Gudernes sang

2014
)

Gudernes sang af Kasper Hoff

15 dec.14

2. del af den spændende letlæste science fiction serie Zonen. Har man ikke læst 1. del Det forbudte land, kan man med fordel læse de 90 sider inden eventyret fortsætter for pigen Ona og drengen Jos. Her er fuld fart på og spænding for de 9-12 årige læsere.

I Gudernes sang opsøger de to hovedpersoner Ona og Jos Mister Wong for at høre, om de skal hente andre spændende sager fra Tiden Før inde i det forbudte område Zonen. I første del hentede de en magisk kasse til ham og nu vil de nemlig gerne tjene flere kapsler, da Jos allerede har brugt sine fra sidste tur. De to børn begiver sig af sted ind i Zonen for at finde Gudernes Sang til Mister Wong. Desværre løber de atter ind i General Kodo og hans blodtørstige banditter og så er gode råd dyre. Heldigvis møder de også en anden person, der viser sig at få stor betydning for de to eventyrlystne børns farefulde færd.

Forfatter Kasper Hoff har skrevet mange andre børnebøger og er blandt andet kendt for den skøre spændingsserie Doktor Z, også en forholdsvis letlæst serie for de 9-11 årige. Forsiden og de øvrige tegninger i Gudernes sang er illustreret af Bodil Bang Heinemeier, der også har illustreret en del andre børnebøger blandt andet Peter Gotthardts serie Den gyldne skål. Ruinbyen.

Historien om Ona og Jos har et højt tempo og læseren bliver i fuld fart revet med ind i handlingen, som foregår i en nær fremtid, hvor man ikke kender til fortiden. Teksten består af dialog og beskrivelse og er forholdsvis let at læse. I første del af serien begynder et venskab så småt at spire frem mellem Ona og Jos og de knyttes for alvor sammen i anden del i kraft af deres dramatiske oplevelser. Deres besværlige og primitive liv og spirende venskab er fint beskrevet og man får et godt indtryk af den sammenbrudte verden de lever i og deres møde med ’den gamle verden’ inde i Zonen.

Science fiction og især fremtidsscenarier med en mere primitiv verden eller dystopier, hvor vores verden som vi kender den i dag er i forfald, har de senere år vundet indpas med især The hunger games eller Divergent. Med Zonen har vi her et bud på en fremtidsfortælling til de lidt yngre læsere, både drenge og piger.

Skrevet af Susanne Dahl Jensen, børnebibliotekar, Vejle Bibliotekerne

Originally published by admin, Litteratursiden.

51265041