Blog
Hovedspring fra 10-meter vippen?
Tilbage i 2005 skrev fremtidsforskerne David Kusek og Gerd Leonhard den i musikkredse meget omtalte: The Future of Music: Manifesto For the Digital Music Revolution. Det lyder umiddelbart nørdet og en smule kedeligt, men virkeligheden er en anden.
En af pointerne i bogen er, at musik skal flyde som vand fra hanen. Sømløst, mobilt og allestedsnærværende. At musikbranchen skal lægge salget om fra detail-salg til abonnement – altså udvikle en flat fee-model. Via en individuel brugerlicens skal musikelskeren kunne hente musik ad libitum. Forfatternes forjættende budskab er: så slip dog formater og standarder løs!
Udviklingen i den måde musikbranchen distribuerer har egentlig indhentet pointer og budskaber i ”The Future of Music”. Med tjenester som WiMP, YouSee Play og Spotify kan du abonnere på millioner af musiknumre. Du ejer ikke musikken, men den flyder dog lidt ligesom vand fra hanen.
Hvor musikindustrien ufrivilligt er blevet kastet ud i en kamp, for at tackle de udfordringer, trusler og muligheder digitaliseringen medfører, står forlagsbranchen lige nu og tripper på kanten af det dybe bassin. Skal man hellere vende om og gå i sauna, dyppe tæerne lidt forsigtigt eller bare få det overstået og ta' det store hovedspring fra 10-meter vippen?
Selvom det kan forekomme skræmmende at ændre forretningsmodel og strategi, har bogbranchen dog den pæne fordel, at den har muligheden for at undvige musikbranchens fiaskoer og udleve succeserne. Og ligesom musikforbruget er stigende, er der i tiden stadig fokus på forfatternes og deres litteratur.
Hvis den litterære branche skulle kigge andre brancher over skuldrene, kunne fremtidige forretningsmodeller og fokusområder se således ud:
- Stil forlagets bag-katalog digitalt til rådighed for abonnenter. Hvorfor overlade digitaliseringen i hænderne på Google Books, når indholdet allerede haves og kan udnyttes. Tænk i The Long Tail og flat fee-modellen.
- Publicer bøger i fuld-tekst på nettet så de er søgbare. Sørg for at de fysiske bøger såvel som e-bøger kan købes nemt med et klik.
- Udnyt de muligheder print-on-demand giver.
- Berig e-bøgerne med forfatter-lækkerier, lyd, billeder og video, spil og andre former for unikt indhold.
- Berig de fysiske bøger med digitalt indhold.
- Udnyt at nicher er nørdernes paradis. Passionerede fans er gode fans!
- Forfatterne er stærke og autentiske brands, som leverer unik underholdning. Læserne vil gerne møde forfatterne face-to-face på de mange litteraturfestivaler og –messer, læse personlige blogs og Twitter-opdateringer.
Mulighederne er i virkeligheden mange og mangfoldige: ”The best way to predict the future is to invent it” - Alan Kay.
Tilbage i 2005 skrev fremtidsforskerne David Kusek og Gerd Leonhard den i musikkredse meget omtalte: The Future of Music: Manifesto For the Digital Music Revolution. Det lyder umiddelbart nørdet og en smule kedeligt, men virkeligheden er en anden.
En af pointerne i bogen er, at musik skal flyde som vand fra hanen. Sømløst, mobilt og allestedsnærværende. At musikbranchen skal lægge salget om fra detail-salg til abonnement – altså udvikle en flat fee-model. Via en individuel brugerlicens skal musikelskeren kunne hente musik ad libitum. Forfatternes forjættende budskab er: så slip dog formater og standarder løs!
Udviklingen i den måde musikbranchen distribuerer har egentlig indhentet pointer og budskaber i ”The Future of Music”. Med tjenester som WiMP, YouSee Play og Spotify kan du abonnere på millioner af musiknumre. Du ejer ikke musikken, men den flyder dog lidt ligesom vand fra hanen.
Hvor musikindustrien ufrivilligt er blevet kastet ud i en kamp, for at tackle de udfordringer, trusler og muligheder digitaliseringen medfører, står forlagsbranchen lige nu og tripper på kanten af det dybe bassin. Skal man hellere vende om og gå i sauna, dyppe tæerne lidt forsigtigt eller bare få det overstået og ta' det store hovedspring fra 10-meter vippen?
Selvom det kan forekomme skræmmende at ændre forretningsmodel og strategi, har bogbranchen dog den pæne fordel, at den har muligheden for at undvige musikbranchens fiaskoer og udleve succeserne. Og ligesom musikforbruget er stigende, er der i tiden stadig fokus på forfatternes og deres litteratur.
Hvis den litterære branche skulle kigge andre brancher over skuldrene, kunne fremtidige forretningsmodeller og fokusområder se således ud:
- Stil forlagets bag-katalog digitalt til rådighed for abonnenter. Hvorfor overlade digitaliseringen i hænderne på Google Books, når indholdet allerede haves og kan udnyttes. Tænk i The Long Tail og flat fee-modellen.
- Publicer bøger i fuld-tekst på nettet så de er søgbare. Sørg for at de fysiske bøger såvel som e-bøger kan købes nemt med et klik.
- Udnyt de muligheder print-on-demand giver.
- Berig e-bøgerne med forfatter-lækkerier, lyd, billeder og video, spil og andre former for unikt indhold.
- Berig de fysiske bøger med digitalt indhold.
- Udnyt at nicher er nørdernes paradis. Passionerede fans er gode fans!
- Forfatterne er stærke og autentiske brands, som leverer unik underholdning. Læserne vil gerne møde forfatterne face-to-face på de mange litteraturfestivaler og –messer, læse personlige blogs og Twitter-opdateringer.
Mulighederne er i virkeligheden mange og mangfoldige: ”The best way to predict the future is to invent it” - Alan Kay.
Kommentarer