Hvad sker der om natten?

2019
)

Hvad sker der om natten? af Laura Cowan

22 okt.19

Hvis du tror, verden sover, når det bliver nat, vil denne bog vise dig noget ganske andet. Verden lever i allerhøjeste grad, uanset om det er lyst eller mørkt.

I byen kører politiet rundt på patrulje, ræve og ugler vågner, hunde skal på sidste luftetur, inden de skal sove, nogle ansatte skal stå i butik hele natten, en fabrik producerer hele natten. I skoven vågner mange af dyrene, og selvom der er ret stille, er der aldrig helt stille. Togene kører også natten igennem, flyene letter og lander, og på havnen er der rigtig meget liv. Skibe blive lastet, på krydstogtskibene fester gæsterne, mens andre mennesker arbejder ombord, varer bliver fragtet rundt, og der sker mange andre ting.

’Hvad sker der om natten?’ er både lige, hvad man forventede. men også så meget mere. Den udforsker hvad der sker, når solen går ned, rundt omkring i hele verden. Den er simpelthen genial med sin detaljerede oversigt over nogle af verdens utallige aktiviteter. Børn kan opleve, hvordan verden altid er i bevægelse, og bogen kan være medvirkende til at skabe en forståelse for andre rutiner i børnenes bevidsthed. Familiens forskellige medlemmer kan være repræsenteret, da der eksisterer mange familier, hvor én af forældrene arbejder på andre tidspunkter end i dagtimerne, hvilket man også kan se i bogen.

Bogen viser børn i forstæderne, i lejligheder i byen og på landet og skaber derigennem en forståelse for mange forskellige rutiner. Der er også rigtig mange dyr med i bogen, både i byen og på landet, og desuden præsenteres vi kort for, hvordan fødekæden virker. Nogle steder i verden er der flere måneder, hvor lyset bestemmer, og mørket aldrig overtager. Natten viser os også alle stjernehimlens vidundere og ser noget forskellig ud, afhængig af om man befinder sig i ørkenen eller midt i storbyen.

Forfatter Laura Cowan har skrevet flere fagbøger, men dette er indtil videre den eneste, der er oversat til dansk. Illustrator Bonnie Pang har skabt et fantastisk univers og en lyst til at gå på opdagelse i de vildt flotte billeder både for store og små.

Brugen af lys og skygge er fascinerende, og farverne, især i havillustrationerne, er virkelig flotte. Det er en meget fin bog til indskolingsbørn, og der er en hel masse at snakke om.

Lamberth
Torben Lamberth