15 apr.13

Blog

Litteraturen kan ikke undvære redaktøren

Kommentarer

8 kommentarer
tor, 18/04/2013 - 21:27

Kære Anee Steen Himmelstrup

Du spørger, om man kan forestille sig en redaktør, der beder en selvudgiver om at skrive en bog helt om, og ja, det har jeg faktisk oplevet. Min redaktør mente, at historien var rigtig god, men bar præg af mange omskrivninger, og jeg har ikke fortrudt, at jeg valgte at følge hans råd.

Som forlægger ville jeg aldrig udgive mig selv uden en redaktør, og jeg håber, at der med tiden vil opstå et stærkt netværk af uafhængige redaktører med stor integritet, som kan rådgive det stigende antal selvudgivere. Med det engagement, der er i NewPub, er jeg sikker på, at det snart vil være en realitet.  

Med venlig hilsen

Eva Maria Fredensborg

tir, 16/04/2013 - 16:09

Mange forlag, især store og kendte, vil så gerne fastholde det gamle patent på begrebet kvalitet inden for litteratur, alene på basis af navn og ’brand’. De støttes selvfølgelig i medierne af deres egne forfattere som har deres på det tørre – de er jo allerede anerkendt af forlagene, og vil beholde scenen for sig selv – og der er altid de sædvanlige litteraturanmeldere som pr. refleks bakker op om systemet hvad enten de selv kan se eller ikke kan se ’kejserens klær’.

Det er ikke et nyt fænomen – gode gamle H.C. Andersens grimme ælling vil altid være aktuel.

Hvor er det befriende at læse en artikel som denne der analyserer og adskiller begreberne på en velargumenteret måde. Det er ganske rigtigt ikke navnet på forlaget der afgør om en ny bog har kvalitet, Tyger har fat i den pointe når han påpeger at der udgives bøger med fuld redaktøropbakning, men fuld af graverende fejl. Som i alle andre sammenhænge afhænger kvalitet af kompetence og flid – Hr. Møller ville sige: rettidig omhu. Et forlags bidrag til litterær kvalitet afhænger helt af den redaktør som forlaget anvender.

Så kan et forlag traditionelt så meget andet også – koordinere udgivelse og trykning, lancere nyudgivelse og reklamere, javist, men de ydelser kræver lige så stort engagement, lige så rettidig omhu, som den redaktionelle indsats, og det tager forlaget sig aldeles rigeligt godt betalt for, hvad enten det leverer ydelsen ordentligt eller ej. En forfatteraflønning på 15 % er vist helt almindelig, det vil sige 85 % til forlaget!

Den økonomiske side af sagen og manglende respons fra forlaget, dårlig opbakning eller uendelige forsinkelser kan godt friste en forfatter til at skære ned på omkostningerne og selv levere den indsats og omhu der skal til sammen med en god redaktør. Jeg er helt enig i artiklens budskab, at redaktøren er uundværlig som kvalitetsløft til ethvert manuskript. Men på grund af uinteresserede eller grådige forlag eller inkompetente forlagsredaktører går flere og flere forfattere efter selv at hyre den dygtige og flittige redaktør der er nødvendig, nu hvor forlagets øvrige traditionelle ydelser i forhold til trykning, reklame, distribution mv. bliver lettere tilgængelige og langt mere mangfoldige for forfatterne end ’i gamle dage’.

Det som dog stadig mangler, og som de gamle forlag overlever på, er bogverdenens, herunder bibliotekernes, håndtering af disse nye udgivelsesformer. Den grimme ælling bliver ved med at være grim, indtil den finder en metode til at demonstrere for hele andegården at den faktisk kan udvikle sig til en svane.

tir, 16/04/2013 - 13:07

Jeg er enig i det meste, du skriver Anne Steen Himmelstrup. Jeg synes også, det er vigtigt at have en god redaktør, der kan læse teksten igennem og komme med gode råd om, hvordan manuskriptet kan forbedres. 

Jeg er ikke enig i, at det kun er de store forlag, der har redaktører, der er gode og kan gøre en tekst bedre i samarbejde med forfatteren. Ligesom i alle andre fag, så findes  der nogle, der har evne for at læse andres tekster, og andre der ikke har. Både store og små forlag kan have kompetente redaktører, ligesom de også findes udenfor forlagene. 

Selvudgivere kan i fremtiden købe sig til den eksperthjælp, hvor jeg forestiller mig, at de bedste af dem vil tage en højere pris, end dem der ikke har så megen erfaring. Selvudgivere har ofte flere læsere på, nogle med erfaring i at læse tekster.

AfAnne Steen Himmelstrup
tir, 16/04/2013 - 15:29

Som svar til af Anita Grün (ikke efterprøvet)

Kære Anita.

