Mutationer

2023
)

Mutationer

01 aug.23

Spændende fortsættelse af den vellykkede sci-fi-tegneserie Mermaid Project, der med sit originale plot og interessante karakterer fortjener at leve videre i denne opfølger.

Handlingen finder sted i en nær fremtid, hvor klimaforandringerne er meget håndgribelige, og mange dyrearter har udviklet sig – muteret - i et forbløffende hurtigt tempo for at overleve under de nye vilkår. Da hvaler rundt omkring i verden pludseligt begynder at gå til angreb på menneskenes både, bliver der brug for de særlige evner og den viden bogens hovedpersoner, privatdetektiverne Romane Pennac og Brahim El Malik, har. Krigen mellem mennesker og dyr skal stoppes, før det er for sent.

I den fiktive fremtid, historien udspiller sig i, er verden forandret efter en global krise. Klimaet er mere eller mindre vendt på hovedet, og der er nu is ved Afrikas kyst. Dette har sat gang i dyrenes tilpasningsevne, og fx bruges hvide hyæner til at trække en slæde i bogen. Denne version af en mulig fremtid er godt udtænkt og veludført, og man bliver som læser vældigt spændt på at se, hvad der kommer på næste side. Udover forandringerne i naturen er der også sket det, at de mennesker, der før sad på det meste af magten i samfundet, altså de hvide, hvis man da tør sige det sådan, nu ligger i bunden af hierarkiet. Dette twist giver nogle interessante dynamikker og udvekslinger bogen igennem, der sætter tanker i gang, der gør, at historien har mere at byde på end blot spænding. Selvom meget ser anderledes ud på overfladen, er der dog stadig store selskaber og individer, der prøver at styre historiens gang med henblik på maksimal profit.

Katalysatoren for denne historie er hvalernes voldsomme angreb på menneskene, der får FN til at søge hjælp hos bogens hovedpersoner Romane Pennac og Brahim El Malik. Parret har ellers været i unåde hos FN efter deres sidste eventyr i tegneserien Mermaid Project, og arbejder nu som privatdetektiver, hvilket ikke just er en indbringende forretning. Men deres unikke fortid og særligt Pennacs enestående kommunikationsevner gør, at FN pludselig banker på døren med et jobtilbud, og parret accepterer. Dynamikken mellem de to hovedpersoner er vidunderlig, med lidt jalousi og drilleri og den slags krydderi, der efter min mening giver denne historie lidt ekstra – det minder mig en lille smule om Maggy Garrison-serien, og det er bestemt ikke en dårlig ting.

Handlingen i denne tegneserie er spændende, om end naturligt nok ikke helt så overraskende som i forgængeren. Umiddelbart ser de farverige tegninger lidt naive på grænsen til barnlige ud, men det er altså bare stilen, og efter et par sider fortog min forudindtagelse sig totalt, og jeg nød særligt de flotte tegninger af dyr, hav og is. En anbefalelsesværdig tegneserie, der er både fantasifuld og meget aktuel.

Zoom
Michael Gabelgaard Nielsen
136372637