Celle 7

2016
)

Celle 7 af Kerry Drewery

26 okt.16

Fremragende, dystopisk ungdomsroman om en fremtidig samfundsorden uden domstole, men med telefonafstemninger i befolkningen om skyldsspørgsmål.

16-årige Martha Honeydew har erklæret sig skyldig i mordet på den rige og populære velgører Jackson Paige. Hendes skæbne er hermed overladt til befolkningen. I hvert fald til dem der har penge. Martha starter i celle 1 og ender i celle 7, for syv dage er, hvad kriminelle tilbringer i fængslet, inden befolkningen, via tv udsendelsen ”Stemt til døden”, har besluttet, om de er skyldige eller ej og om de skal leve eller dø. Problemet er bare, at ikke alle har råd til at stemme og at de rige stemmer mange gange. Retfærdigheden mangler i et samfund uden retsinstanser og med alt for stor forskel på rig og fattig, og intet er som man skulle tro.

Historien er speciel i sin opbygning, og der virker rigtig godt. Kerry Drewery har en fremragende måde at fortælle på med mange spring i tid, sted og fortæller. Man hører således Marthas historie gennem hende selv og gennem Isac og Eve, og derfor gentages en del af historien fra endnu flere sider, og det gør bogen spændende og svær at lægge fra sig. Samtidig har alle personerne en fortid, som på bedste vis flettes ind i fortællingen om Marthas 7 dage i fængsel.

Sproget er hæsblæsende og lettilgængeligt, og det fungerer rigtig godt sammen med fortællestilen med de mange spring og gentagelser. Selvom det er en barsk historie, er der også både masser af kærlighed og håb for fremtiden, som jeg vil anbefale til både unge og voksne, der godt kan lide dystopier. Det tiltaler mig også, at bogens univers er meget tæt på vores virkelighed.

Til jer der vil læse flere dystopier, kan jeg anbefale trilogien ’Slettet’, ’Splittet’ og ’Knust’ af Teri Terry.

Nete Harsberg
52600316