Daytripper

2012
)

Daytripper af Fabio Moon & Gabriel Bá

23 okt.12

Denne første brasilianske graphic novel på dansk er en stille og tankevækkende fortælling om meningen med livet og de valg, vi træffer. Særdeles vedkommende historie, som anbefales på det varmeste.

I denne prisbelønnede historie følges Brás de Oliva Domingos i ti forskellige stadier af hans liv – og hvert stadie ender med hans pludselige uventede død. Brás er søn af en verdensberømt brasiliansk forfatter. Han tilbringer dagene med at skrive andre folks nekrologer og nætterne med at drømme om selv at blive en berømt forfatter. Han skriver således slutningen på andre folks historier, mens hans egen knap er begyndt.

Men ville han overhovedet bemærke det, den dag hans liv begyndte? Da han er enogtyve og møder sin drømmepige, da han er elleve og får sit første kys, eller er det senere i hans liv, da hans første søn fødes? Disse episoder og flere tænkelige perioder fra Brás mulige liv skildres, og hvert eneste kapitel er en skildring af livet selv med muligheder og valg, af sorg og lykke, af hverdagslivets uendelige varianter og af at få mest muligt ud af sit liv, fordi enhver af os kan være død, hvornår det skal være.  Hele essensen i tegneserien skildres bedst ved dette citat fra bogen: ”Først når du accepterer, at en dag dør du, kan du give slip og få det bedste ud af livet. Og det er den store hemmelighed. Det er miraklet”.

Tegneserien er kommet langt siden dagene med Skipper Skræk og Asterix, og denne graphic novel er et smukt og mageløst eksempel på, at stor kunst også kan manifesteres i en blanding af ord og billeder. De to tvillingebrødre Taniguchi er rigtige fortællere i ordets bedste betydning, og deres universelle historie om livet og døden og vigtigheden af at påskønne hver eneste dag har umiddelbar appel og universel betydning for alle. Historien bliver således særdeles vedkommende og rækker langt videre end selve det at læse en god bog.

Som tegneserie betragtet er der tale om en meget sirlig og yderst detaljeret streg, som med brug af utallige perspektiveringer er med til at fremhæve miljøbeskrivelserne og de brasilianske byer og landskaber. Figurerne fremstår yderst levende i udtryksformen, og brugen af forskellige farvesammensætninger supplerer på fremragende vis historien. Alt i alt passer alting ypperligt sammen, og jeg anbefaler på det varmeste.

G. Floy Studio
Steffen P. Maarup
29585822