Tak for din kommentar, som jeg er meget glad for, for det giver mig mulighed for at præcisere. Jeg mener nemlig bestemt heller ikke, at man kun kan finde gode redaktører på de store forlag. Det er også derfor, jeg skriver om stærke forlag men ikke nødvendigvis i økonomisk forstand. Jeg mener faktisk, at mange af de helt små forlag i Danmark gør et fremragende stykke arbejde, og at de store forlag med fordel kan skele til deres praksis, når det gælder om at være med i den skabende proces omkring de litterære værker.

Du har også helt ret i, at selvudgiverne kan købe sig til redigeringshjælp, som det jo allerede sker i vidt omfang. Det er sådan set ikke redaktørernes kompetencer, jeg betvivler eller forsøger at problematisere, men den rolle de får, når de hyres ind til at redigere et manuskript. Men det kan jo være, jeg tager fejl, når jeg antager, at en redaktør måske vil have en tendens til at behandle et manuskript lidt blidere, end hvis han eller hun sad på et forlag og ikke fik sin løn af forfatteren. Det kunne da være spændende at høre, hvis der er forfattere eller redaktører, der har nogle erfaringer, de har lyst til at dele.

Det er svært - for ikke at sige umuligt - at gennemskue, i hvor høj grad en redaktør har sat sit fingeraftryk på et litterært værk. Sådan er konventionen, vi ønsker som læsere kun at forestille os det ensomme forfattergeni som afsender på et værk. Forholdet mellem forfatter og forlægger/redaktør er noget af det mindst beskrevne i litteraturhistorien, men det gør det ikke mindre interessant, synes jeg. Det har naturligvis ændret sig i forskellige tider, hvor forskellige forhold på bogmarkedet har spillet ind. Derfor synes jeg også, det er interessant at diskutere, hvad der sker med redaktørens rolle nu, hvor bogbranchen er i opbrud, og der udkommer flere og flere bøger udenom forlagene. Har redaktøren samme funktion, når denne ikke længere er ansat af forlaget men af forfatteren? Har dette skifte i magtbalancen overhovedet ingen indflydelse på det litterære værk?

Naturligvis kan forholdet mellem forfatter og redaktør ikke sættes på nogen formel, det vil jo altid afhænge af de konkrete personer, der indgår i den relation. Men derfor kan vi vel godt diskutere fordele og ulemper. Jeg skriver videre om emnet, næste gang jeg har blog-tjansen. Erfaringer, input og forslag modtages gerne!

Bedste hilsner

Anne

tir, 16/04/2013 - 19:22

Som svar til af Anne Steen Him…

Kære Anne.

Tak for præcisering, så forstår jeg bedre, hvad du mener. 

Mht. hvordan en redaktør behandler et manuskript, så tror jeg, at de kan være farvet af det forlag, de arbejder på, ligesom anmeldere er påvirket af ledere på den avis, de får løn fra. Så egentlig tror jeg, at en freelance redaktør, der arbejder for forfattere, er mere uafhængig og ærlig mht. manuskriptets styrke og svagheder. Om det forholder sig sådan, ved jeg ikke, det er kun et gæt.

En redaktør kan give anvisninger på, hvad der kan gøres bedre, men det er forfatteren, der alene bestemmer, om han/hun vil følge dem. Så selv om en god redaktør er vigtig, så er hovedarbejdet det, forfatteren har lavet.

Det er en spændende debat, du har startet. Jeg håber, at nogle redaktører også vil fortælle om deres arbejde, så der kommer så mange nuancer med som muligt.

Vh Anita 

 

AfChristine Ditlevsen
fre, 19/04/2013 - 17:34

Som svar til af Anita Grün (ikke efterprøvet)

Ja, det er spændende - især fordi hele branchen er i opbrud som følge af digitalisering, liberalisering og krise. I mange brancher er mellemledene - distributører, forhandlere og labels - på vej ud, fordi de platforme eller adgange til kunder, de før kunne tilbyde er blevet digitale. Et mellemled, der imidlertid ikke kan undværes - og det har aviserne gjort tydeligt - er det led, der sikrer en vis kvalitet. Redaktionssekretæren, som før i tiden var fast mellemled på avisredaktionerne, fungerede som redaktør og sørgede for, at stavefejl, faktuelle fejl og opsætningsfejl blev snuppet inden udgivelse. Det kan godt mærkes på dagbladene, at redaktionssekretærerne spares væk.

Redaktøren har på en bogredaktion også en bredere rolle som sparringspartner på konceptudvikling og idéhøjde og som medansvarlig for indholdets kvalitet. Dette blik for kvalitet er efter min mening redaktørens adelsmærke, og en redaktør, der arbejder uafhængigt af et forlag bør derfor i mine øjne være lige så skrap mod sin forfatter som en forlagsansat ditto. Jeg er i hvert fald.

tir, 16/04/2013 - 11:30

Helt enig: Redaktørerne kan ikke undværes. Men til gengæld kunne jeg godt tænke mig nogle bedre redaktører, ikke mindst på de store forlag. Mange storsælgende forfattere med fuld redaktøropbakning udgives med graverende sprogfejl, dårlig syntaks og læsehæmmende tegnsætning.

 

Log ind for at skrive kommentarer