Dåseskjul

2019
)

Dåseskjul af Matthew Arlidge

11 dec.19

Sjette bind i serien om kriminalkommissær Helen Grace er anderledes end de forrige, men bestemt ikke mindre spændende.

Krimminalkommissær Helen Grace er varetægtsfængslet i kvindefængslet Holloway for flere mord, og da hun sidder sammen med personer, hun selv har fået dømt, er hun i konstant livsfare. Hun forsøger, så godt hun kan, at holde sig neutral og i skjul. Men da en medfange bliver myrdet på barbarisk vis i sin celle, kan hun ikke længere lade være med at blande sig. Det bliver endnu farligere at være Helen Grace, og samtidig begynder beskyldningerne om, at det er hende, der slår ihjel i fængslet, hvilket ikke ligefrem højner hendes chancer for at bevise, at hun er uskyldig. Det bliver en lang og udmattende kamp for Helen i fængslet.

'Dåseskul' er en fremragende thriller, der ikke ligner noget, jeg ellers har læst. Jeg venter i spænding på fortsættelsen, da der er en del løse ender, der skal samles op. Bl.a. er der nogen fra Helen Graces tidligere arbejdsplads, der har noget at forklare og omrokeringer, der skal gennemføres samme sted. Det bliver også interessant at følge med i, hvordan det vil gå med journalisten Emilia Garanita, der har tilrettelagt hele sin karriere på at svine Helen Grace til, fordi en kriminalkommissær, der er morder, er godt nyhedsstof. Så der er rigtig mange gode grunde til, at oversættelsen af næste bind kun kan gå for langsomt.

Helen Grace er en af mine yndlingshovedpersoner fra krimigenren, og det på trods af, at jeg faktisk ikke er så vild med hendes personlighed. Men hun er ærlig og ændrer ikke karakter bøgerne igennem. I det hele taget har Matthew Arlidge et godt og bredt persongalleri i serien, og det vægter jeg meget. Jeg anbefaler meget gerne serien til læsere af krimier i den barske ende af genren, og jeg vil klart anbefale, at bøgerne læses i kronologisk rækkefølge, da man følger personerne i deres privatliv, og der er henvisninger tilbage til tidligere sager.

Jentas
Stig W. Jørgensen
47411882