Se mig, Medusa

2010
)

Se mig, Medusa af Torkil Damhaug

11 okt.10

En bjørn midt i Norges skønne natur overfalder mennesker og flår dem. Den efterlader dem med kradsemærker og bid, hvor mennesker sjældent når frem.

Lægen Axel Glenne lever et roligt liv som mand og familiefar, da hans tilværelse pludselig ændrer sig drastisk. Miriam, en praktikant, starter i hans konsultation. De arbejder tæt sammen og indleder et forhold. Samtidig forsvinder en kvinde fra byen, hun findes efter flere dages søgen, og ser ud som om hun har været i kamp med en bjørn. Ved nærmere eftersyn viser det sig dog, at kvinden er blevet myrdet. Men det stopper ikke her. Snart meldes endnu en kvinde savnet. Og den samme historie gentager sig. Flere og flere spor peger mod Axel Glenne, som efterhånden selv føler sig som et stykke jaget vildt. Axels fortid og hans utæmmelige bror Brede, som han ikke har set længe, dukker hele tiden op i hans tanker, og måske i hans nærhed.

’Se mig Medusa’ er Damhaugs anden roman på dansk. Den er blændende godt skrevet, og som i den forrige bærer romanen tydeligt præg af Damhaugs arbejde som læge på en psykiatrisk afdeling, og dermed en stor indsigt i menneskets mest skjulte sider. Sprogligt er der en forbedring i forhold til ’Død under Vand’, her skriver han mere alment og bruger ikke så mange fagudtryk, som kan være med til at forstyrre læsningen.

Umiddelbart er det ikke en blodig og voldsom roman, men en roman som kører meget på det psykologiske. Angsten for at blive offer, være forfulgt eller at miste sine kære. Axel Glenne er fremstillet utrolig sympatisk, og man har svært ved at mistænke ham for noget. Alligevel lykkes det Damhaug at så tvivl om hans renhed. Det er bare en af finterne.

Et andet tema i romanen er kærligheden. Både kærligheden til familien og den nye spændende kvinde, Miriam, sætter ham på en prøve, hvor han må vælge mellem trygheden hos familien og usikkerheden med Miriam.

Modtryk
Ilse M. Haugaard
28421672