Blog
Storstilet prisfest i Blixens ånd
Midt i en tid med heftig debat i bogbranchen kunne Blixen-festen samle bogfolket om det, alle er enige om, nemlig at hylde litteraturen.
Frimurerlogens prægtige lokaler på Østerbro var en flot ramme for den første store prisfest for litteraturen, hvor i alt 12 priser skulle uddeles. Formændene for de to forfatterforeninger, Jakob Vedelsby og Jan Thielke, skød veloplagt festen i gang i broderskabets ånd.
Følelsen af fællesskab om litteraturen blev ikke mindst vakt, da børne- og ungdomsforfatteren Lene Kaaberbøl modtog sin pris, Høstprisen, og under store klapsalver forærede beløbet på 25.000 kroner til organisationen ”Læs for livet”, der arbejder for at få flere børn til at læse bøger.
”For mig er børnelitteratur den fineste af alle. For ingen kommer til at læse Dostojevskij, hvis de ikke først er blevet læsende mennesker gennem børnelitteraturen. ”
Bogserien Tænkepauser med fængende forskningsformidling fra Aarhus Universitetsforlag havde næppe fået så stor succes og så mange læsere uden det tætte samarbejde mellem en række aktører. Tænkepauser fik aftenens Innovationspris. Redaktionschef Søren Mogensen Larsen takkede ud over forfatterne også partnerne, der har gjort bøgerne mere synlige, bl.a. Jyllandsposten og bibliotekerne, hvor forfatterne optræder og møder deres læsere.
Det tætte samarbejde om litteraturen gør sig også gældende mellem forfatter og redaktør, og derfor var der også en pris til årets redaktør. Den gik til Birthe Melgaard fra Gyldendal, som har mere end 30 års erfaring fra forlaget, og står bag forfattere som Rifbjerg, Brøgger og Jessen. Melgaard takkede for, at der blev sat fokus på "et job, som er usynligt, og sådan skal det også være". I samme ånd blev der givet en pris til en anden uundværlig, men ofte overset rolle i litteraturen, nemlig til oversætteren Kim Lehbæk for hans imponerende oversættelser fra islandsk til dansk.
Barnes på muntre frierfødder
Karen Blixen ville nok have nydt de storslåede og symbolsk ladede rammer i Frimurerlogen. Da Julian Barnes skulle interviewes på scenen af Pia Juul for årets novellepris, ”Zinklar prisen”, var han også tydeligt påvirket af det højtidelige set-up. Barnes og Juul var placeret i pompøse stole på den nærmest alteragtige scene og foran bænke som i en kirke, og han udbrød prompte.
”Jeg er lidt forvirret, for det føles som om, at vi skal giftes? ”
Efter latter fra salen fulgte en fin og veloplagt samtale om novellen som genre. ”Mange begynder med at skrive noveller, inden de fortsætter med at skrive romaner, men jeg råder altid folk til at gøre det omvendt. For mens der ikke findes en perfekt roman, kalder novellen på perfektion.” Derefter handlede interviewet om novellesamlingen Puls, hvor man kan læse om en helt særlig samtale til et middagsselskab. Pia Juul spurgte, om ikke hun kunne komme med til et af hans middagsselskaber:
”Så må du gifte dig med mig”, svarede Barnes.
Som publikum blev man nærmest beruset af den gode samtale, der kaldte på både latter og refleksion. Den løsslupne stemning holdt hele aftenen, og Stéphanie Surrugue styrede slagets gang professionelt, stilsikkert og med et glimt i øjet.
Talenter i Blixens ånd
Signe Gjessing fik Albert Dams Mindelegat, da hun i sine to digtsamlinger har vist “et talent ud over det sædvanlige.” Den lysende og nærmest magiske digter klædte, med sin lange kjole og fine hat, det mystisk og religiøst ladede rum ualmindelig godt. Det virkede helt rigtigt, at dette unge talent igen får en prestigefyldt pris, ligesom vi på Litteratursiden for lidt over et halvt år siden var med til at give hende Munch-Christensens debutantpris.
