Tidens fange

2020
)

Tidens fange

03 jan.21

Denne bog er begyndelsen på en serie, der viser os, at den virkelighed, vi kender, ikke behøver at ændre sig meget, før den føles helt fremmed for os.

Siden Middelalderen har bakkerne omkring byen Klosterby været skjulested for en enorm hemmelighed. Bakkerne gemmer på en pige, der levede for tusind år siden, og som blev fanget i en lysende krystal, der fungerer som vindue til andre lysende krystaller, onde sortklædte munke og ikke-uddøde Pterosaurer.

Pigen i krystallen er Xana, der levede sammen med sin familie for ca. tusind år siden. En nat ser hun et stærkt blåt lys over byen, og sammen med sin lillesøster Isa løber hun ud for at undersøge fænomenet.

I nutiden ser de tre børn et tilsvarende blåt lys. Det er Dante, der ved en masse om dinosaurer og universet, Storm, der ikke er særlig modig, men derimod forelsket og Lucy, der bliver smidt ud af alle de skoler, hun går på. Gennem en masse forviklinger og nogle tilfældigheder ender de tre børn sammen med Dantes farfar Valdemar, en gammel særling, der bor langt ude i skoven, med at befri pigen Xana, der er fanget i krystallen. Desværre ankommer Xana ikke alene til nutiden. Munken Molk og hans kult er lige i hælene på hende. Og i følgeskab med Xanas bedste ven, den kæmpestore flyveøgle Nani, kan det være svært at skjule sig. Ikke kun for Molk og hans håndlangere, men også for de mange blikke i den moderne verden.

Bogen er en virkelig spændende begyndelse på en serie, der både indeholder klassiske stærke fantasyelementer, men som også byder på flere nye og meget interessante elementer. Dinosaurer, munkeordner, kærlighed og fantasy er alle væsentlige elementer i den hæsblæsende fortælling, der veksler mellem Xanas fortælling i Middelalderen og vores nutid. Bogen vil være oplagt til de forslugne fantasylæsere fra ca. 12 år, men kan også sagtens læses af voksne, med smag for utraditionel fantasy.

Bogen er skrevet af den tidligere TV2 journalist Søren Juhler og er hans debutroman.

Byens
48652662