Diktatursyndromet

2020
)

Diktatorsyndromet

04 dec.20

En meget anbefalelsesværdig bog, der gør læseren klogere på diktaturets væsen og samtidig er velskrevet som al-Aswanys fremragende romaner.

Den eksilerede egyptiske forfatters seneste roman, Vi løb mod Nilen, er meget politisk og handler om Det Arabiske Forår i hans hjemland. I denne fagbog har han sat sig for at studere diktaturets væsen.

Som den mediciner (tandlæge), han oprindeligt var, griber han problemet an som en sygdomshistorie, hvor han starter med at se på diktaturets symptomer og slutter med at beskrive sygdommens forløb og mulighederne for forebyggelse.

Egypten under Nasser, Mubarak og senest al-Sisi er forfatterens udgangspunkter, men de fleste kendte diktatorer fra hele verden bruges også til at understøtte hans teser. En af dem er, at det er ”den gode borger”, der accepterer diktaturet, for sociale omvæltninger bringer i sagens natur uro med sig, og det store flertal vil helst bevare status quo. Det bliver så meget lettere, når mange diktaturer hersker ved hjælp af konspirationsteorier, hvor fx egyptiske oprørere stemples som agenter fra CIA eller Israel. Hans gennemgang af konspirationernes væsen giver også utilsigtet en indsigt i, hvordan Donald Trump har kunnet slippe afsted med en politik bygget på løgne.

De intellektuelles rolle behandles særskilt: både intellektuelle som opposition, apolitiske eller som diktaturets medløbere. Et selvstændigt kapitel omhandler diktatur som grobund for terrorisme, og som resten af den lille bog er det meget tankevækkende læsning, for eksempel hævder forfatteren, der argumenterer godt for det, at den psykiske baggrund for islamisk terrorisme er den samme som hos antiislamister.

Gads Forlag
Uffe Gardel
38332414