Jakob var her

2016
)

Jakob var her af Rune Skyum-Nielsen

05 sep.16

Rune Skyum-Nielsens velresearchede biografi giver et intenst og fascinerende indblik i Jakob Ejersbos liv gennem en mosaik af stemmer og private fotos.

Jeg kan tydeligt huske, da jeg læste Jakob Ejersbos Afrikatrilogi, som gjorde et stort indtryk på mig. Jeg har altid været fascineret af forfatteren og mennesket Jakob Ejersbo. Rune Skyum-Nielsens biografi ’Jakob var her’ ønsker netop at tilfredsstille læserenes fascination af Ejersbo og give os svar på nogle spørgsmål. Hvem var Jakob Ejersbo, og hvor meget af hans litteratur tager afsæt i virkeligheden?

Det har taget Rune Skyum-Nielsen seks år at skrive ’Jakob var her’, og det kan man godt mærke. Bogen er en stor og undersøgende biografi om Jakob Ejersbo, der døde af kræft 10. juli 2008, 40 år gammel. I bogen rekonstruerer Rune Skyum-Nielsen Jakob Ejersbos liv kronologisk. Fortællingen baseres på interviews og korrespondancer med mere end 100 kilder. Desuden trækker biografien på breve, skolestile, studieopgaver, skriveeksperimenter, mails, sms´er, fotografier og udklip for bare at nævne nogle.

Fortællingen om Jakob Ejersbo har Rune Skyum-Nielsen sammensat som en mosaik af stemmer, hvor de skiftende fortællerstemmer giver læseren et sjældent indblik i Ejersbos liv fra barndom og opvækst til ungdomsårene i Afrika og Aalborg, og voksenlivets identitetsøgning, seksualitet, venskaber, kærlighed, uddannelse, forfatterskab, det litterære gennembrud, og til sidst sygdommen og døden. Det er en anderledes læseoplevelse, og fortællingen om Ejersbo er let tilgængelig og interessant at læse. Jeg blev hurtigt indfanget i de mange forskellige fortællerstemmers anekdoter om Jakob Ejersbos liv. Jeg kunne ikke lægge bogen fra mig, og tiden fløj afsted!

Den kronologiske fortælling om Jakob Ejersbos liv afbrydes af tekststykker, hvor læseren skridt for skridt følger Jakob Ejersbos to nære venner Christian Kirk Muff og Morten Alsingers tur op ad bjerget Kilimanjaro for at sprede Jakob Ejersbos aske. Rune Skyum-Nielsen var med på turen. Han mødte Morten Alsinger flere gange i sin research til ”Jakob var her”, og han fandt ud af, at Morten Alsinger gemte en del af Jakob Ejersbos aske i en kaffedåse. Kilimanjaroturen blev optaget og klippet sammen til dokumentarfilmen ”Ejersbo”, som havde premiere sidste år. Rune Skyum-Nielsen tog initiativ til Kilimanjaroturen og blev medforfatter på dokumentarfilmen.

Det er en fantastisk biografi Rune Skyum-Nielsen har skrevet. Efter læsning af ’Jakob var her’ er jeg kommet tættere på mennesket Jakob Ejersbo. Jeg er også blevet bekræftet i, at Jakob Ejersbos drivkraft til Afrikatrilogien bunder i hans egne oplevelser fra opvæksten i Afrika. Efter at have læst biografien, er jeg desuden helt sikker på, at Jakob Ejersbo havde en sjælden evne til at omsætte levet liv og historier til litteratur, som for evigt vil stå som noget af Danmarks bedste.

Bogen om Ejersbo
52568919
9788702166040