2020
)

Den magiske spinel af Peter Wandel og Rasmus Meisler

01 okt.20

Vanvittig flot og ambitiøs graphic novel i en klasse for sig selv med en vellykket kobling mellem fiktion og historie, der suger læseren ind i et kalejdoskop af kunst, farver, mønstre og fantasi.

Man behøver ikke at være specielt kunst- eller historieinteresseret for at nyde dette værk, men det kan til gengæld godt være, at man bliver det.

Denne bog er historien om den lidt nørdede studerende Sigurd, der arbejder som nattevagt på museet Davids Samling i København, der blandt andet rummer en samling af islamiske kunst- og kulturgenstande. En nat falder han ned af trappen efter at have beundret nogle af de islamiske artefakter, og dette fald trækker ham på mystisk vis tilbage i tiden til byen Teheran i året 1812. Her viser den persiske fyrste Fath Ali Shah Qajar ham rundt i sit palads, og da Sigurd brat vågner og senere samme dag finder en indgraveret ædelsten i sin lomme, der ser ud til at være den samme lykkebringende spinel, han så i fyrstens hænder, bliver han i tvivl om, hvad der er virkeligt.

En ældre kollega giver Sigurd en bog om sufiernes mystik, og ved hjælp af denne lykkes det Sigurd at bringe sig selv i trance og således igen rejse tilbage i tiden, denne gang til Taj Mahal i år 1658, hvor han igen møder en historisk person, der har været i besiddelse af spinellen. Gennem disse gentagne mystiske oplevelser bliver Sigurd mere og mere overbevist om, at spinellen har magiske egenskaber, og han begynder at håbe, at spinellen kan hjælpe ham med at opnå det, han ønsker sig allermest, nemlig et forhold til kollegaen Layla, som han er forelsket i.

Dette er en meget flot tegnet bog med personer, der er så udtryksfuldt tegnet, at de bliver livagtige som rigtige, ægte mennesker, man kunne møde i virkeligheden. De historiske personer, Sigurd møder på sine tidsrejser, er tydeligvis levende og håndgribelige for ham, og de bliver således også levende og håndgribelige for læseren, og det er det, der er denne bogs store styrke. De betydningsfulde historiske personer bliver vakt til live for læseren.

Billedrammerne er arrangeret forskelligt på hvert opslag, og det fungerer virkeligt godt med de forskellige billedstørrelser og med farvevalget, der er ret afdæmpet i den del af handlingen, der foregår i nutiden, og får noget mere gas, når hovedpersonen springer tilbage i tiden. Rammerne sprænges af og til af talebobler, lydord, personer eller objekter, og det afspejler en sprudlende og overdådig historie, der sprænger formatet, og kommer ud til os læsere og bliver nærværende. Brugen af noter i bogen kunne meget nemt have virket støvet og kedelig, men i stedet bygger det en bro til læseren med fotografier og information om de kunstneriske genstande og historiske figurer og giver på den måde handlingen en ekstra dimension, som er meget mere end blot tørre fakta. Jeg har før set noter brugt i graphic novels og tegneserier, men aldrig så vellykket som her.

Dette projekt er fantastisk reklame for Davids Samling, men også for historie generelt. Jeg har før læst historiske tegneserier og synes, det kan være en god måde at formidle viden på, men 'Den magiske spinel' tager det op på et højere niveau, og det er meget stærkt. Når der åbnes for islamisk kulturhistorie på denne måde, kan man som læser se menneskene og lighederne på tværs af tid, geografi og kultur. Ambitionerne har været tårnhøje her, og jeg er faktisk blæst bagover af, hvor vellykket og spændende bogen er.

Cobolt
Rasmus Meisler
978-87-7085-847-2