Temeraire

2016
)

Temeraire af Naomi Novik

21 feb.18

Napoleonskrigene i et storslået fantasy remake med maritim krigsdramatik og imponerende drager.

William Laurence er kaptajn i den britiske flåde, som er i krig med Napoleons styrker. Under et togt får han en uventet last ombord – et meget værdifuld drageæg som skulle være en gave til Napoleon. Men da drageægget på det nærmeste klækker i hænderne på Will, bliver den nyfødte drageunge knyttet til ham. Will står nu med en kæmpe opgave, men hans træning af dragen Temeraire bliver startskuddet på utrolige eventyr, vanvittige flyvemanøvrer og opfindsom krigslist.

’Temeraire’ kan bedst beskrives som en imponerende blanding af ’Master and Commander’-taktik, ’Pirates of the Caribbean’-vanvid og ’Eragon’-poesi. Det er historien om et ubrydeligt venskab mellem mand og drage, der sammen vil gå hele vejen for at forsvare konge og fædreland. Man er i glimrende selskab med barske officerer, frygtindgydende drager og så er ’Temeraire’ også en spændingsfyldt opdagelsesrejse på tværs af kontinenter.

Serien om Will og dragen Temeraire strækker sig på engelsk over i alt ni bind, og hører til i fantasy subgenren ’Flintlock fantasy’. Her foregår handlingen typisk i 18- eller 1900-tallet, altså i en mere industrialiseret periode med avanceret krigsførelse indeholdende krudtpulver, skydevåben og kanoner, men stadig med fantastiske elementer som magi og overnaturlige væsner.

Som sådan er det en sofistikeret og smuk fortælling om venskaber og krigsbrødre, men har man et ømt punkt for romaner med taktisk krigsførelse, maritim stemning og barske britiske kaptajner er bogen bestemt også et bekendtskab værd.

Alhambra
Rebekka Hjelholt Svendsen
52676592