Historiske romaner – nutid med fortidsbriller
af Bibliotekar Sanne Caft, leder af Østerbro Bibliotek
2004 har budt på et rigt varieret udvalg af romaner om kendte, mindre kendte og fuldstændig ukendte mennesker fra fortiden. Artiklen sætter fokus på tendenser inden for genren i 2005 og tager fat i nogle af de genretypiske, fantastiske eller læseværdige udgivelser.
En historisk roman fungerer som et spejl, der holdes op. Vendt mod nutiden, kan den fortælle om vor egen tid set i lyset af fortiden. Vendt mod fortiden, kan den bearbejde den med den distance og refleksion, som afstand giver. At den ud over at underholde også bør indeholde en historie eller et tema, der er vedkommende i dag, burde være underforstået.
En historisk roman bør være velresearchet, men skal ikke belyse emnet, så historikerne falder ned af stolen af ærefrygt. Det skal være en roman, hvor den historiske kulisse spiller sammen med historien og ikke blot forbliver – en kulisse.
Der er lige så mange tendenser inden for den historiske roman, som der er tv-programmer om boligindretning. Den personorienterede litteratur og den historiske roman om en kendt person ”sælger” som varmt brød, for vi vil gerne med ind i soveværelset, ind under dynen og under huden, fordi den menneskelige historie fascinerer og forarger.
Hvem er mere interessant at se over skulderen end de kongelige og adelige? De lever et liv, de fleste af os kun drømmer om – eller skræmmes af. Uanset om man længes efter diamanter og herregårde eller ej, har Bodil Wambergs "Grevinden" og Maria Hellebergs "Dronningeskolen" alt hvad hjertet kan begære af stemningsmættet historiefortælling om Grevinden Danner og Caroline Amalie.
Mange serier blev startet i 2004. Der er en tendens til, at vi enten vil læse mammutværker på 800 sider eller lange romanserier, hvor vi kan følge personerne gennem lang tid og mange trængsler.
Gladiatorkampe og kaskader af blod
Et godt eksempel er den engelske forfatter Conn Iggulden, der har skrevet et firbindsværk om den romerske kejser Cæsar. Hvis man ikke kan huske, at Cæsar var ham med terningerne og ”Også du, min søn Brutus” eller kender ham fra Asterix tegneserierne, så giver de to bind, der foreløbig er oversat til dansk, et godt indblik i Cæsars trængsler, inden han stiger til magtens tinde. "Roms porte" og "Kongers død" er begge udgivet på forlaget Gyldendal.
Der er tale om romaner, der kombinerer historiske scener og personer med nutidens opskrift på succes – masser af action. Det er som at læse Gladiator og Alexander filmene, og med deres tempofyldte historie, blandede persongalleri, kulørte historiske kulisser og letfattelig handlingsgang er her nok at kaste sig over for den, der elsker sandaler og togaer. De minder meget om den franske succesforfatter Christian Jacqs romaner om Ramses. Jacq udkom i 2004 med første del af en ny firebinds romanserie "Osiris-mysterierne". Hvor Jacq har sivbåde og papyrus i sit oldægyptiske univers, har Iggulden gladiatorkampe med flyvende lemmer og kaskader af blod. Det er ren guf for adrenalinjunkier.
Tro og sagaer
I den modsatte ende af spektret både sprogligt og handlingsmæssigt finder man norske Roy Jacobsens "Frost" fra forlaget Forum. Det er et sandt fyrværkeri af brydninger, trosproblematikker og historier om mennesker, der på trods af at de hverken er kendte eller adelige, kryber ind under huden. Her er rammen for historien, sceneri, tankesæt er integreret i fortællingen. "Frost" er en roman, der er sprunget lige ud af sagaerne. Den var indstillet og favorit til Nordisk Råds Litteraturpris men fik den ikke.
Vi er i begyndelsen af 1000-tallet på Island, hvor hovedpersonen Gæst som 13-årig dræber den grusomme høvding Viga-Styr, der blandt andet har tyranniseret hans familie og dræbt faderen. Gæst forfølges gennem hele romanen af sin blodhævns-handling og havner i en ond hævncirkel, som han ikke kan slippe ud af.
