Lucky Lucy

2020
)

Lucky Lucy af Josefine Blom

18 maj.20

En særlig og meget overbevisende debutroman om overlevelse og om at kæmpe hårdt mod uretfærdighed fra sengen på et sindssygehospital.

Romanen foregår i 1890 et opdigtet sted i Louisiana, USA. Fortælleren af historien er 17-årige Catarina Dolores Jackson, kaldet Cat, der er elev på sindssygehospitalet Weeping Oaks, hvor den unge kvinde Lucy Lovable er indlagt, efter at hun er er flygtet fra grusom mishandling i sin barndom.

Lucys adoptivforældre er begge døde i en brand, og det er familiens advokat Mr. Moore, der har sørget for Lucys indlæggelse. Ligesom han i sin tid sørgede for, at Lucys forældre kunne adoptere hende. Hun er flygtet dybt ind i sig selv og kæmper i en anden verden for at blive helbredt. I dette andet univers er hun Lucky Lucy, den kvindelige dusørjæger, der straffer mænd, som begår overgreb mod kvinder.

Cat og Lucy knytter sig til hinanden, selvom Lucy, der bevæger sig mellem sine personligheder, indimellem bliver særdeles voldsom og ender med at blive fikseret. Den meget smukke Dr. Daniels er den øverst ansvarlige på hospitalet, og han har en særlig interesse i Lucy, som hen ad vejen udvikler sig til en form for besættelse. Hans største drøm er at blive den, der opdager, hvor sjælen sidder i et menneske. Han fører en professionel journal over Lucy, men også sin egen personlige.

Dr. Daniels påbegynder Projekt Morpheus, hvor han studerer Lucys søvnmønster, efter han giver hende opium, som får hende til at sove en dødlignende søvn. I søvnen lever hun som Lucky Lucy, der ikke er underlagt nogen, og som bor med den mørke mand, Joe, hunden Rat og hingsten JJ. Lucy forstår dyrene, hun er ikke ude på at tæmme dem. Hun lever med dem som sine venner, og gider de ikke mere, er de frie til at gå. Modsat Lucy Loveable på hospitalet. Dr. Daniels tillader af jalousi ingen andre at være sammen med Lucy, men Cat nægter at give slip.

’Lucky Lucy’ er en psykologisk spændingsroman, hvor intet giver sig selv. Den overrasker og skræmmer sin læser. Lucy er så levende og hendes kamp så modbydelig, at man tager sig selv i at tilskynde hendes straf af mændene. Cat er en god fortæller, da Lucy er den egentlige hovedperson, og Cats perspektiv både differentierer læseren fra Lucy, men også skaber en troværdighed i forhold til den samlede historie. Det er en bog for alle, der kan lide Margaret Atwood og Christian Mørk, hvis bøger har samme dystre stemning, som man desuden finder i den dystopiske serie af Justin Cronin eller i tv-serien ’Penny Dreadful'.

EgoLibris
48143431
9788793959026
606

Årets danske debutanter 2019-20

Sorg, sygdom, køn og krop er de vigtigste temaer hos det seneste års debutanter. Flere af dem skriver om misbrug, andre om psykisk sårbarhed eller om at være splittet mellem to kulturer eller identiteter.