Anmeldelse
En pige forlod værelset
- Log ind for at skrive kommentarer
En fjortenårig forlod pigeværelset i firserne og vender nu tilbage med sin rystende historie om grooming og svigt.
”Vi fortæller det ikke til nogen, det er vores hemmelighed”.
Som 14-årig blev Ulrikka S. Gernes groomet af en 46-årig forfatter og ven af familien. Nu har hun skrevet en roman, der bygger på de smertefulde erfaringer og konsekvenser af overgrebet og omgivelsernes svigt.
'En pige forlod værelset' er en fortælling med fiktive personer, men lighederne med Gernes opvækst i et kunstnermiljø er til at få øje på, ligesom flere vil genkende romanens midaldrende groomer. Det centrale er imidlertid teenagepigens historie og oplevelser, som fortælles med stor indlevelse og poetisk følsomhed. Gernes rækker ud til læseren med sin direkte og uforstilte stil i en rystende fortælling om et barn, der øvede sig i at blive voksen og blev gjort fortræd, mens omgivelserne kiggede den anden vej.
Jeg-fortælleren, Tanja, vokser op i et kunstnerhjem i 1980’erne, hvor forældrene er mest optagede af sig selv og farens kunst. Bølgerne går indimellem højt i ægteskabet med både vold og druk, og Tanja er ofte overladt til sit eget selskab. Til en fernisering møder hun Eg, der er ven af familien og en feteret forfatter. Den kun 14-årige pige bliver fascineret af ham, og de indleder en langvarig korrespondance.
Med et massivt bombardement af højstemte breve fortryller Eg den unge Tanja, der er ensom og let at imponere. Tanjas mor er tættest på at gribe ind og mener, hun skal få sig en penneven på sin egen alder. Hun følger dog ikke op på sine bekymringer, og teenageren går sine egne veje, mens forældrene har hovedet oppe i deres eget mørke. Endelig er der en, der ser hende:
"Jeg løb ind på mit værelse, smækkede døren i. Hun ville alligevel aldrig kunne forstå, at jeg var Egs elskede, og at han var min, og når jeg engang blev løsladt fra mit barnefangenskab, så skulle vi være sammen. Altid. Eg skrev, at vores møde var forudbestemt af en vældig kraft i universet, så det var jo også meningen, at vi skulle være sammen. Hvordan skulle jeg kunne fortælle hende det? At vores kærlighed var ophøjet. Ikke som hende og far, nej, Eg og jeg, vi elskede hinanden. Og jeg ville selv bestemme over mit liv! "
Eg får gradvist mere magt over Tanja med sine selvhenførende breve, floromvundne floskler og løfter om evig kærlighed. Siden bliver forholdet også fysisk, da hun bliver såkaldt buksemyndig. Tanjas seksuelle debut beskrives detaljeret med barnets stemme om alt det, hun ikke forstår eller er klar til. Egs overgreb og forholdets asymmetriske karakter træder tydeligt frem og er særdeles rystende læsning.
Det ulige kærlighedsforhold varer til Tanja formår at frigøre sig efter sin studentereksamen midt i firserne. Den nu 50-årige Eg har været en del af hendes tilværelse gennem mere end fire år, hvor hun har været mere eller mindre afskåret fra et almindeligt ungdomsliv. Romanen krydsklipper til årtusindeskiftet, hvor den voksne Tanja går til psykiater med sine traumer og siden konfronterer både Eg og sin mor, og til 2020, hvor hun efter deres død kigger på kassen med de hundredevis af breve med en moden kvindes blik.
'En pige forlod værelset' er et stærkt og velskrevet bidrag til rækken af aktuelle romaner om magtmisbrug og overgreb i fortiden, hvor mange lukkede øjnene og siden vaskede hænder med syndsforladelsen: "Det var en anden tid" og “Hun ville jo selv”.
Særligt en håndfuld modne franske og norske forfattere har kastet et kritisk blik på seksualiseringen af pigekroppen og taler ud om fortidens overgreb i personlige og stærkt læseværdige romaner: Pigen fra '58, Samtykket, Pige 1983 og Diamantaftener. Digteren og børnebogsforfatteren Ulrikka S. Gernes bidrager til dette vigtige kor med en uforlignelig beskrivelse af det unge pigesind i sin stærke debutroman om et barn, der blev gjort fortræd.
