Livets bog

2017
)

Livets bog af Deborah Harkness

03 apr.17

Forfatteren forkæler læseren med historiske detaljer, men den tidligere så hæsblæsende handling lader vente på sig. Træg afslutning på en ellers storslået heksetrilogi.

Diana og Matthew afslutter deres tidsrejse til det elizabethanske London for at vende tilbage til nutiden. Her står de over for et væld af nye kriser og gamle ærkefjender, som vil gøre alt for at forplumre Dianas og Matthews forhold og den kraft, de tilsammen udgør. Jagten på det forsvundne og floromspundne manuskript Ashmole 782 og de manglende sider bringer nye venskaber, men den virkelige trussel mod deres fælles fremtid kommer fra en uventet og dødsensfarlig fjende.

Deborah Harkness’ heksetrilogi har været en hæsblæsende og fortryllende rejse gennem tid og overraskende magiske verdener og genne, kærlighedens mange facetter. I tredje og afsluttende bind prøver forfatteren at samle de mange tråde, som læseren begejstret har fulgt gennem Dianas og Matthews stormomsuste forhold og oplevelser på tværs af tid og sted.

Harkness er historiker, og man nyder godt af hendes enorme viden og beundringsværdige research i seriens unikke univers. Trilogien er en forbilledlig blanding af fantasy, historisk roman, tidsrejseeventyr og episk kærlighedsroman, og interesserer man sig for blot en brøkdel af ovenstående, vil man være særdeles godt underholdt.

Desværre er ’Livets bog’ 100 sider for lang. Den første del af romanen er træg at komme i gang med og lever slet ikke op til de to første bind i serien. Der er lidt for mange nye personer og tunge forklaringer, der desværre bremser læsehastigheden. Der går desuden lidt for meget unødig politik og baggrundshistorie i den, noget som bestemt ikke mangler på forhånd. Senere kommer tempoet igen i vejret, men uh hvor føles det altså ærgerligt, at den ikke sidder lige i skabet fra starten, da man er usædvanligt forvænt med Harkness’ brillante sprog og storytelling. Alligevel er det en fantastisk trilogi, som har vundet læseres hjerter verden over med sin ubeskrivelige kærlighedshistorie, underskønne karakterer og historiske detaljer.

Natasja Ejersbo Frederiksen
52411149
9788711552834