Fremtrædende i romanen er hævnmotivet og spørgsmålet om tro. To problematikker, der er evigt aktuelle. Også nu, hvor vi er optaget af forholdet mellem kristendom og islam. Tvivler man på, at sådanne tunge emner ville få romanen til at falde så tungt som en mursten, bliver man revet ud af den vildfarelse efter endt læsning. For Frost har en gennemført dramatisk nerve, der holder alle 500 sider. Den er nok tung, men den flyver. At den så samtidig er en kamufleret samtidsroman og et aktuelt indlæg til diskussionen om vor tids konflikter, gør den ikke mindre interessant.
At der også er interesse for såkaldte ”almindelige mennesker” viser udgivelser som Hanne Reintofts "Hjertebånd", der handler om menneskers vilkår under krig og besættelse i slutningen af 1600-tallet i Skåne, samt Lars Kjædegaards "Noget fremmed", der sætter fokus på endnu en dansk skæbne – den unge løjtnant Rasmus, der invalideres under slaget ved Dybbøl i 1864.
Den kærlighed, den kærlighed ...
Nu har 2004 også været et år, der har stået i kærlighedens tegn. Også rent litterært. Skal man læse en værdig repræsentant for dette tema, gælder det om at flå Carl-Johan Vallgrens "Den vidunderlige kærligheds historie" ned fra hylden. Her er tale om et kærlighedsdrama og en mysteriefortælling. En gennemført dejlig historie om, at kærligheden overvinder alt. Er man vinterdeprimeret, vil fortællingen om drengen Hercule Barfuss, der fødes vanskabt og deform på et bordel i 1800-tallets i Königsberg, være ren medicin. At den deforme Hercule har udsædvanlige evner og kan læse folks inderste tanker, virker ganske naturligt, når først historien har spundet sine arme om én. Kærlighedshistorien fødes i skikkelse af Hercules livs kærlighed, pigen Henriette, der vokser op sammen med ham i den miniverden, som bordellet udgør.
Kærlighed og tro er to stærke faktorer, der ofte spiller ind i de mere kriminelle romaner i genren. Altså de historiske krimininalromaner. Ud over de traditionelle er der er kommet flere historiske kriminalromaner, der blander fortid og nutid. Hvor forfatteren sender sin hovedperson, der gerne er historiker, runeforsker eller papyrusekspert på udflugt tilbage til en historisk periode med alt dens inventar af tidsånd og tematik.
I Da Vinci mysteriets kølvand
De fleste har nok hørt om supersællerten Dan Brown og "Da Vinci mysteriet", der er fra sidste sæson og en læsersucces med dens blanding af hæsblæsende kriminalintrige, eksotiske kulturer og konspirationsteorier.
Meget tæt på Brown er Ian Caldwells og Dustin Thomasons "Belladonna-dokumentet", der er en thriller om 1400-tallet, hvor to unge mænd forsker i en mystisk bog fra 1499, som indeholder flere hemmeligheder. Her er også voldsomme og dramatiske hændelser som perler på en snor.
I samme boldgade findes "Danteklubben" af Matthew Pearl, der med sin blanding af litteraturentusiaster, grusomme mord og en kontroversiel oversættelse af Dantes "Den guddommelige komedie" lægger sig i slipstrømmen af Da Vinci.
Er man til sjakalhovedede guder, kanobe-krukker og malakit-øjenskygge, er Paul Sussmans "Den forsvundne hær" lige sagen. Romanen blander beretningen om året 523 f.v.t., hvor Cambyses hær forsvandt i Ægyptens ørken med en aktuel kriminalgåde i 2000.
Uanset om det er en krigsroman, en kærlighedshistorie eller en stemningsbeskrivelse, der får en til at lukke verden ude og synke ned i fantasiens univers, er der nok at tage fat på. Så åbn bogen og lad ordene føre dig væk.
