Fjer og flammer

2016
)

Fjer og flammer – midnatspigen af Melissa Grey

27 aug.16

Melissa Grey er en fantasyforfatter, der er værd at holde øje med. Med en drillende humor er hun tro mod genren med temaer som magt, ære, familie og kærlighed.

Den superlækre forside siger næsten det hele. Den unge forfatter Melissa Grey har skabt et imponerende univers af magiske væsner med lette strejf af Game of Thrones og Harry Potter. Jeg synes, det er ganske uimodståeligt, og det er simpelthen umuligt ikke at holde af de smukke overnaturlige væsner og den lækre magi. Forfatteren har et facetteret og veludviklet persongalleri, som giver karakter til handlingen, der er meget klassik i sin opbygning.

Under New Yorks gader er der en anden verden skjult fra vores egen. Her lever avicenerne, et fjerfolk med stærke magiske kræfter og en urgammel tradition. Magtkampen mellem avicenerne og deres største fjende, ildfolket drakharianerne, er på nippet til at bryde ud i krig. Siden hun var en lille svigtet pige har 17-årige Echo levet sammen med avicenerne. Derfor føler hun et langt større slægtsskab med dem end andre mennesker. Trods hendes store kærlighed til og beundring for det avicenske folk har hun fjender, som føler sig truet af hendes eksistens og vil hende til livs. Da Echo får nys om den sagnomspundne Ildfugl, der kan redde verden fra krig mellem avicenerne og drakharianerne, kaster hun sig ud på en skæbnesvanger og selvopofrende rejse for at bevise sit værd. Det bliver en rejse i venskabets og kærlighedens tegn med nye og temmelig umage rejsekammerater, som må kaste fortidens fjendskab og mistro af vejen for at finde Ildfuglen, før det er for sent.

Det er uden tvivl karaktererne og deres mange prøvelser, der får mig til at holde så meget af bogen. Mit hjerte faldt med et brag for Echo, som er en rapmundet og rap fingret bogelskende heltinde og den charmerende Jasper, som taber sit hjerte til den smukke drakharianske kriger Dorian. Melissa Grey er absolut en forfatter der er værd at holde øje med.

Midnatspigen
Alvilda
Randi Bjerre Høfring