En uskyldig familie

2016
)

En uskyldig familie af Katrine Marie Guldager

15 feb.17

Velskrevet familiedrama. Romanen fortæller historien om det moderne menneskes evige kamp for at finde meningen med livet og samtidig forstå og forlige sig med sit ophav.

På forsiden af ’En uskyldig familie’ citeres filmmanden Peter Aalbæk: ”Det er en guddommelig roman”. Store ord, der skaber en forventningens glæde. Den glæde vokser, jo længere læsningen skrider frem. Romanen handler om Frederik, der vokser op i Svendborg i 1970´erne. Hans forældre, Jytte og Holger, lever et liv i tråd med 70´ernes frihedsidealer og ideologier. Holger bor meget af tiden i et selvvalgt eksil på Drejø, hvor han lever i pagt med naturen og dyrker biodynamiske grøntsager. Jytte er et farverigt og omfavnende socialt væsen, og hun får besøg af unge ”husvenner” i Holgers fravær.

Familiens tre børn, Frederik, Lene og Jakob, laver hver deres forældreoprør. Frederik bliver en del af yuppie-bevægelsen i 1980´erne. Han melder sig ind i Venstre Ungdom, går i velpresset jakkesæt, tager en økonomisk uddannelse på Handelshøjskolen og gør i 1990´erne karriere hos Goldman Sachs i USA. Frederik tjener store penge og lever det søde liv uden planer om familie og børn. Lene bliver præst i Svendborg og finder sandheden og livets værdi i kristendommen. Hendes mand er en sexafhængig skørtejæger, der forguder Lene, men stadig er utro. Jakob bliver i Svendborg og kan ikke finde sit mål med livet. Han er misundelig på Frederiks succes og føler en vrede og et svigt overfor Frederik.

Med ’En uskyldig familie’ har Katrine Marie Guldager leveret et intenst familiedrama, der er velskrevet og har et fint blik for personernes indre dramaer og indbyrdes forhold. Romanen fortæller historien om det moderne menneskes evige kamp for at finde meningen med livet og samtidig forstå og forlige sig med sit ophav.

Ideen til romanen opstod som et bestillingsarbejde fra Peter Aalbæk, da han ikke synes Katrine Marie Guldagers 6-binds serie, Køge-krøniken, kunne filmatiseres. Den ny roman skulle foregå i Svendborg og have en sexgal præst i hovedrollen. Disse benspænd, som Peter Aalbæk satte op for Katrine Marie Guldagers kreative proces, har absolut ikke gjort romanen ringere.

Politikens Forlag
52811589
9788740026603