Få ny inspiration med boglisterne Litteraturlister - Historie og Vi anbefaler - historiske romaner
Skribent
02 maj.05
Historiske romaner – nutid med fortidsbriller
af Bibliotekar Sanne Caft, leder af Østerbro Bibliotek
2004 har budt på et rigt varieret udvalg af romaner om kendte, mindre kendte og fuldstændig ukendte mennesker fra fortiden. Artiklen sætter fokus på tendenser inden for genren i 2005 og tager fat i nogle af de genretypiske, fantastiske eller læseværdige udgivelser.
En historisk roman fungerer som et spejl, der holdes op. Vendt mod nutiden, kan den fortælle om vor egen tid set i lyset af fortiden. Vendt mod fortiden, kan den bearbejde den med den distance og refleksion, som afstand giver. At den ud over at underholde også bør indeholde en historie eller et tema, der er vedkommende i dag, burde være underforstået.
En historisk roman bør være velresearchet, men skal ikke belyse emnet, så historikerne falder ned af stolen af ærefrygt. Det skal være en roman, hvor den historiske kulisse spiller sammen med historien og ikke blot forbliver – en kulisse.
Der er lige så mange tendenser inden for den historiske roman, som der er tv-programmer om boligindretning. Den personorienterede litteratur og den historiske roman om en kendt person ”sælger” som varmt brød, for vi vil gerne med ind i soveværelset, ind under dynen og under huden, fordi den menneskelige historie fascinerer og forarger.
Hvem er mere interessant at se over skulderen end de kongelige og adelige? De lever et liv, de fleste af os kun drømmer om – eller skræmmes af. Uanset om man længes efter diamanter og herregårde eller ej, har Bodil Wambergs "Grevinden" og Maria Hellebergs "Dronningeskolen" alt hvad hjertet kan begære af stemningsmættet historiefortælling om Grevinden Danner og Caroline Amalie.
Mange serier blev startet i 2004. Der er en tendens til, at vi enten vil læse mammutværker på 800 sider eller lange romanserier, hvor vi kan følge personerne gennem lang tid og mange trængsler.
Gladiatorkampe og kaskader af blod
Et godt eksempel er den engelske forfatter Conn Iggulden, der har skrevet et firbindsværk om den romerske kejser Cæsar. Hvis man ikke kan huske, at Cæsar var ham med terningerne og ”Også du, min søn Brutus” eller kender ham fra Asterix tegneserierne, så giver de to bind, der foreløbig er oversat til dansk, et godt indblik i Cæsars trængsler, inden han stiger til magtens tinde. "Roms porte" og "Kongers død" er begge udgivet på forlaget Gyldendal.
Der er tale om romaner, der kombinerer historiske scener og personer med nutidens opskrift på succes – masser af action. Det er som at læse Gladiator og Alexander filmene, og med deres tempofyldte historie, blandede persongalleri, kulørte historiske kulisser og letfattelig handlingsgang er her nok at kaste sig over for den, der elsker sandaler og togaer. De minder meget om den franske succesforfatter Christian Jacqs romaner om Ramses. Jacq udkom i 2004 med første del af en ny firebinds romanserie "Osiris-mysterierne". Hvor Jacq har sivbåde og papyrus i sit oldægyptiske univers, har Iggulden gladiatorkampe med flyvende lemmer og kaskader af blod. Det er ren guf for adrenalinjunkier.
Tro og sagaer
I den modsatte ende af spektret både sprogligt og handlingsmæssigt finder man norske Roy Jacobsens "Frost" fra forlaget Forum. Det er et sandt fyrværkeri af brydninger, trosproblematikker og historier om mennesker, der på trods af at de hverken er kendte eller adelige, kryber ind under huden. Her er rammen for historien, sceneri, tankesæt er integreret i fortællingen. "Frost" er en roman, der er sprunget lige ud af sagaerne. Den var indstillet og favorit til Nordisk Råds Litteraturpris men fik den ikke.
Vi er i begyndelsen af 1000-tallet på Island, hvor hovedpersonen Gæst som 13-årig dræber den grusomme høvding Viga-Styr, der blandt andet har tyranniseret hans familie og dræbt faderen. Gæst forfølges gennem hele romanen af sin blodhævns-handling og havner i en ond hævncirkel, som han ikke kan slippe ud af.
