I en jungle på syvende sal

2019
)

I en jungle på syvende sal af Daisy Hirst

16 jul.19

En herlig billedbog, hvor de skønne karakterer er med til at bære historien frem.

Ingolf og Inga bor på syvende sal. De er begge sprængfyldt med energi og bruger alle tingene i deres lejlighed til at lege med. Deres seng er en dobbeltdækker, i entreen kan de slå kolbøtter, og et skab på værelset kan både klikke og knurre. Ingolf henter ’noget jungle’ i form af planter, og så kravler de ned i hver sin sovepose og vrider sig omkring, så de ligner orme ude i skoven, men de ender med at vælte deres fars kaffe ud over det hele. Han siger til dem begge, at dette er en ret dårlig indendørsleg.

Det var ikke meningen, at de ville ødelægge noget, de ville jo bare lege vilde dyr, men det er altså svært i en lejlighed på syvende sal. I stedet vil Inga bo i parken, og hun tager derhen på udflugt. Hun møder et egern, men kan høre noget andet pusle. Det er far og Ingolf, som synes, hun skal gå med hjem, så de kan spise aftensmad i junglen. Og at falde i søvn i en jungle på syvende sal er egentligt meget rart.

Bogen slutter med at vise de mange tegninger, som Inga og Ingolf laver sammen. En verden hvor fantasien får frit spil og man får et tydeligt indtryk af børns fantasifulde tilgang til både tegninger og historier. Alt kan lade sig gøre.

Daisy Hirst er ekspert i at fortælle en meningsfuld historie på meget få opslag. Hun har skrevet flere bøger i serien, og de er alle skrevet på børnenes præmisser. Sammensætningen af farver er helt fantastisk. Stærke og skøre farver og former, der tiltrækker øjnene hos både store og små. Figurerne er simpelthen så fine, også selvom man ikke helt ved, hvad de er for nogle størrelser. Det tænker jeg måske også er meningen. De er for alle og kan læses fra 3 år.

Jensen & Dalgaard
Dal Michaelsen
978-87-7151-510-7