Christian 2. : en biografi

2019
)

Christian 2. : en biografi af Lars Bisgaard

09 dec.19

Omfangsrig og spændende biografi kaster nyt lys over en af Danmarks mest berømte og berygtede konger og rydder op i de mange myter om ham.

Der er ikke skrevet en egentlig biografi om Christian 2. i Danmark siden 1800-tallet. Det råder historikeren Lars Bisgaard bod på med denne velskrevne biografi, der bl.a. bygger på et hidtil uudnyttet, omfangsrigt brevmateriale. Han nuancerer billedet af den omstridte konge, der i udlandet fik tilnavnene Nordens Nero og Christian Tyran, mens han i Danmark blev set på med mildere øjne. Det store kildemateriale til trods, er der mange huller, f.eks. hvad angår Christians barndom og ungdom, men her skeler forfatterens til andre fyrstebørn i samtiden og kommer med kvalificerede bud.

At bogen er fagligt velfunderet ses bl.a. af det omfattende noteapparat og litteraturhenvisningerne bagest. Selv om forfatteren skriver godt og ikke tungt akademisk, kræver bogens høje detaljeringsgrad en opmærksom og interesseret læser. Layoutet er meget indbydende med et væld af enestående illustrationer, der belyser teksten fint.

Christian 2. er en af de få danske konger, der er kendt i udlandet, omend ikke for det gode. Kildematerialet gør det ikke muligt at komme helt tæt ind på livet af ham. Noget af en udfordring for en moderne historiker, men det lykkes for Bisgaard at give et troværdigt og nuanceret billede af kongen. Han er ofte i dialog med tidligere historikere og forholder sig til deres fremstilling. Hans egne tolkninger virker velfunderede og velafbalancerede. Han punkterer mange af myterne omkring kongen, som f.eks. hans forhold til Dyveke. Hun ses her som en brik i et politisk spil, som kongen stædigt holder fast i, selv om det svækker ham i forhold til dronningens magtfulde familie.

Man får en fornemmelse af, hvilket rige og hvilke politiske udfordringer, Christian arvede efter sin far, kong Hans. Bisgaard sætter desuden kongens liv ind i en større international sammenhæng. Han var kun konge i 10 år, men hvem var han egentlig? En stor renaissancefyrste eller en håbløs taber? Hvorfor led hans stormagtsambitioner nederlag? Hvorfor udnyttede han ikke den fordel, hans yderst gunstige giftermål med en habsburgsk prinsesse gav ham? Der findes ikke nagelfaste svar på alt, men Bisgaard tegner et billede af en på mange måder moderne fyrste. Fremskridtsvenlig, men også stædig og selvrådig. En konge, der overvurderede sig selv og katastrofalt undervurderede sine modstandere.

Historiesyn ændrer sig over tid, men Bisgaards bog og den svenske historiker Erik Peterssons populærvidenskabelige Fyrste af Norden (på dansk 2018) kan nok stå distancen de næste 100 år.

Gad
46561783