Det gådefulde univers

2023
)

Det gådefulde univers

21 dec.23

En stor bog om universet. Anja C. Andersen bringer seneste nyt fra verdensrummet i ualmindelig flot fotobog.

Astrofysiker Anja C. Andersen har gennem en del år markeret sig som Danmarks fremmeste formidler af sit fag til lægfolket. Nu er hun på banen igen med en fantastisk flot og velskrevet fotobog, som hører hjemme i reolen hos alle, der interesserer sig for astronomi og rumfart.

'Det gådefulde univers' er en såkaldt coffee table book i stort format. De godt 400 sider byder på hele 350 farvefotos, flot suppleret af 22 forholdsvis korte kapitler, hvori forfatteren tager læseren med på rejse i verdensrummet. Vi begynder med solen og bevæger os derefter udad i solsystemet. Undervejs indfører Anja C. Andersen bl.a. i Big Bang-teorien, teleskoper og rumteleskoper, asteroider og kometer, exoplaneter, stjerner og stjernedannelse for til sidst at runde af med kapitler om sorte huller, mælkevejen, galakser og kosmologi. Vi slår selvfølgelig også et smut forbi ISS, Den Internationale Rumstation, hvor den danske astronaut Andreas Mogensen pt. opholder sig frem til foråret 2024. Hele rejsen er som sagt gennemillustreret, og det med nogle af de flotteste fotos, der endnu er taget i verdensrummet. Her viser det store – og en anelse uhåndterbare – format virkelig sin berettigelse.

'Det gådefulde univers' er i al væsentlighed struktureret på samme måde som Anja C. Andersens En lille bog om universet fra 2016, så indholdsmæssigt er der et betydeligt overlap mellem de to bøger. Som forfatteren selv gør opmærksom på, udmærker 'Det gådefulde univers' sig dog ved sine mange og flotte illustrationer og ved at fokusere på nogle af de nyeste forskningsresultater. Det gør bogen til et flot supplement til sin forgænger og oplagt læsning, hvis man gerne vil være med på den helt aktuelle viden indenfor astronomi og rumforskning.

Det er de færreste, som ikke vil kunne finde noget at fascineres over i 'Det gådefulde univers', uanset om man nærlæser den eller bare vil nyde de fantastiske billeder. Anja C. Andersen er som altid eminent til at formidle det naturvidenskabelige stof, så alle kan være med, og selv for de astronomi- og rumfartsentusiaster, der måske vil savne en mere dybdegående tekst, gør de mange spektakulære billeder bogen værd at have i samlingen.

137519429
9788711988558
399