Græd ikke, barn

2020
)

Græd ikke, barn

09 feb.21

Kenyas mest fremtrædende forfatter skildrer en barndom i kolonialismens skygge i gribende debutroman, som nu endelig er udkommet på dansk.

’Græd ikke, barn’ er fortællingen om drengen Njoroges opvækst i et Kenya under britisk styre. Mens landet hærges af blodige sammenstød mellem kolonimagten og oprørske guerillakrigere, der ønsker selvstændighed, kæmper Njoroge for at få sig en uddannelse. Men konflikten sniger sig langsomt ind på Njoroge og truer med at flå hans familie fra hinanden. En medrivende og barsk fortælling om at vokse op i krigens skygge.

Njoroge er lykkelig, da han som den første i sin familie bliver sendt i skole. Han er overbevist om, at uddannelse er nøglen til en bedre fremtid både for sin familie og for sit land. Njoroge kaster sig ivrigt over studierne, og bliver også gode venner med pigen Mwihaki, hvis far ejer den jord, Njoroges familie bor på. Men uroen ulmer i Kenya, og da Njoroges far først mister sit arbejde efter at have deltaget i en strejke, begynder tingene at køre af sporet for Njoroges familie.

'Græd ikke, barn' udkom oprindelig i 1964, blot et år efter, at Kenya blev fri af britisk kolonistyre. Romanen vidner om den pris, kenyanerne måtte betale på vejen mod selvstændighed og den splittelse, som striden med de britiske magthavere skabte i det kenyanske samfund. Mens Njoroges far f.eks. tilhører den ældre generation, som mere eller mindre har affundet sig med tingenes tilstand under briterne, repræsenterer broderen Boro en yngre, vred generation, som er villig til at kæmpe og dø for at slippe af med den hvide mands overherredømme. Også Njoroges venskab med Mwihaki må stå sin prøve, for Mwihakis far samarbejder med kolonimagten og betragtes af modstandsfolkene som en forræder mod sine sorte brødre. Midt i det hele står Njoroge, som må kæmpe sin egen indre kamp for ikke helt at miste modet og troen på fremtiden.

’Græd ikke, barn’ er ikke nødvendigvis let læsning, men det er en vigtig roman, som vil fascinere mange læsere med interesse for Afrikas og kolonialismens historie. Bogens lidt anonyme omslag sælger desværre ikke den gribende fortælling særlig godt, og det er ærgerligt, for romanen fortjener virkelig at blive læst.

Koloni
Anders Kousholt
38338285