Fremtrædende i romanen er hævnmotivet og spørgsmålet om tro. To problematikker, der er evigt aktuelle. Også nu, hvor vi er optaget af forholdet mellem kristendom og islam. Tvivler man på, at sådanne tunge emner ville få romanen til at falde så tungt som en mursten, bliver man revet ud af den vildfarelse efter endt læsning. For Frost har en gennemført dramatisk nerve, der holder alle 500 sider. Den er nok tung, men den flyver. At den så samtidig er en kamufleret samtidsroman og et aktuelt indlæg til diskussionen om vor tids konflikter, gør den ikke mindre interessant.
At der også er interesse for såkaldte ”almindelige mennesker” viser udgivelser som Hanne Reintofts "Hjertebånd", der handler om menneskers vilkår under krig og besættelse i slutningen af 1600-tallet i Skåne, samt Lars Kjædegaards "Noget fremmed", der sætter fokus på endnu en dansk skæbne – den unge løjtnant Rasmus, der invalideres under slaget ved Dybbøl i 1864.
Den kærlighed, den kærlighed ...
Nu har 2004 også været et år, der har stået i kærlighedens tegn. Også rent litterært. Skal man læse en værdig repræsentant for dette tema, gælder det om at flå Carl-Johan Vallgrens "Den vidunderlige kærligheds historie" ned fra hylden. Her er tale om et kærlighedsdrama og en mysteriefortælling. En gennemført dejlig historie om, at kærligheden overvinder alt. Er man vinterdeprimeret, vil fortællingen om drengen Hercule Barfuss, der fødes vanskabt og deform på et bordel i 1800-tallets i Königsberg, være ren medicin. At den deforme Hercule har udsædvanlige evner og kan læse folks inderste tanker, virker ganske naturligt, når først historien har spundet sine arme om én. Kærlighedshistorien fødes i skikkelse af Hercules livs kærlighed, pigen Henriette, der vokser op sammen med ham i den miniverden, som bordellet udgør.
Kærlighed og tro er to stærke faktorer, der ofte spiller ind i de mere kriminelle romaner i genren. Altså de historiske krimininalromaner. Ud over de traditionelle er der er kommet flere historiske kriminalromaner, der blander fortid og nutid. Hvor forfatteren sender sin hovedperson, der gerne er historiker, runeforsker eller papyrusekspert på udflugt tilbage til en historisk periode med alt dens inventar af tidsånd og tematik.
I Da Vinci mysteriets kølvand
De fleste har nok hørt om supersællerten Dan Brown og "Da Vinci mysteriet", der er fra sidste sæson og en læsersucces med dens blanding af hæsblæsende kriminalintrige, eksotiske kulturer og konspirationsteorier.
Meget tæt på Brown er Ian Caldwells og Dustin Thomasons "Belladonna-dokumentet", der er en thriller om 1400-tallet, hvor to unge mænd forsker i en mystisk bog fra 1499, som indeholder flere hemmeligheder. Her er også voldsomme og dramatiske hændelser som perler på en snor.
I samme boldgade findes "Danteklubben" af Matthew Pearl, der med sin blanding af litteraturentusiaster, grusomme mord og en kontroversiel oversættelse af Dantes "Den guddommelige komedie" lægger sig i slipstrømmen af Da Vinci.
Er man til sjakalhovedede guder, kanobe-krukker og malakit-øjenskygge, er Paul Sussmans "Den forsvundne hær" lige sagen. Romanen blander beretningen om året 523 f.v.t., hvor Cambyses hær forsvandt i Ægyptens ørken med en aktuel kriminalgåde i 2000.
Uanset om det er en krigsroman, en kærlighedshistorie eller en stemningsbeskrivelse, der får en til at lukke verden ude og synke ned i fantasiens univers, er der nok at tage fat på. Så åbn bogen og lad ordene føre dig væk.
