Langt ude i skoven

2021
)

Langt ude i skoven

29 mar.21

Endnu en vanvittigt spændende krimi med Helen Grace og hendes hold af dygtige efterforskere, der får kamp til stregen ved opklaringen af en række brutale mord.

En morder myrder løs i skoven i New Forest og ikke nok med drabene, ofrene mishandles og udstilles derefter som kunstværker. Der er ikke mange spor, Helen Grace og hendes folk har at gå efter, og desværre fører de få spor ikke altid i den rigtige retning. Det bliver et kapløb mod tiden og en farlig og determineret gerningsmand. Skoven hjælper dem heller ikke, tværtimod er det både farligt og vanskeligt at finde spor og morder i den store dystre og mørke skov, hvor mange farer lurer.

Helen Grace er en fantastisk hovedperson, men hun er noget mere afdæmpet i dette 8. bind af serien, hvilket egentligt er lidt ærgerlig. Jeg kan godt lide hendes voldsomme og lidt særegne stil, så jeg håber, hun er tilbage i næste bind. Det vil være ærgerligt, hvis hun bliver alt for meget som så mange andre hovedpersoner, for hun er en af mine favoritter, og det samme gælder flere af hendes kolleger. Der er i det hele taget et godt persongalleri i historien,  og det bliver kun bedre, efterhånden som man lærer dem alle at kende.

Som altid er det en voldsom og blodig krimi med et spændingsniveau helt i top. Plottet er gennemtænkt og holder hele vejen, og bogen er næsten umulig at lægge fra sig. De små korte kapitler bidrager til, at man hele tiden lige må læse bare et kapitel mere. Jeg havde flere mistænkte undervejs, hvilket selvfølgelig også er meningen, men jeg ramte ikke plet denne gang.

Vægtningen mellem personernes privatliv og selve krimidelen er fuldstændig perfekt i denne serie – Man lærer personerne rigtig godt at kende, men det private tager ikke fokus fra sagen og opklaringsarbejdet, og sådan synes jeg det skal være.

Jeg vil anbefale bogen og serien til de krimilæsere, der kan klare mosten, for de er i den voldsomme ende af genren. Jeg vil anbefale at læse dem i rigtig rækkefølge, da man ellers går glip af den fortløbende historie om personerne.

Jentas
Stig W. Jørgensen
38536966