Op mod en tredjedel af os danskere læser sjældent bøger. Vi bliver let distraheret af visuelle medier. Med litteraturen i baghånden imødekommer DR danskerne på vores foretrukne platform.
af Amanda Winther Ægidiussen og Rikke Skov Andersen
Hvordan formidler Danmarks Radio litteratur til os danskere? Og har DR et særligt ansvar som public service-kanal? Litteratur kan gavne alle, men hvad kan man gøre for at få flere til at læse vores store danske forfattere? Med streamingens overtagelse vælger mange af os i højere grad selv vores tv-programmer – og her er der også mulighed for at vælge tv-udsendelser om litteratur.
I starten af 2020 lukkede DR en række tv-kanaler og programmer, herunder kulturkanalen DR K. Flere af de udsendelser, der blev taget af sendefladen, var programmer med fokus på litteratur og kultur. Ét af programmerne var litteratur-talkshowet ‘Vild med bøger’ med Flemming Møldrup i værtsrollen. Programmets fire sæsoner kan dog stadig findes på DR’s online streamingtjeneste, men der er de blevet mindre synlige, fordi vi selv skal finde det.
En af de måder, DR har forsøgt at skabe øget interesse for litteratur og fastholde vores opmærksomhed, er med programmet ‘Øgendahl og de store forfattere’. Udsendelsen hørte ind under DR’s tema ‘Litteratur - med andres ord’ der var på DR i efteråret 2019. Programmet gør den danske litteratur og meget kendte forfattere lettere tilgængelige og mere forståelige for en bredere del af befolkningen. Programmet er sendt i bedste sendetid. I programmet følger vi komikeren Mick Øgendahl i hans ønske om at udvide sin egen viden omkring kendte danske forfattere. Han tager seeren med i forfatterens fodspor og maler et billede af liv og forfatterskab. Programmet bruger litterære eksperter, der fortæller om de forskellige forfattere, mens kendte skuespillere rekonstruerer forfatternes liv. Mick Øgendahl interagerer gennem rekonstruktionen sammen med blandt andre Michael Strunge, Halfdan Rasmussen og Jeppe Aakjær. Forfatterens liv sættes i fokus i programmet, som får historien til at virke mere spændende for dem af os, der ikke er vant til at læse skønlitteratur. Når vi får et indtryk af forfatterens liv og person lokkes vi til at åbne deres værker.
Netop den biografiske præmis har været under hård kritik i anmeldelserne af den første sæson. Det er måske derfor, at DR introducerede DR2-programmet ’Bøger der gør en forskel’ som en mere nørdet indgang til forfatterskaberne. Programmet ligger i forlængelse af anden sæson af ‘Øgendahl og de store forfattere’ både i sendetid og i de forfatterskaber, der bliver portrætteret. Det er et program, hvor vært Maria Månson, gennem samtaler med eksperter og andre forfattere, giver en mere dybdegående præsentation af det samme forfatterskab, som Øgendahl lige har introduceret til, men uden den store biografiske opsætning. DR formår med ‘Bøger, der gør en forskel’ at give os muligheden for at udvide vores viden omkring nogle af Danmarks store forfatterskaber yderligere.
I 2020 har DR fortsat temaet ’Litteratur – med andres ord’ med programmet ‘Helt lyrisk’, der forsøger at formidle ældre dansk lyrik i en nyfortolket, musikalsk version. Et digt kan være svært at forholde sig til, men med en opdateret version af eksempelvis Poul Krebs eller Lina Rafn kan digtets budskab, med hjælp fra værten Lise Rønne, nå ud til et bredere publikum. Digte fra en ældre tid genoplives på ny. Programmet kan streames på DRTV. På trods af nedskæringer og nedprioriteringer af kulturprogrammer forsøger DR således fortsat at leve op til deres public service-ansvar og ikke blot at underholde, men også formidle relevant viden til danskerne. Derfor er det også beklageligt, at det i nedskæringen af DR’s kultur-sendeflade bremser udviklingen af flere litteraturprogrammer, der på den måde samler danskerne.
I hvilket omfang vi af os selv opsøger tv-programmer og udsendelser om litteratur er svært at svare på, men med et program som ‘Øgendahl og de store forfattere’ viser DR deres potentiale til både at lære os om og lade os underholde af litteratur. Programmet er blevet kritiseret for at tale ned til seeren, men er hele pointen ikke, at alle kan være med – også dem som normalt går i en stor bue uden om biblioteket? I så fald må det være nødvendigt og helt naturligt, at ikke alle føler sig imødekommet på deres specifikke læseniveau. ’Øgendahl og de store forfattere’ er ikke lavet til eksperter, men til den brede seerskare, som må siges at have taget godt imod den biografiske præmis med et gennemsnit på knap 250.000 seere i den første sæsons fem første afsnit. Det lader dog til, at DR alligevel har lyttet til kritikerne når de i anden sæson tilføjer programmet ’Bøger, der gør en forskel’ med Maria Månsons dybdegående interviews som form. ’Øgendahl og de store forfattere’ er henvendt til seeren, der ikke i forvejen beskæftiger sig så meget med skønlitteratur, og derfor er udsendelsen en appetitvækker til selv at opsøge flere af de litterære programmer og siden bevæge sig ind på biblioteket for at give sig i kast med også at læse de store forfattere .
Kommentarer