Den kongelige egyptiske automobilklub

2014
)

Den kongelige egyptiske automobilklub af Alaa Al-Aswany

21 aug.14

Al-Aswany brød igennem internationalt med bogen Yacoubians hus. Denne bog er om muligt endnu bedre.

Den kongelige egyptiske automobilklub er seneste roman af den egyptiske forfatter Alaa Al-Aswany. I lighed med forfatterens øvrige bøger; Yacoubians hus, Chicago og Boksehunde i alle farver prydes også denne forside af en smuk orientalsk dør. Går man ind ad disse døre, venter nogle farverige fortællinger. Den kongelige egyptiske automobilklub indledes med to små fortællinger, som egentlig ingen direkte sammenhæng har med resten af bogen, men som dog er relevante for fortællingen som sådan.

En historie om bilopfinderen Karl Benz og dennes hustru og en historie om en forfatter, der bliver opsøgt at to af sine figurer fra den roman han netop har afsluttet, Kamil og Saliha. Og så alligevel, for Kamil og Saliha er navnene på to af resten af romanens hovedpersoner. Så det er faktisk først på side 45, at den kongelige egyptiske automobilklub introduceres og den egentlige fortælling tager sin begyndelse.

Der er tale om en forrygende roman. En sprudlende, eksotisk og spændende roman, der damper af stærke følelser og sex. Omdrejningspunktet for fortællingen er selvfølgelig den imponerende automobilklub, hvor samfundets spidser spiser, drikker, spiller og morer sig. De fleste medlemmer er af udenlandsk herkomst, mens tjenerstaben er egyptere. Den ene tjener er Abdelaziz Hamam. Abdelaziz’ hustru, tre sønner og en datter og deres omgangskreds er den kreds af fortællere, der udgør denne roman. Synsvinklen skifter mellem personerne, og det giver et indblik i forholdende i Egypten i slutningen af 1940erne og begyndelsen af 1950erne, hvor bogen foregår.

Det er en fortælling om modsætninger: Herskab og tjenestefolk, mænd og kvinder, egyptere og europæere, undertrykkelse og selvstændighed, fattig og rig, ung og gammel, kærlighed og had, egoisme og opofrelse, tradition og fornyelse. Men først og fremmest en historie om at være menneske og de faldgruber, vi slås med.

Alaa Al-Aswany brød igennem internationalt med bogen Yacoubians hus, der siden blev filmatiseret. Den kongelige egyptiske automobilklub er om muligt endnu bedre. Historien og dens farverige skæbner er vedkommende og levende beskrevet. Derudover bygges en stadig stigende intens spænding op mod den dramatiske slutning.

Hr. Ferdinand
Elisabeth Moestrup
51216083