Få ny inspiration med boglisterne Litteraturlister - Historie og Vi anbefaler - historiske romaner
af Bibliotekar Sanne Caft, leder af Østerbro Bibliotek
2004 har budt på et rigt varieret udvalg af romaner om kendte, mindre kendte og fuldstændig ukendte mennesker fra fortiden. Artiklen sætter fokus på tendenser inden for genren i 2005 og tager fat i nogle af de genretypiske, fantastiske eller læseværdige udgivelser.
En historisk roman fungerer som et spejl, der holdes op. Vendt mod nutiden, kan den fortælle om vor egen tid set i lyset af fortiden. Vendt mod fortiden, kan den bearbejde den med den distance og refleksion, som afstand giver. At den ud over at underholde også bør indeholde en historie eller et tema, der er vedkommende i dag, burde være underforstået.
En historisk roman bør være velresearchet, men skal ikke belyse emnet, så historikerne falder ned af stolen af ærefrygt. Det skal være en roman, hvor den historiske kulisse spiller sammen med historien og ikke blot forbliver – en kulisse.
Der er lige så mange tendenser inden for den historiske roman, som der er tv-programmer om boligindretning. Den personorienterede litteratur og den historiske roman om en kendt person ”sælger” som varmt brød, for vi vil gerne med ind i soveværelset, ind under dynen og under huden, fordi den menneskelige historie fascinerer og forarger.
Hvem er mere interessant at se over skulderen end de kongelige og adelige? De lever et liv, de fleste af os kun drømmer om – eller skræmmes af. Uanset om man længes efter diamanter og herregårde eller ej, har Bodil Wambergs "Grevinden" og Maria Hellebergs "Dronningeskolen" alt hvad hjertet kan begære af stemningsmættet historiefortælling om Grevinden Danner og Caroline Amalie.
Mange serier blev startet i 2004. Der er en tendens til, at vi enten vil læse mammutværker på 800 sider eller lange romanserier, hvor vi kan følge personerne gennem lang tid og mange trængsler.
Gladiatorkampe og kaskader af blod
Et godt eksempel er den engelske forfatter Conn Iggulden, der har skrevet et firbindsværk om den romerske kejser Cæsar. Hvis man ikke kan huske, at Cæsar var ham med terningerne og ”Også du, min søn Brutus” eller kender ham fra Asterix tegneserierne, så giver de to bind, der foreløbig er oversat til dansk, et godt indblik i Cæsars trængsler, inden han stiger til magtens tinde. "Roms porte" og "Kongers død" er begge udgivet på forlaget Gyldendal.
Der er tale om romaner, der kombinerer historiske scener og personer med nutidens opskrift på succes – masser af action. Det er som at læse Gladiator og Alexander filmene, og med deres tempofyldte historie, blandede persongalleri, kulørte historiske kulisser og letfattelig handlingsgang er her nok at kaste sig over for den, der elsker sandaler og togaer. De minder meget om den franske succesforfatter Christian Jacqs romaner om Ramses. Jacq udkom i 2004 med første del af en ny firebinds romanserie "Osiris-mysterierne". Hvor Jacq har sivbåde og papyrus i sit oldægyptiske univers, har Iggulden gladiatorkampe med flyvende lemmer og kaskader af blod. Det er ren guf for adrenalinjunkier.
Tro og sagaer
I den modsatte ende af spektret både sprogligt og handlingsmæssigt finder man norske Roy Jacobsens "Frost" fra forlaget Forum. Det er et sandt fyrværkeri af brydninger, trosproblematikker og historier om mennesker, der på trods af at de hverken er kendte eller adelige, kryber ind under huden. Her er rammen for historien, sceneri, tankesæt er integreret i fortællingen. "Frost" er en roman, der er sprunget lige ud af sagaerne. Den var indstillet og favorit til Nordisk Råds Litteraturpris men fik den ikke.
Vi er i begyndelsen af 1000-tallet på Island, hvor hovedpersonen Gæst som 13-årig dræber den grusomme høvding Viga-Styr, der blandt andet har tyranniseret hans familie og dræbt faderen. Gæst forfølges gennem hele romanen af sin blodhævns-handling og havner i en ond hævncirkel, som han ikke kan slippe ud af.
