Floder : en verdensomsejling

2020
)

Floder : en verdensomsejling af Peter Goes

28 jul.20

Et hav af historier udspiller sig rundt omkring i verden og fortælles med udgangspunkt i floder, søer og have på en yndefuld og imponerende geografisk rundtur.

Bogen tager gennem sine utrolige illustrationer og spændende faktuelle opslag sin læser med rundt i verden og fortæller om både sagn, særlige kendetegn og historiske facts, der knytter sig til det enkelte land med udgangspunkt i havene og de store floder, som løber omkring eller gennem landet. Historiske fakta, gammel overtro og andre interessante kendetegn præsenteres på den smukkeste baggrund af douche farver og teksttilpassede illustrationer.

Først præsenteres hele verden på et kort, derefter blot Europa. Så gennemgås landene ét ad gangen. Der er et dobbeltopslag af Storbritannien, hvor der for eksempel fortælles om Themsen, at den er opkaldt efter den flodgud folk, som mente levede der, Old Father Thomas. Længere henne er en dobbeltside om Italien, hvor alle havene, der omkranser landet, er beskrevet. Bla. Det Tyrrhenske hav, der afgrænses af det italienske fastland, samt Korsika, Sardinien og Sicilien samt et afsnit om den norditalienske flod Po, der løber hele vejen fra De Cottiske Alper og 652 km senere ender i Adriaterhavet. Opslaget er holdt i smukke, varme orange nuancer. Et andet opslag omhandler en af verdens længste floder, Lena, i det østlige Sibirien, der løber fra Bajkalsøen og 4400 km nordpå med udmunding i det Det Nordlige Ishav. Særdeles smuk dobbeltside på grøn baggrund med kunstneriske illustrationer, hvor vi bla. præsenteres for traditionen omkring jakuternes heltedigte, Olonkho, og et andet sted på siden, introduceres for et kort historisk afsnit om de frygtede Gulag-lejre.

Et særdeles elegant opslagsværk af stor skønhed medet væld af spændende informationer, som indbyder til mange timers fordybelse, hvor man sammen, eller blot med sig selv, kan nyde detaljerigdommen. Illustrationerne minder mig om gamle anskuelsestavler med et tvist af de uhyggelige illustrationer, som ofte ledsager eventyrene af Brødrene Grimm. Hvert opslag er i ensfarvede douce farver, både grønne, røde, lilla og blålige. Teksten er skrevet i små bokse på siderne og tilpasset illustrationerne, der dominerer helhedsudtrykket på vellykket vis.

Den belgiske forfatter og illustrator er kendt for sin tidligere udgivelse ’Tidslinjen’. Bogen minder i både stil og format om serien ’Velkommen til museet’. En virkeligt fin oplevelse for alle fra ca. 10 år.

Forlæns
Naja Møllmann-Ibsen
48388019