Blodmånens diamant

2019
)

Blodmånens diamant af Peter Bunzl

10 jun.19

Når man har ventet I evigheder på 2’eren i en serie, og den viser sig at være ligeså forrygende, fantastisk, hæsblæsende og stærkt vanedannende som den første, bliver man nærmest lykkelig.

‘Blodmånens diamant’ er bind to i trilogien om Lily Hartman, Robert Townsend og den mekaniske ræv Malkin. Denne længe ventede efterfølger til bind et, Det mekaniske hjerte, der blev oversat til dansk i 2017, lever op til sin forgængers høje tempo og gode plot.

Historien foregår i 1897, 8 måneder efter ’Det mekaniske hjerte’. Mens London forbereder sig på Dronning Victorias jubilæum, rystes hele byen af den berygtede Jack Døråbners flugt fra fængslet. Robert mistede sin far, urmageren Thaddeus, i første bind, og han har siden boet hos Lily, hendes far professor Hartman og deres mekanoider på Brackenbridge Manor. Da professor Hartman tilbyder at adoptere Robert, beslutter Robert at rejse ud for at finde ud af noget omkring sin mor Selena, som forlod Robert og hans far, da Robert var lille. Kun ved hjælp af den halvmånehalskæde med hendes portræt, som hun efterlod til ham, dengang hun forsvandt. Lilly finder ud af at halvmånehalskæden udgør halvdelen af et kort, som angiver hvor diamanten befinder sig. Så skal der findes vigtige diamanter, og Robert kan godt glemme at tage af sted uden Lily og Malkin.

De tre venner møder Jack Døråbner og hans søn, der begge spiller afgørende roller i bogen. De er sammen på jagt efter kortet, der kan lede dem til "Blodmånens diamant", som Jack stjal for mange år siden, og han er desuden meget interesseret i Robert. De møder avisdrengen Tolly, der hjælper dem med at finde deres gamle ven journalisten, forfatteren og lufthavnskaptajnen Anna. Børnene får besøg af Inspektør Fisk fra Skotland Yard, som fortæller dem, at politiet tror Jack Døråbner i virkeligheden leder efter Roberts mor Selena! Nu starter et kapløb mellem Robert og hans venner mod Jack, så spændende at man næsten hopper rundt i stolen.

Som første bind i serien er denne roman et miks af mysterier, eventyr, masser af fart, skøn steampunk og kreativ worldbuilding. Den er fyldt med flyvende maskiner, robotter, der skal trækkes op, undergrundsystemer og mystiske mennesker. Venskaber og familie spiller en endnu større rolle her i bind to. Lily kæmper mod sin fars overbeskyttende behandling af hende, og Robert skal træffe nogle store og svære beslutninger.

'Blodmånens diamant' er en forrygende bog om alt det, der betyder noget, fortalt i vildt tempo gennem Vicktoriatidens London. For en gangs skyld er der ikke er tale om en historie, der står på skuldrene af en anden, men en fortælling fra en ny type verden med nye spændende problemstillinger.

Peter Bunzl har en visuel, nærmest filmisk skrivestil og hans bøger kan læses fra ca. 10 år, men kan nemt finde fans blandt et voksent publikum.

Flachs
John Lysmand