Aftenens sidste pris gik til en glad Kamilla Hega Holst, der yderst velfortjent vandt hovedprisen The Blixen Literary Award for årets skønlitterære udgivelse, den uafrystelige På træk. Juryens motivering var, at forfatteren har et stort internationalt potentiale, og romanen er en original og modig fortælling. – ”Teksten slår læseren med sine nærværende og levende karakterer, sin ærlige insisteren på at kradse kraftigt i civilisationens tynde fernis og konfrontere os med nogle af vores mest sårbare og sølle sider”.
Juryen fremhævede også, at romanens emner var i Karen Blixens ånd. Romanens flertydige fortællerspor leger med fiktionens læserkontrakt samt med identitet og eksistentialisme, og i Karen Blixens ånd spørges til fastlåste forestillinger om kvinden.
Publikum bakkede op med store klapsalver, da den storsmilende Kamilla Hega Holst takkede varmt for den prestigefyldte pris. Hega Kolst sluttede af med fine fingerkys ned til sin redaktør, Louise Kønigsfeldt, og dermed sluttede prisoverrækkelsen med atter at markere, at litteraturens succes er afhængig af det tætte samarbejde mellem dens aktører.
Fælles kamp for litteraturen
”Der er mange veje til sandheden - en af dem er Bourgogne". Med Blixens ord sluttede det officielle program, og herefter blev der skålet og talt sammen på kryds og tværs i baren og ude foran logen.
Den megen kritik af prisfestens indspisthed på grund af de få billetter blev gjort til skamme, da festen netop stod i samhørighedens og fællesskabets tegn. Da Frimurerlogen lukkede ned, festede mange videre ved den alternative Blixenprisfest, Blixen Bootleg, der blev holdt på en restaurant på Nørrebro og var arrangeret af og til ære for dem, der ikke havde billet til selve prisfesten. Så aftenen endte også i den store forening!
Alligevel håber jeg festen fremover rykker i større lokaler, så endnu flere, gerne også nogle af litteraturens mange dedikerede læsere, kan være med til at stå sammen med branchen om at hylde litteraturen og prismodtagerne.
Få et overblik over alle vinderne her.
Fotograf: Jonnna Rönnlund, Blixen Prisen
Midt i en tid med heftig debat i bogbranchen kunne Blixen-festen samle bogfolket om det, alle er enige om, nemlig at hylde litteraturen.
Frimurerlogens prægtige lokaler på Østerbro var en flot ramme for den første store prisfest for litteraturen, hvor i alt 12 priser skulle uddeles. Formændene for de to forfatterforeninger, Jakob Vedelsby og Jan Thielke, skød veloplagt festen i gang i broderskabets ånd.
Følelsen af fællesskab om litteraturen blev ikke mindst vakt, da børne- og ungdomsforfatteren Lene Kaaberbøl modtog sin pris, Høstprisen, og under store klapsalver forærede beløbet på 25.000 kroner til organisationen ”Læs for livet”, der arbejder for at få flere børn til at læse bøger.
”For mig er børnelitteratur den fineste af alle. For ingen kommer til at læse Dostojevskij, hvis de ikke først er blevet læsende mennesker gennem børnelitteraturen. ”
Bogserien Tænkepauser med fængende forskningsformidling fra Aarhus Universitetsforlag havde næppe fået så stor succes og så mange læsere uden det tætte samarbejde mellem en række aktører. Tænkepauser fik aftenens Innovationspris. Redaktionschef Søren Mogensen Larsen takkede ud over forfatterne også partnerne, der har gjort bøgerne mere synlige, bl.a. Jyllandsposten og bibliotekerne, hvor forfatterne optræder og møder deres læsere.
Det tætte samarbejde om litteraturen gør sig også gældende mellem forfatter og redaktør, og derfor var der også en pris til årets redaktør. Den gik til Birthe Melgaard fra Gyldendal, som har mere end 30 års erfaring fra forlaget, og står bag forfattere som Rifbjerg, Brøgger og Jessen. Melgaard takkede for, at der blev sat fokus på "et job, som er usynligt, og sådan skal det også være". I samme ånd blev der givet en pris til en anden uundværlig, men ofte overset rolle i litteraturen, nemlig til oversætteren Kim Lehbæk for hans imponerende oversættelser fra islandsk til dansk.
