Råddenskab

2016
)

Råddenskab af Siri Pettersen

26 okt.16

Dramatisk og vanvittig spændende toer i fantasyserien Ravneringene. Fyld termokande og slikskål, du kommer ikke til at rykke dig en millimeter før sidste side er vendt.

Siri Pettersen blæste mig fuldstændigt bagover i ’Odinsbarn’. Mine forventninger var derfor skyhøje, da jeg gik i gang med ’Råddenskab’, andet bind i serien om den udstødte pige Hirka og hendes kamp for kærligheden og overlevelse. ’Råddenskab’ er så meget vildere, aktion fyldt og overraskende, at min puls flere gange var kritisk høj på grund af spændingen og de komplicerede følelser mellem Hirka og Rime. Hirka er den sejeste hovedperson, jeg længe har mødt, super facetteret, følsom og kompleks, og jeg tror aldrig man kommer til at kede sig i hendes selskab. Fantasyuniverset er ypperligt, og hvis du tror du har set det hele i første bind, kan du godt tro om igen. Det er meget mere at hent,e og mon ikke Siri Pettersen gemmer på mange flere overraskelser? I hvert fald tripper jeg utålmodigt efter flere afsløringer i tredje og sidste bind af serien.

Hirka har forladt Ymslanda og befinder sig nu i vores verden, blandt dem hun tror er hendes egne. Men virkeligheden viser sig at været en helt anden, end hun forventede. Denne verden er død – død for Evnen, liv og håb. Hirka har svært ved at kende forskel på ven og fjende og må hele tiden være på vagt. Sandheden om hvem hun er, er som en bombe under Hirka og giver ekko gennem verdener. Plottet tager en uforudset og særdeles overraskende drejning. Nøj, hvor er det fedt! Pludselig befinder jeg mig midt i et Predator/urvæsen-lignende opgør af nye usete dimensioner. Og jeg kan li’ det!

Siri Pettersen holder læseren i sin hule hånd. Fortællingen er stærk, gennemført og velfortalt. Jeg er totalt fan af hendes karakterer, selv de ondeste af slagsen. Desuden er jeg voldsomt imponeret af hendes world building og af, hvordan hun får mytologiske elementer og myter til at hænge sammen og forgrene sig ind i vores egen jordiske verden med forbavsende effekt. Uden tvivl er bogen også en politisk kommentar til vores dårlige behandling af naturen og klodens skrantende klima som helhed.

Jeg fangirler maksimalt over denne bog og armene hænger stadig deroppe i luften af bare begejstring. Min fornemmelse er, at det varer et godt stykke tid, inden de kommer ned igen.

Høst
Rolf Stavnem