Blog
Der findes ikke en følelse i mine bøger, som jeg ikke har oplevet selv
”Det jeg skriver, skal føles sandt”, siger Geir Gulliksen, som netop har gæstet Danmark. Selv om hans bøger ikke er selvbiografiske, indrømmer han at have mange fællestræk med sin hovedperson i den seneste roman Se på os nu, som udkom på dansk i april.
For den norske forfatter Gulliksen er litteraturen tæt på livet. ”Når vi læser er der en stærkere kontakt mellem mennesker, end når vi taler sammen”, siger Gulliksen. Både den nye roman og Historie om et ægteskab, som var nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris i 2016, kredser om det mandlige og det kvindelige og kærlighedens betydning for identiteten. Som Gulliksen siger ’med nogle kvinder bliver jeg kedelig, med andre bliver registret større’.
Samtidig pointerer Gulliksen, at vi ofte forelsker os i dem, vi føler en modstand mod, dem vi slet ikke kan lide. Det er også tilfældet i ’Se på os nu’, hvor hovedpersonen Hans, der umiddelbart lever i et godt ægteskab med Ingunn, forelsker sig i den 20 år yngre Harriet. Gulliksen konstaterer med et smil, at det lykkelige dobbeltliv kun er muligt i kort tid med henvisning til den berusende følelse som Hans oplever i forelskelsen og derfor bilder sig ind, at det blot er en fordel for hans ægteskab, da han har mere overskud derhjemme.
De skjulte og forbudte tanker
Gulliksen fortæller, at han gerne vil have de hemmelige, skjulte og forbudte tanker frem i sine romaner. Efter vi har fulgt Hans i ’Se på os nu’ skifter perspektivet, og vi ser begivenhederne fra Ingunns side, og som læser kan man undre sig over, hvorfor hun ikke konfronterer manden med hans bedrag. Gulliksen siger, at det, han gerne vil have frem i bogen netop er ”denne voksende følelse af at noget ikke stemmer” og hvordan Ingun langsomt får erkendelsen af utroskaben.
"Men vores forsøg på at undgå katastrofen fører os ofte direkte til katastrofen’ konstaterer Gulliksen og fortsætter ’den jaloux person i et forhold bliver nærmest synsk".
I Gulliksens seneste romaner er der voldsomme konsekvenser af utroskab, ikke mindst for børnene. Det har han som far til fem børn også selv oplevet, men siger dog, at han ikke ligesom Knausgård, som han har været redaktør for, bruger sine erfaringer direkte.
Alligevel fik han debatten om autofiktion tæt ind på livet efter at have udgivet 'Historie om et ægteskab’, hvor vi ser alt med den kvindelige hovedpersons øjne og deler hendes inderste tanker. Flere, herunder hans ekskone, mente, at han havde skrevet autofiktion. Den eneste forskel var, at han havde ændret navnene. Men der leges også med de autofiktive elementer i fiktionen, og Gulliksen understreger "journalister vil altid opsøge sandheden, romaner er mere komplekse". Ligesom livet er komplekst og bedre lader sig indfange i en roman end i en avis.
Billedet er fra Authors in Aarhurs' arrangementet med Geir Gulliksen i Aarhus, den 26. april 2019. Billedet er taget af Katrine Solvang.
”Det jeg skriver, skal føles sandt”, siger Geir Gulliksen, som netop har gæstet Danmark. Selv om hans bøger ikke er selvbiografiske, indrømmer han at have mange fællestræk med sin hovedperson i den seneste roman Se på os nu, som udkom på dansk i april.
For den norske forfatter Gulliksen er litteraturen tæt på livet. ”Når vi læser er der en stærkere kontakt mellem mennesker, end når vi taler sammen”, siger Gulliksen. Både den nye roman og Historie om et ægteskab, som var nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris i 2016, kredser om det mandlige og det kvindelige og kærlighedens betydning for identiteten. Som Gulliksen siger ’med nogle kvinder bliver jeg kedelig, med andre bliver registret større’.
Samtidig pointerer Gulliksen, at vi ofte forelsker os i dem, vi føler en modstand mod, dem vi slet ikke kan lide. Det er også tilfældet i ’Se på os nu’, hvor hovedpersonen Hans, der umiddelbart lever i et godt ægteskab med Ingunn, forelsker sig i den 20 år yngre Harriet. Gulliksen konstaterer med et smil, at det lykkelige dobbeltliv kun er muligt i kort tid med henvisning til den berusende følelse som Hans oplever i forelskelsen og derfor bilder sig ind, at det blot er en fordel for hans ægteskab, da han har mere overskud derhjemme.
De skjulte og forbudte tanker
Gulliksen fortæller, at han gerne vil have de hemmelige, skjulte og forbudte tanker frem i sine romaner. Efter vi har fulgt Hans i ’Se på os nu’ skifter perspektivet, og vi ser begivenhederne fra Ingunns side, og som læser kan man undre sig over, hvorfor hun ikke konfronterer manden med hans bedrag. Gulliksen siger, at det, han gerne vil have frem i bogen netop er ”denne voksende følelse af at noget ikke stemmer” og hvordan Ingun langsomt får erkendelsen af utroskaben.
"Men vores forsøg på at undgå katastrofen fører os ofte direkte til katastrofen’ konstaterer Gulliksen og fortsætter ’den jaloux person i et forhold bliver nærmest synsk".
I Gulliksens seneste romaner er der voldsomme konsekvenser af utroskab, ikke mindst for børnene. Det har han som far til fem børn også selv oplevet, men siger dog, at han ikke ligesom Knausgård, som han har været redaktør for, bruger sine erfaringer direkte.
Alligevel fik han debatten om autofiktion tæt ind på livet efter at have udgivet 'Historie om et ægteskab’, hvor vi ser alt med den kvindelige hovedpersons øjne og deler hendes inderste tanker. Flere, herunder hans ekskone, mente, at han havde skrevet autofiktion. Den eneste forskel var, at han havde ændret navnene. Men der leges også med de autofiktive elementer i fiktionen, og Gulliksen understreger "journalister vil altid opsøge sandheden, romaner er mere komplekse". Ligesom livet er komplekst og bedre lader sig indfange i en roman end i en avis.
Billedet er fra Authors in Aarhurs' arrangementet med Geir Gulliksen i Aarhus, den 26. april 2019. Billedet er taget af Katrine Solvang.
Kommentarer