Anmeldelse
En frygt for sort vand af Craig Russell
- Log ind for at skrive kommentarer
Hamburg danner igen skuepladsen for denne femte meget intense og spændende krimi i politiserien med Jan Fabel. Serien er langsomt ved at blive en af krimihistoriens absolut helt store.
En kraftig storm rammer Hamburg, og da vandet trækker sig tilbage, finder man et lig uden hoved og lemmer. I første omgang frygter politiet og kriminalkommissær Jan Fabel, at der er tale om endnu et offer for den såkaldte ”Netværksmorder” – en voldtægtsmand og seriemorder, som skaffer sig kontakt med sine ofre gennem de sociale medier og bestemte internetsider og bagefter smider ligene fra sig i vandet rundt omkring i byen. Den nye forbrydelse er dog markant anderledes og, skal det vise sig, langt mere alvorlig, kompleks og på sin vis meget mere uhyggelig. Fabels undersøgelser fører ham til en hemmelighedsfuld miljø- og dommedagskult, firmaet Pharos, hvis grundlægger er den tilbagetrukne, handicappede mangemilliardær Dominik Korn. Firmaet råder over ufattelige mængder af teknologisk viden og ressourcer og har tilsyneladende også forbindelse til en militant miljøaktivistgruppe, som sætter ild til luksusbiler overalt i Hamburg. Fabel har dog svært ved at bevise noget som helst, og sagen kompliceres yderligere af, at en ung kvinde er forsvundet sporløst, og at hendes elsker, en magtfuld politiker også findes myrdet. Fabel må finde svaret i en for ham ukendt verden af højteknologi, computere og cyberspace, og snart er han selv ikke længere jægeren, men derimod den jagede.
Selvom bogen foregår i Hamburg, er den skrevet af en englænder, hvis store lidenskab er den tyske kultur og især byen Hamburg, og det kan mærkes. Forfatteren ved, hvad han skriver om, og handlingen krydres konstant af faktuelle oplysninger om både Tyskland og især Hamborg. I denne roman viser han så oven i købet et imponerende kendskab til computere, filosofien bag virtuelle verdener og miljøspørgsmål.
Som sædvanlig er krimierne med Jan Fabel ikke for sarte sjæle, men på trods af sit barske indhold og den noget kringlede handling bliver man fanget af historien. Der er fuld fart over feltet, og Jan Fabel er en rigtig helt. Som læser bliver man ført godt og grundigt rundt i manegen, men til slut viser det sig nu alligevel, at historien hænger godt sammen, og skrive det kan Craig Russell tilmed, så konklusionen må igen blive absolut positiv.
Det er særdeles fin underholdning, og Craig Russell er langsomt men sikkert ved at være helt oppe i niveau med de helt store – Grangé, Nesbø og de bedste af svenskerne.
Originally published by Arne Larsen, Litteratursiden.
- Log ind for at skrive kommentarer
Hamburg danner igen skuepladsen for denne femte meget intense og spændende krimi i politiserien med Jan Fabel. Serien er langsomt ved at blive en af krimihistoriens absolut helt store.
En kraftig storm rammer Hamburg, og da vandet trækker sig tilbage, finder man et lig uden hoved og lemmer. I første omgang frygter politiet og kriminalkommissær Jan Fabel, at der er tale om endnu et offer for den såkaldte ”Netværksmorder” – en voldtægtsmand og seriemorder, som skaffer sig kontakt med sine ofre gennem de sociale medier og bestemte internetsider og bagefter smider ligene fra sig i vandet rundt omkring i byen. Den nye forbrydelse er dog markant anderledes og, skal det vise sig, langt mere alvorlig, kompleks og på sin vis meget mere uhyggelig. Fabels undersøgelser fører ham til en hemmelighedsfuld miljø- og dommedagskult, firmaet Pharos, hvis grundlægger er den tilbagetrukne, handicappede mangemilliardær Dominik Korn. Firmaet råder over ufattelige mængder af teknologisk viden og ressourcer og har tilsyneladende også forbindelse til en militant miljøaktivistgruppe, som sætter ild til luksusbiler overalt i Hamburg. Fabel har dog svært ved at bevise noget som helst, og sagen kompliceres yderligere af, at en ung kvinde er forsvundet sporløst, og at hendes elsker, en magtfuld politiker også findes myrdet. Fabel må finde svaret i en for ham ukendt verden af højteknologi, computere og cyberspace, og snart er han selv ikke længere jægeren, men derimod den jagede.
Selvom bogen foregår i Hamburg, er den skrevet af en englænder, hvis store lidenskab er den tyske kultur og især byen Hamburg, og det kan mærkes. Forfatteren ved, hvad han skriver om, og handlingen krydres konstant af faktuelle oplysninger om både Tyskland og især Hamborg. I denne roman viser han så oven i købet et imponerende kendskab til computere, filosofien bag virtuelle verdener og miljøspørgsmål.
Som sædvanlig er krimierne med Jan Fabel ikke for sarte sjæle, men på trods af sit barske indhold og den noget kringlede handling bliver man fanget af historien. Der er fuld fart over feltet, og Jan Fabel er en rigtig helt. Som læser bliver man ført godt og grundigt rundt i manegen, men til slut viser det sig nu alligevel, at historien hænger godt sammen, og skrive det kan Craig Russell tilmed, så konklusionen må igen blive absolut positiv.
Det er særdeles fin underholdning, og Craig Russell er langsomt men sikkert ved at være helt oppe i niveau med de helt store – Grangé, Nesbø og de bedste af svenskerne.
Originally published by Arne Larsen, Litteratursiden.
Kommentarer