Blixenprisen for årets børneudgivelse gives til en dansk forfatter og illustrator, som skaber litteratur, der har en stærk og direkte appel til børn, og som udfordrer, bevæger og vækker til eftertanke. Årets vinder er billedbogen 'Bezunk og egernet' af Tina Sakura Bestle og Teddy Kristensen. Denne bog om sorg, savn og umage venskaber er et tydeligt eksempel på, at billedbogsmagi eksisterer.
Bezunk er blevet alene, efter at hans kone Ellen ikke vågnede op en morgen for 1644 dage siden. Han serverer kaffe for hende hver dag, for det kunne jo være, hun som engel havde tid til at komme forbi til en kop? Den eneste der kommer forbi er et lille rødt småkageelskende egern, som den ældre tidligere trompetspillende mand overhovedet ikke har brug for, da han jo har det jo godt, nyder freden, roen og en lille en til kaffen. Disse udsagn understreges af den repeterende stil Tina Sakura Bestle benytter.
Illustrationerne knytter sig skiftevis til historien og gør det helt modsatte. Historien har en humoristisk dialog mellem Bezunk og egernet, som understreges af tekst og billeders modsatrettede udsagn. Egernet, som fanger drømme på flaske, sover i en vante og slet ikke er bange for Bezunk, hvilket det heller behøver at være, da han overhovedet ikke er jæger, måske lykkejæger, ifølge ham selv, da han jo jagtede Ellens lykke engang? Efter mange prøvelser, knytter de to et særligt venskab, hvor Bezunk lader egernet sove i sin seng og lytte til Ellen, der synger i hans hjerte.
Historien er sørgelig, smuk og helt uimodståelig. Jeg kæmpede med at holde tårerne tilbage. Eventyr, hvor talende egern tilbyder drømme på flaske, taler simpelthen til magien i mit hjerte. Egernet er optimismens lys i alt det triste og grå. Historien er oplagt som samtalebog ved undren over bedsteforældre på plejehjem, det at være ensom, om egern kan tale og mange andre relevante spørgsmål fra bløde hjerter.
Bogen minder indholdsmæssigt om billedbogen ’Huset der vågnede’ af Martin Widmark om at genopdage glæden ved livet. I Tina Sakura Bestles tidligere udgivelser, er der også virkeligt store følelser, men man føler sig alligevel ret tryg, da hun er så god til at skabe en finurlig og befriende forløsning til sidst i sine historier. Det et hendes første samarbejde med illustrator Teddy Kristensen, og det er virkeligt vellykket. Samarbejdet med Anna Jacobina Jacobsen skaber et magisk udtryk, men Teddy Kristensen tilfører hendes historier noget andet og ligeså fint. Hans mere tegneserieagtige satiriske streg, som også arbejder udenfor historien, er veltænkt og skaber en ekstra dybde i fortællingen.
Kommentarer