Anmeldelse
I krig og kristendom af Peter Tudvad
- Log ind for at skrive kommentarer
Første bind af velskrevet og veldokumenteret biografi om en af det 20. århundredes mest betydningsfulde protestantiske europæiske teologer, Bonhoeffer.
Tudvad har i en årrække arbejdet på Søren Kierkegaard Forskningscenteret ved Københavns Universitet, men lever nu af sit forfatterskab. Han giver en meget omhyggelig og detaljeret gennemgang af Bonhoeffers liv og værker. Med baggrund i det biografiske stof og Bonhoeffers værker, afhandlinger, prædikener, foredrag, eksamensopgaver og forelæsninger præsenterer han et veldokumenteret billede af Bonhoeffers udvikling som menneske og teolog.
Bonhoeffers forfatterskab er akademisk og svært tilgængeligt. Uden at forenkle og forfladige og uden at gå på kompromis med videnskabelige principper fremhæver og kommenterer Tudvad vigtige aspekter af forfatterskabet og sætter det ind i en større teologisk/filosofisk sammenhæng, og det er bogens sværeste afsnit. Det er lykkedes Tudvad at væve liv og værker sammen på fornemste vis og demonstrere, hvordan Bonhoeffer netop ikke nøjedes med sit akademiske forfatterskab, men udlevede sin kristendom i forhold til andre. Med sin stærke pointering af det kristne fællesskab adskiller han sig væsentligt fra Kierkegaard.
Bonhoeffer kom fra en stor, kærlig og velbjærget familie med kulturelle og intellektuelle interesser og højt til loftet. I en tidlig alder bestemte han sig for at blive præst. Da han var midt i tyverne, havde han allerede udmærket sig ved sin licentiatafhandling og sin doktorafhandling, men måtte erkende, at der ligger en fare i kun at være akademisk kristen. I stedet finder han sig selv ved at praktisere sin tro i hverdagen og i sit arbejde som præst.
Tudvad portrætterer ham som en skarp kritiker af den tiltagende nazisme, der også sniger sig ind i kirken. Bonhoeffer bliver en af hovedkræfterne i en kirkestrid, hvor han har den klare holdning, at kirken skal forkynde evangeliet og ikke tækkes den tyske stat.
Der tegner sig et billede af en teolog, der nok er påvirket af førende teologer som Karl Barth, men som alligevel er helt sin egen. En original tænker, der søger nye veje og erkendelser og ikke er bange for at tale kirken og staten midt imod. Hans mange udlandsophold bidrager til at skærpe hans sans for udviklingen i tysk politik og teologi. Han kunne have valgt at blive i udlandet og påvirke udviklingen derfra, men i overensstemmelse med sin tro vælger han at vende tilbage i 1939 lige før krigsudbruddet, for ”den, der tror, flygter ikke”.
Bogen bliver ikke almen læsning, dertil er den for akademisk. På den anden side er den ikke kun interessant for teologer, for Tudvad perspektiverer og sætter Bonhoeffers liv og værker i relation til samtiden: Første Verdenskrig, hvor han mistede en bror, den ydmygende Versaillesfred, der banede vej for Hitler og pegede frem mod en ny verdenskrig samt den økonomiske, politiske og kulturelle udvikling i Tyskland i perioden. Jeg ser frem til bind to.
Originally published by Jytte Kjær Schou, Litteratursiden.
- Log ind for at skrive kommentarer
Første bind af velskrevet og veldokumenteret biografi om en af det 20. århundredes mest betydningsfulde protestantiske europæiske teologer, Bonhoeffer.
Tudvad har i en årrække arbejdet på Søren Kierkegaard Forskningscenteret ved Københavns Universitet, men lever nu af sit forfatterskab. Han giver en meget omhyggelig og detaljeret gennemgang af Bonhoeffers liv og værker. Med baggrund i det biografiske stof og Bonhoeffers værker, afhandlinger, prædikener, foredrag, eksamensopgaver og forelæsninger præsenterer han et veldokumenteret billede af Bonhoeffers udvikling som menneske og teolog.
Bonhoeffers forfatterskab er akademisk og svært tilgængeligt. Uden at forenkle og forfladige og uden at gå på kompromis med videnskabelige principper fremhæver og kommenterer Tudvad vigtige aspekter af forfatterskabet og sætter det ind i en større teologisk/filosofisk sammenhæng, og det er bogens sværeste afsnit. Det er lykkedes Tudvad at væve liv og værker sammen på fornemste vis og demonstrere, hvordan Bonhoeffer netop ikke nøjedes med sit akademiske forfatterskab, men udlevede sin kristendom i forhold til andre. Med sin stærke pointering af det kristne fællesskab adskiller han sig væsentligt fra Kierkegaard.
Bonhoeffer kom fra en stor, kærlig og velbjærget familie med kulturelle og intellektuelle interesser og højt til loftet. I en tidlig alder bestemte han sig for at blive præst. Da han var midt i tyverne, havde han allerede udmærket sig ved sin licentiatafhandling og sin doktorafhandling, men måtte erkende, at der ligger en fare i kun at være akademisk kristen. I stedet finder han sig selv ved at praktisere sin tro i hverdagen og i sit arbejde som præst.
Tudvad portrætterer ham som en skarp kritiker af den tiltagende nazisme, der også sniger sig ind i kirken. Bonhoeffer bliver en af hovedkræfterne i en kirkestrid, hvor han har den klare holdning, at kirken skal forkynde evangeliet og ikke tækkes den tyske stat.
Der tegner sig et billede af en teolog, der nok er påvirket af førende teologer som Karl Barth, men som alligevel er helt sin egen. En original tænker, der søger nye veje og erkendelser og ikke er bange for at tale kirken og staten midt imod. Hans mange udlandsophold bidrager til at skærpe hans sans for udviklingen i tysk politik og teologi. Han kunne have valgt at blive i udlandet og påvirke udviklingen derfra, men i overensstemmelse med sin tro vælger han at vende tilbage i 1939 lige før krigsudbruddet, for ”den, der tror, flygter ikke”.
Bogen bliver ikke almen læsning, dertil er den for akademisk. På den anden side er den ikke kun interessant for teologer, for Tudvad perspektiverer og sætter Bonhoeffers liv og værker i relation til samtiden: Første Verdenskrig, hvor han mistede en bror, den ydmygende Versaillesfred, der banede vej for Hitler og pegede frem mod en ny verdenskrig samt den økonomiske, politiske og kulturelle udvikling i Tyskland i perioden. Jeg ser frem til bind to.
Originally published by Jytte Kjær Schou, Litteratursiden.
Kommentarer