De forsvundne

2014
)

De forsvundne af M.R. Hall

14 apr.15

Ligsynsdommeren Jenny Cooper er tilbage i andet bind i den fremragende retssalsserie. Hun jonglerer denne gang en gammel sag om to myrdede teenagere, en skilsmisse og et flosset sind.

Som i det første bind om Jenny Cooper er det også en sag om to teenagere, Jenny skal opklare. De er sporløst forsvundet for syv år siden, og en af drengenes mor, Mrs. Jamal, kontakter nu Jenny for at få sin søn meldt død, så hun kan komme videre i sit liv.

Begge drenge er af muslimsk afstamning, og begge gik på universitetet. Mrs. Jamal er psykisk ude af balance, og ringer til Jenny på alle tider af døgnet. Efterhånden som Jenny graver i sagen, finder hun ud af, at der blev gjort meget lidt for at finde drengene for syv år siden. Hendes forespørgsler kommer vidt omkring, og hun får hurtigt besøg af to agenter fra MI5, der gerne vil holde hende i kort snor.

Som ligsynsdommer er det Jennys opgave at undersøge alle aspekter ved et uforklarligt eller mistænkeligt dødsfald. En ligsynsdommer svarer til højesteret, og Jenny har dermed tilladelse og pligt til at holde ”ligsyn”, en slags retssag, hvor hun indkalder de vidner, hun mener, kunne være interessante i forbindelse med en given sag. I denne sag indkalder hun bredt, lige fra ofrenes familie og venner til politi og advokater. Jenny lader sig ikke skræmme af en persons titel og erfaring, noget som ofte bringer hende på kant med andre.

Serien om Jenny Cooper er fantastisk. Den kræver, at man holder tungen lige i munden, for der er mange personer at holde styr på. Det kræver også, at man er til retssalskrimier, da meget af bøgerne foregår i retssalen. Der er magtmisbrug og korruption på højt plan, og det er skønt at følge seje Jenny Cooper opklare det hele.

Lige så sej som Jenny er på jobbet, lige så faldefærdig er hun privat. Hun hænger psykisk i laser men er i denne bog begyndt hos en psykolog og medicinerer ikke længere sig selv. Hun er skilt og har et dårligt forhold til sin eksmand. Jennys søn, Ross, bor hos hende, men den ordning er han langt fra tilfreds med. Jenny har også et forhold til naboen, Steve, som er hendes modsætning på mange punkter: selvforsynende, uden uddannelse osv. Det er dejligt at se, at psykisk sygdom efterhånden ikke er tabu længere. Heller ikke i romaner. Vi hører en del om Jennys angst og får beskrevet hendes anfald og medicinering og psykolog samtaler. Andre gode romaner, der også behandler psykisk sygdom, er fx ’Når vanviddet rører på sig’ af Nathan Filer eller ’To sekunder i Byron Hemmings hemmelige liv’. Når det er sagt, er det selvfølgelig ikke det psykologiske, der er i højsædet i denne roman. Det er en krimi, og dermed opklaringen af sagen der er i fokus. Forfatteren har været advokat og TV-producer, og det kan man tydeligt mærke. Kvalitetskrimi på højt plan.

Loxodonta
Lars Zacho Maarup
51402820