Legenden om Sten Saks Papir

2019
)

Legenden om Sten Saks Papir af Drew Daywalt

11 sep.19

Karaktererne næsten springer ud af siderne i fantasifuld og vittig billedbog med de tre skøre krigere, Sten, Saks og Papir. God til højtlæsning for børn fra 3 år.

Bogen handler om, hvordan det gamle spil sten, saks og papir blev til i tidernes morgen, og jeg er superimponeret over forfatterens og illustratorens evne til at give helt almindelige hverdagsting liv og personlighed. Karaktererne næsten springer ud fra siden, for tegnestilen er så livagtig, at det næsten er filmisk. Det indbyder til en oplæsning med indlevelse og lydeffekter, og dit barn vil elske dig for det.

Selve historien handler om de tre krigere, Sten, Saks og Papir, der i hver deres respektive kongerige vinder over en modstander. Det er jo rart at vinde, men de tre længes dog efterhånden alle efter at finde en mere jævnbyrdig modstander; ja måske ligefrem en, der kan slå dem. Så de drager hver især ud for at finde en sådan modstander og ender med at mødes i grotten Dobbeltgarage. Her kæmper de mod hinanden to og to, og det ender naturligvis, som vi kender det fra vores barndom, med at Sten smadrer Saks, Saks klipper Papir, og Papir pakker Sten ind. Og således både vinder og taber de alle tre lykkeligt, og de ender selvfølgelig med at blive hinandens bedste venner.

Resultatet af dette samarbejde mellem forfatter Drew Daywalt og illustrator Adam Rex er et fantastisk moderne eventyr; sammen formår de til fulde at puste liv i relativt kedelige ting som en tøjklemme og en kopimaskine, og barnets nære verden bliver til et fabelagtigt univers, hvor alt kan ske. Bogen taler direkte til barnets fantasi, og det er meget inspirerende. Udover det synes jeg også, at bogen har en ny vinkel på konkurrence, som jeg ikke mindes at have set før i en billedbog. Det er et rigtigt godt budskab til børn – måske især dem, der har lidt for meget fokus på at være bedst, stærkest eller hurtigst.

Carlsen
Camilla Schierbeck
Adam Rex