Fremtrædende i romanen er hævnmotivet og spørgsmålet om tro. To problematikker, der er evigt aktuelle. Også nu, hvor vi er optaget af forholdet mellem kristendom og islam. Tvivler man på, at sådanne tunge emner ville få romanen til at falde så tungt som en mursten, bliver man revet ud af den vildfarelse efter endt læsning. For Frost har en gennemført dramatisk nerve, der holder alle 500 sider. Den er nok tung, men den flyver. At den så samtidig er en kamufleret samtidsroman og et aktuelt indlæg til diskussionen om vor tids konflikter, gør den ikke mindre interessant.
At der også er interesse for såkaldte ”almindelige mennesker” viser udgivelser som Hanne Reintofts "Hjertebånd", der handler om menneskers vilkår under krig og besættelse i slutningen af 1600-tallet i Skåne, samt Lars Kjædegaards "Noget fremmed", der sætter fokus på endnu en dansk skæbne – den unge løjtnant Rasmus, der invalideres under slaget ved Dybbøl i 1864.
Den kærlighed, den kærlighed ...
Nu har 2004 også været et år, der har stået i kærlighedens tegn. Også rent litterært. Skal man læse en værdig repræsentant for dette tema, gælder det om at flå Carl-Johan Vallgrens "Den vidunderlige kærligheds historie" ned fra hylden. Her er tale om et kærlighedsdrama og en mysteriefortælling. En gennemført dejlig historie om, at kærligheden overvinder alt. Er man vinterdeprimeret, vil fortællingen om drengen Hercule Barfuss, der fødes vanskabt og deform på et bordel i 1800-tallets i Königsberg, være ren medicin. At den deforme Hercule har udsædvanlige evner og kan læse folks inderste tanker, virker ganske naturligt, når først historien har spundet sine arme om én. Kærlighedshistorien fødes i skikkelse af Hercules livs kærlighed, pigen Henriette, der vokser op sammen med ham i den miniverden, som bordellet udgør.
Kærlighed og tro er to stærke faktorer, der ofte spiller ind i de mere kriminelle romaner i genren. Altså de historiske krimininalromaner. Ud over de traditionelle er der er kommet flere historiske kriminalromaner, der blander fortid og nutid. Hvor forfatteren sender sin hovedperson, der gerne er historiker, runeforsker eller papyrusekspert på udflugt tilbage til en historisk periode med alt dens inventar af tidsånd og tematik.
I Da Vinci mysteriets kølvand
De fleste har nok hørt om supersællerten Dan Brown og "Da Vinci mysteriet", der er fra sidste sæson og en læsersucces med dens blanding af hæsblæsende kriminalintrige, eksotiske kulturer og konspirationsteorier.
Meget tæt på Brown er Ian Caldwells og Dustin Thomasons "Belladonna-dokumentet", der er en thriller om 1400-tallet, hvor to unge mænd forsker i en mystisk bog fra 1499, som indeholder flere hemmeligheder. Her er også voldsomme og dramatiske hændelser som perler på en snor.
I samme boldgade findes "Danteklubben" af Matthew Pearl, der med sin blanding af litteraturentusiaster, grusomme mord og en kontroversiel oversættelse af Dantes "Den guddommelige komedie" lægger sig i slipstrømmen af Da Vinci.
Er man til sjakalhovedede guder, kanobe-krukker og malakit-øjenskygge, er Paul Sussmans "Den forsvundne hær" lige sagen. Romanen blander beretningen om året 523 f.v.t., hvor Cambyses hær forsvandt i Ægyptens ørken med en aktuel kriminalgåde i 2000.
Uanset om det er en krigsroman, en kærlighedshistorie eller en stemningsbeskrivelse, der får en til at lukke verden ude og synke ned i fantasiens univers, er der nok at tage fat på. Så åbn bogen og lad ordene føre dig væk.
Få ny inspiration med boglisterne Litteraturlister - Historie og Vi anbefaler - historiske romaner
Kommentarer