Det blev en magisk eftermiddag i fredags, da Litteratursiden var med til at uddele Munch-Christensens Kulturlegat på 2 x 50.000 kr. til lyrikerne Signe Gjessing og Yahya Hassan.
Da Signe Gjessing gik på scenen på Vejle Bibliotek for at modtage prisen for digtsamlingen Ud i det u-løse fyldte hendes nærvær rummet med magi. Signe Gjessing holdt helt uden manus en takketale, der virkede som sendt fra himlen: “Poesiens rum er et godt sted at mødes i”, sagde hun og fortalte sitrende om sammenhængen mellem poesien og livet. En intens optakt til hendes fortryllende og intense oplæsning af digte fra debutsamlingen, hvor hun nærmest blev et med sine digte i sin æteriske fremtoning. Digtene blev helt lysende, næsten med et strejf af guddommelighed.
I sin motiveringstale for Signe Gjessing (f.1992) havde kritiker og jurymedlem Lars Bukdahl netop beskrevet, hvordan digtenes spring mellem billederne går med lynets hast og gør, at læsningen har to faser: ”Først lader jeg mig frydefuldt og svimmelt rive med, som på en interstellar rutsjebane (jeg hader rutsjebaner alle andre steder end i poesien), og derpå forsøger jeg møjsommeligt, som var jeg en industrispion udstyret med en højavanceret stjernekikkert, at gennemskue, hvordan egentlig de halsbrækkende loops ind og ud af mælkevejen var nittet sammen denne gang rundt.” Han sluttede af med at påpege, at Signe Gjessing allerede er en stor digter. Læs hele Lars Bukdahls tale.
Efter selve prisoverrækkelsen fortalte Signe Gjessing om sin store inspiration fra bl.a. Rainer Maria Rilke og Inger Christensen. Signe Gjessing reciterede hele Sommerfugledalen af Inger Christensen og måtte gøre et ophold i den tredje sonet “Kålsommerfuglen fra en eng i Vejle/den hvide sjæl, som har en tegning malet/af altings flygtighed på vinges spejle”, og spørge til, hvor Inger Christensens barndomseng præcist lå. Det viste sig, at Inger Christensen er opvokset i det område af Vejle, hvor Vejle Bibliotek i dag ligger, og det blev med ét klart, at Vejle Bibliotek, hvor festlighederne udspillede sig, tilsyneladende er lokaliset på Inger Christensens gamle barndomseng. Og således blev Gjessings litterære forbillede og det kanoniserede værk Sommerfugledalen, og dets tematisering af forgængeligheden, sammenflettet med dagens prisoverrækkelse til Signe Gjessing.
Yahya Hassans brug af “mig” som poetisk greb
Også prisen til Yahya Hassan for digtsamlingen Yahya Hassan blev en rørende og tankevækkende oplevelse. Mens Gjessings omdrejningspunkt er det poetiske billede, er Hassans poesi helt uden metaforer. I sin motiveringstale for Yahya Hassan (f.1995) sagde professor og jurymedlem Anne-Marie Mai: “I Hassans fabelagtige gennembrudsbog, Yahya Hassan, er hans eget navn værkets titel, og de store typer trækker os helt uden metaforer ind i en poesi om en barndom fuld af gruopvækkende svigt og misbrug fra forældre og myndigheder. Digtene handler om et lyrisk jeg, der lever i vold, kriminalitet og narko og med trusler fra alle sider.”
Hassan sætter “jeg” og “mig” sammen på en måde, som vi af og til kan støde på i indvandreres tilegnelse af dansk sprog. Det hedder eksempelvis hos Hassan i et digt "Mig jeg skriver at han skal hold hans fucking kæft”. Jeg' et har dermed fra starten udstyret sig selv med et ekstra objekt, et genstandsled: "Mig jeg hustler en kommune for penge"- hedder det i et andet af Hassans digte, hvor både ”mig” og ”en kommune” er et slags genstandsled. Det er min pointe, at Hassans brug af indvandrersprogets konstruktion af mig -jeg viser sig at være et meget stærkt og vigtigt poetisk greb. Læs hele Anne-Marie Mais tale.
Eftersom Yahya Hassan var i Spanien for at promovere sin bog, modtog Gyldendals litterære direktør Johannes Riis prisen i digterens sted: “Jeg blev forfærdelig forstemt over at læse hans bog, men samtidig opmuntret af en ung mand, der afviser enhver offerrolle og i stedet udtrykker sin vrede, trods og kraft i poesi,” sagde Johannes Riis.
“Jeg har aldrig oplevet noget lignende i mine 35 år i branchen. Det glæder mig, at digtning kan få så stor indvirkning på den offentlige debat,” fortsatte Johannes Riis og pointerede, at det at digtsamlingen havde været i stand til at skabe denne debat, kom fra digtsamlingens sproglige kraft. Alene i Danmark er Yahya Hassan solgt i 120.000 eksemplarer.
Nye værker på vej af de to prisvindere
Allerede fra begyndelsen af arrangementet blev lyrikkens tone slået an ved en stærk og veloplagt oplæsning af digteren Theis Ørntoft, som modtog Munch-Christensens Kulturlegat i 2010. Han fortalte også om processen fra debutdigtsamlingen til sin nye digtsamling Digte 2014. Ligesom en række af de tidligere prisvindere Kim Leine, Maja Lee Langvad og Asta Olivia Nordenhof er han med sit seneste værk nået ud til et bredt publikum.
Samtidig har det vist sig, at disse tidligere prismodtagere har gode, ja, nærmest endnu bedre værker end debuten i sig. Johannes Riis sluttede da også af med at sige, at Yahya Hassan var i gang med at skrive på noget nyt, noget helt anderledes end debutværket. Ligeledes kunne Signe Gjessing efterfølgende afsløre, at hun næsten var færdig med at skrive sin næste digtsamling.
På Litteratursiden er vi stolte over at være partnere i denne prestigefyldte pris og glæder os til at læse de nye værker af de purunge vindere og af de andre tre talentfulde forfattere på shortlisten. Og af de mange lovende debutanter i det hele taget fra det seneste år.
FAKTA OM MUNCH-CHRISTENSENS KULTURLEGAT
Legatet blev stiftet efter Vejles tidligere landskendte boghandlerpar Bodil og Jørgen Munch-Christensen. Prisen uddeles hvert år til to yngre forfattere, der har haft en lovende debut inden for det seneste år. Juryen består af professor Anne-Marie Mai, kritiker Lars Bukdahl, fondsbestyrer Mogens Thyssen, chefredaktør for Litteratursiden, Lise Vandborg samt bibliotekarerne Joan Høeg og Else Zakarias fra Vejle Bibliotek.
Læs Anne-Marie Mais motiveringstale for Yahya Hassan
Læs Lars Bukdahls motiveringstale for Signe Gjessing
Foto: Lene Andersen
Kommentarer