Blog
Køb og salg
Nogle er verdensmestre i at skrive bøger - andre er det i markedsføring - desværre hænger de to ting ikke altid sammen.
Hver eneste uge bliver vi på Odense Centralbibliotek kontaktet af forfattere som er interesserede i at sælge deres bøger til os eller komme og holde foredrag hos os. Det er rigtig dejligt med den interesse for biblioteket, og en tendens, som er vokset de senere år. Det kan være debuterende forfattere, som nu vil gøre rigtig meget for at komme frem i verden med deres produkt. Men det kan også være ret etablerede forfattere som kontakter os enten på mail eller på telefon. Og nu skal jeg skynde mig at skrive, at vi slet ikke kan kan opfylde alles ønsker om at komme og holde foredrag.
Men sommetider undrer det mig, at der er nogle forfattere som er knapt så aggressive i deres markedsføring.
Og hvor vil jeg hen med alt det her, - ja jeg vil slå et slag for at markedsføring også er vigtig inden for den litterære verden, og at jeg mener ikke der burde være fine fornemmelser hos forfattere til at markedsføre deres bøger, alt hvad de kan.
Så en opfordring til at forfattere bliver ligeså gode og professionelle til at markedsføre sig selv som musikere er. Det er f.eks. uprofessionelt når man henvender sig om et foredrag, at forfatteren så siger, hvad synes du det skal koste. Så kan man sige en pris, hvorefter de kan sige. Det var ikke lige det jeg havde tænkt på. Øhh, nå, jamen så synes jeg da du skal sige, hvad du tænker på!
Den klassiske forestilling om den ægte kunstner er jo at han/hun er løsrevet fra den kommercielle verden og sidder i sin egen kunstneriske boble og skaber kunst. Kunst som i kraft af sin originalitet vil gå sin sejrsgang ude i verden uden at forfatteren behøver foretage sig meget. Kunsten vil være så stærk at værket hurtigt vil få sit eget liv.
Men gid det var så vel. For ude i den store kommercielle verden er det markedets vilkår som bestemmer. Og ofte vil det være dem som råber højest som bliver hørt. Det kan man synes er dødhamrende uretfærdigt, men ikke desto mindre er det altså også vilkårene for de bøger som gerne vil klare sig godt.
Så kære forfattere, drop de pæne kunstneriske fornemmelser og gør al den reklame i kan for jeres bøger.
Så endnu en stor, vigtig og interessant udfordring for det skrivende folk at forholde sig til i de kommende år. Altså ud over den stigende digitalisering, faldende bogpriser, ophavsret osv. Det er en spændende tid vi lever i...
Nogle er verdensmestre i at skrive bøger - andre er det i markedsføring - desværre hænger de to ting ikke altid sammen.
Hver eneste uge bliver vi på Odense Centralbibliotek kontaktet af forfattere som er interesserede i at sælge deres bøger til os eller komme og holde foredrag hos os. Det er rigtig dejligt med den interesse for biblioteket, og en tendens, som er vokset de senere år. Det kan være debuterende forfattere, som nu vil gøre rigtig meget for at komme frem i verden med deres produkt. Men det kan også være ret etablerede forfattere som kontakter os enten på mail eller på telefon. Og nu skal jeg skynde mig at skrive, at vi slet ikke kan kan opfylde alles ønsker om at komme og holde foredrag.
Men sommetider undrer det mig, at der er nogle forfattere som er knapt så aggressive i deres markedsføring.
Og hvor vil jeg hen med alt det her, - ja jeg vil slå et slag for at markedsføring også er vigtig inden for den litterære verden, og at jeg mener ikke der burde være fine fornemmelser hos forfattere til at markedsføre deres bøger, alt hvad de kan.
Så en opfordring til at forfattere bliver ligeså gode og professionelle til at markedsføre sig selv som musikere er. Det er f.eks. uprofessionelt når man henvender sig om et foredrag, at forfatteren så siger, hvad synes du det skal koste. Så kan man sige en pris, hvorefter de kan sige. Det var ikke lige det jeg havde tænkt på. Øhh, nå, jamen så synes jeg da du skal sige, hvad du tænker på!
Den klassiske forestilling om den ægte kunstner er jo at han/hun er løsrevet fra den kommercielle verden og sidder i sin egen kunstneriske boble og skaber kunst. Kunst som i kraft af sin originalitet vil gå sin sejrsgang ude i verden uden at forfatteren behøver foretage sig meget. Kunsten vil være så stærk at værket hurtigt vil få sit eget liv.
Men gid det var så vel. For ude i den store kommercielle verden er det markedets vilkår som bestemmer. Og ofte vil det være dem som råber højest som bliver hørt. Det kan man synes er dødhamrende uretfærdigt, men ikke desto mindre er det altså også vilkårene for de bøger som gerne vil klare sig godt.
Så kære forfattere, drop de pæne kunstneriske fornemmelser og gør al den reklame i kan for jeres bøger.
Så endnu en stor, vigtig og interessant udfordring for det skrivende folk at forholde sig til i de kommende år. Altså ud over den stigende digitalisering, faldende bogpriser, ophavsret osv. Det er en spændende tid vi lever i...
Kommentarer