kærlighedshistorie rulles op. Martin Dalum vil desværre have Valdemar tilbage, og præstens ord vægtes højere end argumenterne fra en flok gøglere.

Jeg valgte at lytte til romanen, fordi bogen er indlæst af Søren Pilmark. Ikke kun er fortællingen eventyrlig, stor og grandios, men Søren Pilmark er en helt vidunderlig oplæser. Han har en tillidsskabende og fyldig stemme, der inviterer læseren med indenfor. Forfatteren har skrevet sin roman med stor kærlighed til gøgl, teater og kunsten at fortælle samt med et kæmpe historisk overskud. Der er flere fine små overvejelser om livet undervejs. Som Laurits siger, da han laver sit berømte tryllenummer med sæbebobler: ”Glem, hvad tyngdeloven kræver - man skal svæve, mens man lever!” Desuden siger Valdemar på et tidspunkt til Laurits: "Når jeg bliver voksen, vil jeg være tryllekunstner." Hvortil Laurits svarer: "Du må vælge. Du kan ikke blive begge dele".

'Varieté' er en fortælling med et imponerende stort og farverigt persongalleri, som man mærke er fremtryllet med kærlighed. En vidunderlig debut.

Politiken
61508341