Anmeldelse
Djævlens hjerte af Lars Kramhøft
- Log ind for at skrive kommentarer
Ny underholdende serie er en blanding af fantasy, ridderroman og gyser med elementer af sort magi.
Lars Kramhøft har tidligere udgivet et par novellesamlinger med overnaturlige emner for voksne og nogle børnebøger ovre i den sjove og spændende afdeling for større drenge, og selvom hans første større fantasyroman er meget let at læse, er den bestemt heller ikke for mindre børn.
Selvom historien foregår angiveligt i Danmark i den tidlige middelalder og bevidst lægger sig op af især Walter Scotts ridderromaner, udvikler den sig meget hurtigt til at blive en fortælling om sort magi og djævlekunst, og så er vi jo straks ovre i en helt anden genre. Man kunne frygte, at de mange sammenblandinger af forskellige elementer ville være for meget, men faktisk holder plottet stort set hele vejen, og underholdende og kulørt er det i hvert fald.
Den unge Damian Drakensten har hele sit liv troet, at han skulle følge i sin fars fodspor og overtage rollen som lensherre i det lille len Hadrun. Hans magtfulde far har sat alle beboerne i den nærliggende landsby til at grave en kilometerdyb tunnel, angiveligt i et forsøg på at nå porten til helvede og et endelig opgør mod djævelen selv, men faderen har faktisk helt andre planer som i stedet involverer djævletilbedelse og sort magi.
Ved et tilfælde bliver Damian opmærksom på sin fars skumle forehavende, og han må flygte over hals og hoved skarpt forfulgt af sin fars soldater. Det lykkes Damian at skjule sig blandt en lille flok omrejsende skuespillere, men da truppen bliver angrebet af dæmoner, må Damian igen på flugt.
Han får følgeskab af taterpigen Esme, og de to sætter kursen mod Ribe for der at lede efter spor fra faderens mystiske fortid.
Historien er ganske let at læse, men det meget bramfrie sprog, den rå tone og den voldsomme handling signalerer helt klart et ungt eller måske snarere voksent publikum. Romanen er første bind i ’Sortekunstens mysterier’, og denne serietitel er meget betegnende for, hvad det hele handler om.
Sort magi, overtro, mystiske bøger, påkaldelse af dæmoner og djævle, levende døde og sågar en varulvelignende skurk, er nogle af ingredienserne i den farverige historie, og selvom det hele måske ikke altid er lige vellykket, så fungerer plot og handling ganske fint.
- Log ind for at skrive kommentarer
Ny underholdende serie er en blanding af fantasy, ridderroman og gyser med elementer af sort magi.
Lars Kramhøft har tidligere udgivet et par novellesamlinger med overnaturlige emner for voksne og nogle børnebøger ovre i den sjove og spændende afdeling for større drenge, og selvom hans første større fantasyroman er meget let at læse, er den bestemt heller ikke for mindre børn.
Selvom historien foregår angiveligt i Danmark i den tidlige middelalder og bevidst lægger sig op af især Walter Scotts ridderromaner, udvikler den sig meget hurtigt til at blive en fortælling om sort magi og djævlekunst, og så er vi jo straks ovre i en helt anden genre. Man kunne frygte, at de mange sammenblandinger af forskellige elementer ville være for meget, men faktisk holder plottet stort set hele vejen, og underholdende og kulørt er det i hvert fald.
Den unge Damian Drakensten har hele sit liv troet, at han skulle følge i sin fars fodspor og overtage rollen som lensherre i det lille len Hadrun. Hans magtfulde far har sat alle beboerne i den nærliggende landsby til at grave en kilometerdyb tunnel, angiveligt i et forsøg på at nå porten til helvede og et endelig opgør mod djævelen selv, men faderen har faktisk helt andre planer som i stedet involverer djævletilbedelse og sort magi.
Ved et tilfælde bliver Damian opmærksom på sin fars skumle forehavende, og han må flygte over hals og hoved skarpt forfulgt af sin fars soldater. Det lykkes Damian at skjule sig blandt en lille flok omrejsende skuespillere, men da truppen bliver angrebet af dæmoner, må Damian igen på flugt.
Han får følgeskab af taterpigen Esme, og de to sætter kursen mod Ribe for der at lede efter spor fra faderens mystiske fortid.
Historien er ganske let at læse, men det meget bramfrie sprog, den rå tone og den voldsomme handling signalerer helt klart et ungt eller måske snarere voksent publikum. Romanen er første bind i ’Sortekunstens mysterier’, og denne serietitel er meget betegnende for, hvad det hele handler om.
Sort magi, overtro, mystiske bøger, påkaldelse af dæmoner og djævle, levende døde og sågar en varulvelignende skurk, er nogle af ingredienserne i den farverige historie, og selvom det hele måske ikke altid er lige vellykket, så fungerer plot og handling ganske fint.
Kommentarer