- Log ind for at skrive kommentarer
En fjortenårig forlod pigeværelset i firserne og vender nu tilbage med sin rystende historie om grooming og svigt.
”Vi fortæller det ikke til nogen, det er vores hemmelighed”.
Som 14-årig blev Ulrikka S. Gernes groomet af en 46-årig forfatter og ven af familien. Nu har hun skrevet en roman, der bygger på de smertefulde erfaringer og konsekvenser af overgrebet og omgivelsernes svigt.
'En pige forlod værelset' er en fortælling med fiktive personer, men lighederne med Gernes opvækst i et kunstnermiljø er til at få øje på, ligesom flere vil genkende romanens midaldrende groomer. Det centrale er imidlertid teenagepigens historie og oplevelser, som fortælles med stor indlevelse og poetisk følsomhed. Gernes rækker ud til læseren med sin direkte og uforstilte stil i en rystende fortælling om et barn, der øvede sig i at blive voksen og blev gjort fortræd, mens omgivelserne kiggede den anden vej.
Jeg-fortælleren, Tanja, vokser op i et kunstnerhjem i 1980’erne, hvor forældrene er mest optagede af sig selv og farens kunst. Bølgerne går indimellem højt i ægteskabet med både vold og druk, og Tanja er ofte overladt til sit eget selskab. Til en fernisering møder hun Eg, der er ven af familien og en feteret forfatter. Den kun 14-årige pige bliver fascineret af ham, og de indleder en langvarig korrespondance.
Med et massivt bombardement af højstemte breve fortryller Eg den unge Tanja, der er ensom og let at imponere. Tanjas mor er tættest på at gribe ind og mener, hun skal få sig en penneven på sin egen alder. Hun følger dog ikke op på sine bekymringer, og teenageren går sine egne veje, mens forældrene har hovedet oppe i deres eget mørke. Endelig er der en, der ser hende:
"Jeg løb ind på mit værelse, smækkede døren i. Hun ville alligevel aldrig kunne forstå, at jeg var Egs elskede, og at han var min, og når jeg engang blev løsladt fra mit barnefangenskab, så skulle vi være sammen. Altid. Eg skrev, at vores møde var forudbestemt af en vældig kraft i universet, så det var jo også meningen, at vi skulle være sammen. Hvordan skulle jeg kunne fortælle hende det? At vores kærlighed var ophøjet. Ikke som hende og far, nej, Eg og jeg, vi elskede hinanden. Og jeg ville selv bestemme over mit liv! "
Eg får gradvist mere magt over Tanja med sine selvhenførende breve, floromvundne floskler og løfter om evig kærlighed. Siden bliver forholdet også fysisk, da hun bliver såkaldt buksemyndig. Tanjas seksuelle debut beskrives detaljeret med barnets stemme om alt det, hun ikke forstår eller er klar til. Egs overgreb og forholdets asymmetriske karakter træder tydeligt frem og er særdeles rystende læsning.
Det ulige kærlighedsforhold varer til Tanja formår at frigøre sig efter sin studentereksamen midt i firserne. Den nu 50-årige Eg har været en del af hendes tilværelse gennem mere end fire år, hvor hun har været mere eller mindre afskåret fra et almindeligt ungdomsliv. Romanen krydsklipper til årtusindeskiftet, hvor den voksne Tanja går til psykiater med sine traumer og siden konfronterer både Eg og sin mor, og til 2020, hvor hun efter deres død kigger på kassen med de hundredevis af breve med en moden kvindes blik.
'En pige forlod værelset' er et stærkt og velskrevet bidrag til rækken af aktuelle romaner om magtmisbrug og overgreb i fortiden, hvor mange lukkede øjnene og siden vaskede hænder med syndsforladelsen: "Det var en anden tid" og “Hun ville jo selv”.
Særligt en håndfuld modne franske og norske forfattere har kastet et kritisk blik på seksualiseringen af pigekroppen og taler ud om fortidens overgreb i personlige og stærkt læseværdige romaner: Pigen fra '58, Samtykket, Pige 1983 og Diamantaftener. Digteren og børnebogsforfatteren Ulrikka S. Gernes bidrager til dette vigtige kor med en uforlignelig beskrivelse af det unge pigesind i sin stærke debutroman om et barn, der blev gjort fortræd.
Kommentarer