Barnes på muntre frierfødder
Karen Blixen ville nok have nydt de storslåede og symbolsk ladede rammer i Frimurerlogen. Da Julian Barnes skulle interviewes på scenen af Pia Juul for årets novellepris, ”Zinklar prisen”, var han også tydeligt påvirket af det højtidelige set-up. Barnes og Juul var placeret i pompøse stole på den nærmest alteragtige scene og foran bænke som i en kirke, og han udbrød prompte.
”Jeg er lidt forvirret, for det føles som om, at vi skal giftes? ”
Efter latter fra salen fulgte en fin og veloplagt samtale om novellen som genre. ”Mange begynder med at skrive noveller, inden de fortsætter med at skrive romaner, men jeg råder altid folk til at gøre det omvendt. For mens der ikke findes en perfekt roman, kalder novellen på perfektion.” Derefter handlede interviewet om novellesamlingen Puls, hvor man kan læse om en helt særlig samtale til et middagsselskab. Pia Juul spurgte, om ikke hun kunne komme med til et af hans middagsselskaber:
”Så må du gifte dig med mig”, svarede Barnes.
Som publikum blev man nærmest beruset af den gode samtale, der kaldte på både latter og refleksion. Den løsslupne stemning holdt hele aftenen, og Stéphanie Surrugue styrede slagets gang professionelt, stilsikkert og med et glimt i øjet.
Talenter i Blixens ånd
Signe Gjessing fik Albert Dams Mindelegat, da hun i sine to digtsamlinger har vist “et talent ud over det sædvanlige.” Den lysende og nærmest magiske digter klædte, med sin lange kjole og fine hat, det mystisk og religiøst ladede rum ualmindelig godt. Det virkede helt rigtigt, at dette unge talent igen får en prestigefyldt pris, ligesom vi på Litteratursiden for lidt over et halvt år siden var med til at give hende Munch-Christensens debutantpris.
Aftenens sidste pris gik til en glad Kamilla Hega Holst, der yderst velfortjent vandt hovedprisen The Blixen Literary Award for årets skønlitterære udgivelse, den uafrystelige På træk. Juryens motivering var, at forfatteren har et stort internationalt potentiale, og romanen er en original og modig fortælling. – ”Teksten slår læseren med sine nærværende og levende karakterer, sin ærlige insisteren på at kradse kraftigt i civilisationens tynde fernis og konfrontere os med nogle af vores mest sårbare og sølle sider”.
Juryen fremhævede også, at romanens emner var i Karen Blixens ånd. Romanens flertydige fortællerspor leger med fiktionens læserkontrakt samt med identitet og eksistentialisme, og i Karen Blixens ånd spørges til fastlåste forestillinger om kvinden.
Publikum bakkede op med store klapsalver, da den storsmilende Kamilla Hega Holst takkede varmt for den prestigefyldte pris. Hega Kolst sluttede af med fine fingerkys ned til sin redaktør, Louise Kønigsfeldt, og dermed sluttede prisoverrækkelsen med atter at markere, at litteraturens succes er afhængig af det tætte samarbejde mellem dens aktører.
Fælles kamp for litteraturen
”Der er mange veje til sandheden - en af dem er Bourgogne". Med Blixens ord sluttede det officielle program, og herefter blev der skålet og talt sammen på kryds og tværs i baren og ude foran logen.
Den megen kritik af prisfestens indspisthed på grund af de få billetter blev gjort til skamme, da festen netop stod i samhørighedens og fællesskabets tegn. Da Frimurerlogen lukkede ned, festede mange videre ved den alternative Blixenprisfest, Blixen Bootleg, der blev holdt på en restaurant på Nørrebro og var arrangeret af og til ære for dem, der ikke havde billet til selve prisfesten. Så aftenen endte også i den store forening!
Alligevel håber jeg festen fremover rykker i større lokaler, så endnu flere, gerne også nogle af litteraturens mange dedikerede læsere, kan være med til at stå sammen med branchen om at hylde litteraturen og prismodtagerne.
Få et overblik over alle vinderne her.
Fotograf: Jonnna Rönnlund, Blixen Prisen
Kommentarer