Et bedre, om man vil

2019
)

Et bedre, om man vil af Nelly Sande

20 sep.19

Tankevækkende socialrealistisk roman skildrer Ane og hendes teenageår i firsernes Skagen med spor til nutidens Skagen og Aalborg.

Ane er en ung pige, der tumler med teenagelivet og dets udfordringer. Skole, veninder, fyre og en spirende seksualitet gør hverdagen kompliceret, og Ane danner sig et helt nyt syn på Skagen idyllen. I familien går det også skævt, da en svigtende omsætning i familiefortagenet truer med at lukke butikken ned og stille familien i økonomiske problemer. Ane gør hvad hun kan for at skjule problemet for sine veninder, men bliver langsomt kørt ud på et sidespor.

Dansklæreren viser sig at være hendes redning, og med hendes hjælp bryder Ane ud af mønsteret og flytter hjemmefra. Omkostningerne er dog store og hjemsøger Ane i voksenlivet, hvor hun bliver udsat for voksenmobning på sin arbejdsplads, og har den store sorg også at mislykkes som mor. Ane trækker sig mere og mere ind i sig selv, men bliver på et udlandsophold konfronteret med fortidens mørke hemmeligheder, da hun tilfældigt møder en gammel veninde fra Skagen.

Nelly Sanders skildring af Ane og et spillevende Skagen på kanten er super interessant og tankevækkende. Det er gribende at læse om knirkende venindeskaber og usikkerheden, der præger Ane og får hende ind i en rolle, der forandrer hende fra at være en ubekymret og glad pige, og tvinger hende i en forkert retning, der får store konsekvenser for hendes liv.

Ane oplever ubærligt mange svigt i sit liv lige fra den nære familie og den store kærlighed Morten til en arbejdsplads, hvor hun bliver udsat for mobning af kontorkollegerne, der straks får Christian Jungersens Undtagelsen til at springe frem i hukommelsen.

Titlen ’Et bedre, om man vil’ er hentet fra Holger Drachmanns ’Erindring’, og på selve forsiden ser man Betty Nansens Hus, som spiller en central rolle i romanen.

’Et bedre, om man vil’ er Nelly Sanders anden roman efter debuten ’Fryd’ fra 2012. Nelly Sander er selv opvokset i firsernes Skagen og har i en årrække boet som expat i Mellemøsten.

Højer